Five tube regenerative receiver

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag tänkte bygga mig en mottagare

enligt adressen här

five tube regenerative receiver

Five tube regenerative receiver

man ska linda några plugginspolar

jag vet inte om det är litz tåd som man använder

eller vad det nu är

det står # 30 SCC och # 24 SCC

kan nån hjälpa mig och tala om vad det är för tråd

som man använder till att linda spolarna med

Elfa säljer litz tråd om det är det som det är.

73 de sm0ydo Lasse
 
Den litz tråd ELFA säljer är avsedd för switchade nätaggregat, och för stor. Sådana nätagg går ju på vad vi kallar för långvågsfrekvenser, där kan Litz göra verkan.
Jag tror att du kan använda vanlig solid lacktråd, i alla fall över 1 MHz.
På den tid den här mottgaren var populär kunde möjligen åtgärder för att förbättra seleketiviteten, i form av Litz, göra en möjlig förbättring, idag när det är trångt på bandet krävs kanske en selektivitet som är 500 ggr bättre, varför skillanden mellan litz och lacktråd är obetydlig.
Troligen är det bommullsisolerad massiv koppartråd vi ser på bilden. Det bör kunna ersättas av lacktråd. Men en stor del i bygget är ju att anväda tidstypiskt material.

För övrigt ett tjusigt bygge, visst blir man sugen och nostalgisk.
Frågan är vad man får med ett sådant bygge.
Mest blir det nog ändå en nostalgisk kick och tillfredställelsen att bygga något.
Lyckas man sedan höra en signal är det ännu roligare.

Vad kul det var förr när man kunde köpa sådana spolstommar från Clas Olsson och linda snygga spolar.

Det blir att odla lite bomull och skapa sådan tråd själv.
 
Hej och tack för ditt svar Jag håller på med en Parraset mottagare och den har bara två rör
men man hör både det ena och andra med den fast jag egentligen inte har nån bra antenn
man hör både tellegrafi ssb och rundradiostationer

73 Lasse sm0ydo
 
Hej i schemat över den supergenerativa mottagaren med fem rör finns

det två potentiometrar inritade i schemat, på en står

det

100 k AT Volume control och 100k LT Regen Control

vad står AT och LT för?

volymkontrollen borde vara en logaritmisk typ men jag är inte säker?

73 de sm0ydo Lasse
 
Jag gissar att det betyder "Audio Taper" respektive "Linear Taper".
"Audio" är ju ungefär detsamma som logaritmisk. Jag har för mig att kurvan på en "audio-pot" skall se lite annorlunda ut än en ren log, men skillnaden är nog akademisk.
 
Koppartråden som användes var dels # 30 SCC vilket motsvarar 0,25 mm enkelt bomullsomspunnen tråd och # 24 DCC som är 0,5 mm dubbelt omspunnen tråd.
Bomullsisolerad tråd är nog helt omöjligt att få tag på numera, men vanlig lacktråd går lika bra.

Det här är i princip samma mottagare vilken beskrevs i Teknik för Alla 1956, och som sedan såldes av Elfa.

Mest prestanda "per rör" ger nog en "1-V-1" som t.ex. "rationalized autodyne" (den undre bilden) ur QST 1/1933 med ett avstämt HF-steg.
http://www.arrl.org/tis/info/pdf/0201043.pdf

Att ta fram komponentvärden för dessa två konstruktioner är en lämplig hemuppgift för den blivande elektronrörskonstruktören.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • TFA_1956_1.JPG
    TFA_1956_1.JPG
    21,3 KB · Views: 1.036
  • autodyne.JPG
    autodyne.JPG
    73,8 KB · Views: 568
Last edited:
Spännande projekt. Jag minns hur impad man var av dessa byggen som tyvärr bara blev läsning för mig. Men dessa snygga chassin, rören som stack upp, spolarna, och framför allt de vackra skalorna, fy vad impad man var, synd att det inte fanns varken pengar eller verktyg för att bygga dessa på den tiden. När sedan transistorerna kom blev det mest sådna som jag byggde av. Då kunde ju ett par veckopengar räcka till en transistor. (början av 60 talet)

Men frågan till forumet är då:

Är det någon som byggt och lyssnat på en sådan här mottagare, vad jag vill läsa är hur det låter, hur det uppfattas, vad man hör i en regenerativ eller ännu enklare rör mottgare????
 
Jag byggde "TfA-mottagaren" på 60-talet. Som med alla återkopplade mottagare blev det problem när man anslöt en för stor antenn. Minns att Radio Moskva hördes över hela skalan med en 40 m LW, men när jag kortade av antennen så kunde även andra stationer höras.

