Finns det någon här med erfarenhet av Elecraft transverter?

SM0NOR

Well-Known Member
Jag har en Elecraft transverter (50MHz) som slutat fungera i TX. RX fungerar men så fort jag lägger på TX så slår skyddskretsen till och den stängs av. Alla LEDar blinkar. Om jag stänger av 1-2 sekunder så går den igång igen i RX.

Felet uppstod "plöstligt". Ena dagen fungerade den. Andra dagen inte. Ingen förändring i setup. Den matas med 5W och min rig kan inte ge mer, så ingen övereffekt kan vara möjlig. För säkerhets skull kan jag upprepa att den slutade fungera från ena dagen till den andra. Det råder alltså ingen tvekan om att enheten är konfigurerad för "hög" effekt = 5W
Jag har mätt så mycket jag kan. Som sagt, RX-kedjan fungear utan problem och alla DC-nivåer ser bra ut. TX-kedjan däremot går inte att mäta eftersom skyddskretsen slår av all DC-matning så får jag går över i TX.

Nån som har idéer?
Under tiden får jag leta efter något Elecraft forum där det kanske finns någon som har koll....
 
En titt på schemat säger att 12 V till effektförstärkarmodulen switchas via reläet K4 på styrkortet.
I serie med 12 V matningen till hela transvertern finns en termosäkring som reagerar för uppvärmning vid överström.
Den går till ett högimpedansläge när den blir varm och begränsar då strömmen, men återgår sedan till
normaltillståndet när den svalnat.

Allt talar då för att det har blivit kortslutning på RF-kortet, antingen i effektmodulen U7 eller i den tantalkondensator
C27 som avkopplar matningsspänningen. Man kan även tänka sig att något i bias-kretsen till U7 gjort att den drar
på tok för mycket viloström, men det känns ganska långsökt.
 
Okej. Kan inte U6 också vara problemet? Den matar ju U7
U7 går att köpa för 60-70 USD. Men man skulle gärna vilja ha litet mer kött på benen innan man slänger ut de pengarna + moms och tull.
Jag tänker att man med en signalgenerator och oscilloskop kunde följa signalen från Z1 till U7. Jag har dock inte dessa grejjer i mitt shack. Men det kanske är dags :)
 
En allmän regel vid felsökning är att alltid leta efter den enklaste orsaken först.

Det dock finns åtskilligt i schemorna som inte går ihop.

I förteckningen av mätvärden för olika testpunkter
så påstås det att U7 har 12 V hela tiden, medan schemorna
visar att drivspänningen kopplas till och från när K4 drar.

Om det nu är så att problemet endast finns när man går över i sändningsläge
måste det vara något som drar mer än 8A som kopplas in vid sändning.
Vad detta något är kan man få reda på ifall man bryter upp DC-matningen till
olika funktionsblock tills problemet försvinner.

Man kan möjligen också leta efter direkta kortslutningar mellan 12 V-förande
ledningar och jord samt sätta en amperemeter mellan kraftaggregatet och transvertern
och se hur den bär sig åt vid nyckling.

U6 kan uteslutas därför att den inte är likströmskopplad till U7, och dessutom sitter
det 68 ohm i serie med dess spänningsmatning. Det kan aldrig flyta mer än 200 mA genom
den kretsen.
 
Verkar väldigt enkelt och logiskt när du formulerar det :)
Hursom, jag borde kunna verifiera U7 genom att löda ur den. Eller bara bryta DC:n till den som du föreslår. Om den är kortad så borde inte termosäkringen lösa ut i så fall. Med ett ocilloskop borde jag sedan kunna mäta om det finns RF efter U6.
Sedan kan man fråga sig varför den gick sönder från första början? Det var precis efter NAC50 härrom torsdagen. FT8 var inte påtänkt när den här transvertern konstruerades. Den är visserligen utrustad med extra kylfläns, vilket den innte har i original. Men det kan ju fortfarande vara så att jag kört den för hårt under testen...
 
Den borde rimligen slutat fungera under körning och inte efter i så fall kan jag tycka om jag förstod dig rätt.
Som AOM skriver så sök efter det enklaste först, följ matningen från start och avbryt matningen i tur och ordning. Kollade lite på det schema jag har och där heter tantalen C26 men det kanske skilljer mellan årsmodeller. Den dokumentationen som finns på tranvertern är ju hyfsat fullödig men i övrigt så har Elecraft lite fattigt med ifo om radion. Har just haft en på bordet med en döv submotagare och jag hittar inte någon kretskortslayout. Nu är den lagad och åter till ägaren men en redig omväg på grund av bristande och svårläst manual.
 
