Fjäder till antennwire

SM6ZEM

New Member
Hej, jag har en long wire på gång och horisontalen blir bortåt 35 meter inklusive den avisolerade anslutningswiren, bort mot en hög tall. En draglina mellan tallen och mitt hus finns nu på plats.

Idag blåser det styv kuling så tallen vajar mäktigt i byvindar på 18 m/s. Och bra mycket högre vindhastighet kan det bli här på västkusten. Jag får räkna med en variation på bortåt en meter som mest. Därför bör jag ha en väl vald fjäder i anslutningen mot huset. Det krävs en hel del töjning. Fjädrar för elstängsel duger därför inte.

Vet någon var det säljs dragfjädrar (helst rostfria) med egenskaper anpassade för antenntrådar i rörelse och där man har erfarenhet av den här sortens behov? Hittar inget hos de vanliga leverantörerna av amatörradio.
H-C

Någonstans har jag läst om ett arrangemang med en tyngd som löper i en sorts talja.
Vet förstås inte hur bra det funkar i verkligheten.
Det måste ju vara säkert, så att linan ej kan "hoppa ur spåret".

/ Ingvar

Attachments

• Lösning.JPG
    Lösning.JPG
    19,8 KB · Views: 155
Last edited:
- En god tanke Ingvar! På så vis kan jag prova fram rätt motvikt ganska bekvämt och är inte låst till en fjäders specifika egenskaper.

Ditt förslag tillämpas ju av banverket på alla slutstolpar för luftledningar, påminner jag mig från mitt järnvägsintresse i ungdomsåren. Skall ut och detaljstudera ett sådant arrangemang i e.m.

Och nu blåser det 18 m/s med 21,5 i byarna, vilket är bra för att studera vindens effekt på linan, innan jag får upp den permanenta wiren.

/H-C

Den lösningen användes också till dörrstängare med motvikten i ett rör.
Garageportar har liknande system med fjäder i ett rör ibland ligger fjädern fritt.
Biltema har fina brytblock på båtavdelningen. Det är block som säkrar att tråden eller vajern inte hoppar ur och lägger sig vid sidan om trissan. Tror Jula har också.

Hej på er!

Jag hade slinga i två tallar, så jag kunde få ner fästpunkten även om antennlinan av nån anledning gått av, vilket hände. Flagglinan i slingan blev med tiden nött i blocket och när höljet var trasigt fastnade kalven (det som är i mitten på en flätad flagglina) mellan blockets rulle och chassi så det blev en klättertur i tallen. Man ska alltså flytta på delen som går i blocket med jämna mellanrum så håller linan i många år. Mina höll kanske 2 år utan att flytta, och då var det bara att kapa bort det skadade eller byta lina.

Med slinga är det inte bra om motvikten snurrar, och knappast annars helller. Jag löste det med en pinne i vikten nån meter lång, som jag knöt med en tamp runt stammen. Den hindrade vikten och linan från att snurra, men de kunde röra sig upp och ner så långt tampen tillät. Vikten var en tegelsten med hål i, pinnen plockades ur rishögen på tomten.

Ena tallen är nu uppeldad i pannan, i den andra sitter slingan kvar men sedan många år utan antenn och vikt.

/Jan

Jag kör med dubbla block och hink full med sand som tyngd.
Funkar UFB. Men kräver underhåll i god tid annars blir det klättring.
Spänner en T2FD 28 meter lång med detta.
Lycka till & 73
Göran

Back