I en av mina "30-tals riggar" (ECO-PA + rak mottagare) ingår en 1-V-1 som är gjord ungefär som "rationalized autodyne", och jag hör ungefär samma stationer på 80 m CW med den som med andra mottagare. Det sitter en Hammarlund Super-Pro (från 1937) i stationen så det går att jämföra direkt.

Dock måste man reglera med "HF-gain" så att man inte blockeras av starka signaler, och skulle det bli trångt på bandet så blir det att "noll-beata" den starkaste stationen som man inte vill höra.
Selektiviteten sitter som bekant i detta fall mellan operatörens båda öron.
Sådant tar ganska mycket tålamod och fingertoppskänsla.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Hej och tack för ditt svar Karl Arne.Jag tänkte göra mina egna plugg in spolar av tjocka plast rör
med fyra banan proppar i botten som man gängar dit i gängade hål i plasten ytterdiametern på dom
är 32 mm och dom flesta är 72 mm långa som jag har klippt av i svarven.

Jag funderar på hur man räknar ut på hur många varv emaljerad koppartråd man behöver för
dom två spolarna som är lindade på samma stomme för vilken fekvens områda som man vill
hamna på. vridkondingen har ett reglerområde ifrån 20 pF till ca 600 pf helt inskruvad uppmätt

73 de sm0ydo Lasse
 
Det allmänna uttrycket för induktansen i en resonanskrets är

L = 25330 /(f^2 * C) , där L är i mikrohenry, f i MHz och C i pikofarad.

När man dimensionerar en svängningskrets brukar man först bestämma det frekvensområde som man vill täcka.

Det är svårt att täcka mer än c:a 3,5:1 i frekvens, vilket främst avgörs av vridkondensatorns minimikapacitans + kretskapacitanserna

Allmänt sett är f1/f2 = roten [(Cv/Co) + 1] , där f1 är den högsta frekvensen,
f2 den lägsta Cv = kapacitansvariationen och Co = minimikapacitansen

Antag att man får en minimikapacitans av 50 pF och en kapacitansvariation av 580 pF.
Då kan aldrig avstämningsområdet överskrida roten [(580/50) + 1] eller c:a 3,5:1.

Bestämmer man den övre gränsfrekvensen till c:a 12 MHz så går det åt en spole på

25330/(12^2 * 50) = 3,5 uH, undre gränsfrekvensen blir då 3,5 MHz.

En spole med 32 mm diameter behöver c:a 12 varv av 1 mm tråd över 30 mm längd för att ge denna induktans. Ett lämpligt utgångsläge för återkopplingslindningen (eller -uttaget) är c:a 1/4 av antalet varv av avstämningsspolen, dvs 3 varv i detta fall.

Ett bra program för att beräkna induktanser är
http://www.zerobeat.net/G4FGQ/solnoid3.exe

Man ska ha klart för sig att en mottagare med dessa spoldata får en närmast obefintlig bandspridning, och inställningen blir väldigt kritisk. Det kan vara klokt att minska kapacitansvariationen genom att koppla en liten (30 pF eller så) bandspridningskondensator parallellt med den stora kondensatorn.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej jag provade på att räkna på formeln fast jag har vänt om den lite grann

f = roten 25330 / (50 x 3.5)

f= 12.03 Mhz

eller

f = roten 25330 / (580 x 3.5)

f= 3.53 Mhz

Den här vridkondensatorn som jag har är kopplad till en gammal bakelitskala med utväxling
så en visss utväxling finns det.

I schemat finns det en liten kondensator kopplad till spolen det står att den inte böhvs vad jag kan förstå på rundradio bandet hur stor ska den vara och när behövs den?

73 de sm0ydo Lasse
 
Man behöver nästan aldrig bekymra sig om primärimpedansen på en utgångstransformator av detta slag. Den optimala lastimpedansen för rör i 6K6-familjen ligger i området 5000 - 10000 ohm,
men man kan reglera denna inom ganska stora intervall genom att ändra rörets arbetspunkt.

Så länge som impedansen överskrider 3000 ohm eller så kan man använda i princip vilken utgångstransformator som helst om den bara är avsedd för ett enkelt utgångsrör i klass A.

Transformatorer som är avsedda för push-pull utgångssteg kan inte användas med bara ett rör, eftersom deras magnetiska krets är annorlunda gjord, och kärnan riskerar att mättas av DC-komponenten av strömmen genom primärlindningen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej jag har i en gammal Josty Kit handbok hittat en formel om hur man

beräknar enlagriga luftlindade spolar den ser ut så här

Lh = n * 10^ -2 * D / (L/D + 0,43 )

Lh = spolens självinduktion i Henry

n = antalet varv

D = spolens diameter

L = spolens längd

går den formeln bra att använda till den här supergenerativa mottagaren?

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top