Den borde rimligen slutat fungera under körning och inte efter i så fall kan jag tycka om jag förstod dig rätt.
Som AOM skriver så sök efter det enklaste först, följ matningen från start och avbryt matningen i tur och ordning. Kollade lite på det schema jag har och där heter tantalen C26 men det kanske skilljer mellan årsmodeller. Den dokumentationen som finns på tranvertern är ju hyfsat fullödig men i övrigt så har Elecraft lite fattigt med ifo om radion. Har just haft en på bordet med en döv submotagare och jag hittar inte någon kretskortslayout. Nu är den lagad och åter till ägaren men en redig omväg på grund av bristande och svårläst manual.
Jo, du förstod rätt. Den dog inte under körning. Utan den var borta dagen efter. Men teoretiskt kan den ha dött efter sista QSO:et. Jag vet med mig att jag pressat specarna med FT8-körning. Eller helt enkelt ett olyckligt strömpåslag.
Och ja, tantalen heter C26 hos mig också. Det finns olika revisioner av schemat. Finns det några simplare sätt att följa HF i TX-kedjan om jag inte just idag vill springa iväg och köpa ett dyrt mätinstrument? Min instrumentpark håller sigg till DMM och en nanVNA.
 
Nu är det så här att problemet är helt orelaterat till RF, utan är endast kopplat till
"likströmsfrågor". Det är även så väl att Elecraft har varit så förutseende att sätta
ett litet motstånd, R17 med testpunkterna TP3 och TP4 till. Dess resistans är 0,02 ohm
så man får 20 mV spänningsfall per ampere.

Ett litet råd i all välmening; försök att inte krångla till saker i onödan...

index.php
 
Last edited:
Börja alltså med det enkla, om det sitter en dropptantal mellan plus och minus ska den misstänkas först, kortis i sådan är rätt vanligt fel.

Lennart
 
Jag vet ju att man hör ett relä aktiveras när man startar enheten.
Om det betyder att +12V alltid kopplas till U7 och bara 12T kopplas in vid sändning för bias är svårt att avgöra bara genom att läsa schemat.
Att mäta detta är ju enkelt och dessutom kan det förtydliga funktionen och underlätta felsökningen.
Tänk om U3 som genererar bias har fått för sig att lämna ut full spänning. Lätt att mäta upp för att kunna gå vidare med felsökningen.

Snacka om tokig beskrivning där både Elecraft K2 och K3 blandas med reläer med samma benämning.
 
Det här har jag gjort ikväll utan att bli klokare:

Testat C26, 22 uF. Ingen kortis och den mäter rätt värde på DMM (för övrigt en lyt i verkligheten och inte en tantal).
Sedan har jag i tur ordning brutit DC på följande punkter och testat

1, Brutit DC till U7 genom att lyfta på L7 (jumper med pärlor)
2, Lyft ur U3 (en 7805:a)
3, Brutit DC till U6 genom att lyfta på Z3, 150 nH
4, Bruitit DC till U5 geonm att lyfta R19, 180 ohm
5, Bruitit DC till Q6 genom att lyfta på R18, 620 ohm

Detta är vad jag kan få fram samtliga kritiska kretsar som kopplas in i TX-kedjan.

Nästa steg som jag tänker är att lyfta all kondingar som sitter mellan 12T och backe och som inte kopplats ur enligt ovan. Då ser jag främst C41, C84, C85 och C68. Samtliga dessa är smd på 0,047 uF. I mitt tycke borde dessa inte vara känsliga...??
 
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth"

- Sherlock Holmes
 
Hej Alla !
Det händer att avkopplingskondensatorer av SMD-typ går i kortslutning. Ett bra sätt att hitta dom är att använda ett labb-agregat med inställbar strömgräns kopplat till den kretsen som spökar. Ställ in det på ca 1-2 A och slå sedan av det. Spraya sedan hela kretskortet med rikligt med kylspray och andas över det så att det bildas ett vitt fint lager av rimfrost på kortet. Slå sedan på labb-agregatet med förinställda värden och efter en kort tid ca. 15 sekunder ser du vilken komponent som först blir varm och du ser också vilka ledningsbanor som är belastade av strömmen.
/Bernt
 
Jadå. Bara att mata på. Sen dioder och sist reläspolarna.
Vi får se...
Om det är en XV50 med ett schema från 2006 som diskuteras så skulle jag kolla alla komponenter som är inkopplade mellan 12T och minus.
Förutom kretsarna som nämnts och ovan nämnda kondensatorer tillkommer C61 som verkar sitta över K1. Jag skulle även mäta upp reläspolarna K1, K2, K6 och K7 som alla drar vid sändning.

Läs även inlägg #8 igen. Du letar efter något som drar en bra bit över 5A vid 12V. Det vill säga ett fel med bara någon enstaka ohm vid sändning.

Man kan även fundera på om F1 mår bra? Det går att kontrollera genom att koppla in lämplig belastning, till exempel en eller två 12V billampor på 21W via D13 katod och se om F1 löser ut. Detta kan göras utan att slå på transvertern.

Om du hittar och reparerar felet så skulle jag följa tipset på
och kontrollera om den ändringen är utförd på ditt exemplar.

Lycka till med felsökningen
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Inlägg från petimäterjohan: Tantalelektrolyter är alltså en form av "elektrolyter", fast med en bas av metallen Tantal i stället för Aluminium. De har i princip samma begränsningar och problem som vanliga lytar, men är oftast mindre rent fysiskt.
 
Tror jag har testat mig igenom allta 12T-punkter jag kan hitta och mätt dem mot jord. Ingenstans har jag mindre resistans än 180 ohm vilket ungefär motsvarar spolen i ett relä.
Jag testade F1 genom att löda ur den och ersätta med en glassäkring 5A. Den löste inte ut vid TX men fel-läget i form av blinkade led:ar inträffade ändå. Det känns som att detta error-state inträffar på något annat sätt.

Kan det vara mening att rikta blickarna mot PIC-kretsen? Jag tänker på RC-0 till RC-3 som alla verkar ha med strömförsörjningen att göra,
 
Kan det vara mening att rikta blickarna mot PIC-kretsen? Jag tänker på RC-0 till RC-3 som alla verkar ha med strömförsörjningen att göra,
Hej, snabbläste just manualen.
Om du läser manualen på sidan 16-17 så verkar det som testpunkterna är kopplade till styrkretsen.
Om transvertern inte lyckas slå om till TX-läge innan en RF-signal dyker upp så träder skyddskretsen i funktion.

Detta innebär att felet eventuellt kan finnas i den rigg du driver transvertern med.
Om delayen blir fel mellan drivande riggs TX-signal och RF-out så kommer transvertern att gå i skyddsläge.

Det verkar finnas jumpers för att ändra delay mellan 50 och 200ms i transvertern.

Felet kan även ligga i styrkretsen.

Detta går att testa genom att simulera TX-läge men det kräver en längre förklaring än vad som finns tid för på väg till jobbet.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Det där var mycket intressant, Lorentz.
Det blir koll på detta ikväll. Också jobb att sköta :)
 
Den inledande beskrivningen kunde tolkas som om det finns någon form av hårdvaruskyddskrets
som träder i aktion vid sändning. Uppenbarligen finns det ytterligare funktioner som kollar på att
saker sker i rätt ordning.

En sändare som sänder in i MF-utgången på transvertern när den är i mottagningsläge
riskerar att förstöra MF-förstärkaren efter blandaren. Därför finns det en sekvenskontroll
som gör att transvertern inaktiveras om inte den står i sändningsläge innan drivningen läggs på.

Tänkbara orsaker:

- Avkänningen för HF D6, D14 har blivit felaktig så att signal om drivnivå finns hela tiden
- Port RA2 i processorn har blivit felaktig
- Port RB5 i processorn har blivit felaktig eller den transistor Q7 som inverterar signalen från likriktaren D6 och D14
- Styrsignalen kommer för sent så att drivningen kommit innan omkoppling skett
- Det har blivit avbrott i signalvägen så att nycklingssignalen inte når port RB6 på PIC-processorn
eller har fel logiknivå (aktiv = 0 V)
- Något annat fel i signalerna som styr reläfunktionerna (port RC0 till RC3, aktiva = 5 V), eller i deras drivtransistorer

1635263526487.png
 
Back
Top