FJÄDER

SM3IXY

Well-Known Member
Hej
Var får man tag på en lämplig fjäder för att avlasta en trådantenn när träden vajar.

/SM0IXY Stefan
 
Kan du inte använda gummisnoddar typ bläckfisk som man har för att fästa grejor på pakethållaren?
 
Mitt tips är muskelstärkare, prylar man hittar på loppisar, en grej med två handtag och två eller tre långa blanka fjädrar.
Förr var det populärt att köpa de här sakerna och bilder på kraftiga muskler visades i annonserna. Nu ligger de på loppisarna och kostar 20 kr...
Ut på en loppisrunda skall du se..
Nackdelen är att dessa är förnicklade, de måste ju se blanka och fina ut, men efter tio år kan de rosta och efterhand återgår de förståss till järnoxid. En trasa med olja invändigt kanske kan förlänga livslängden. Så "fyller" man på olja då och då.

Gummistropparna har den olägenheten att åldras ganska fort, och blir skrot efter något år, enligt min erafarehet skräp.

"Bläckfiskar" har jag ej provat, men mistänker att de åldras, ruttnar, till skrot ganska fort.

Det är viktigt att se till att låta staglinan vara kontinuerlig, dvs om fjädern går av, ruttnar, så skall inte antennen ramla ner. En slinga skall hänga under fjädern.

Förr sålde vi på SRS antennfjädrar, dock har ingen köpt de sista åren så nu är de utgångna och slängda. för lät vi tillverka ett antal tusen sådan per beställning. ELFA köpte bl.a.

Metoden med block och vikt, ja men efter en tid nöts linan ut och går av, den släpar ju mot trädets stam och dras upp och ner hela tiden.

de
FPD
 
olika fjädrar finns i båtaffären seasea nere på hamnvägen i viggbyholm, några stenkast från IXY. Har även en webkatalog.
 
Block med wire och vikt är det absolut bästa, har tiotal års erfarenhet av detta här uppe i Dalskogen, aldrig ett haveri ännu, peppar peppar ta i trä!!
Jag har alltid använt den blå 10mm. fiberlinan som kan köpas på t.ex. byggmarknader.
Den påstås ha kort livslängd och vara känslig för UV strålar men hos mig har några suttit uppe i flera år. Livslängden har inte bara med UV strålning att göra utan också med föroreningarnna i luften på QTH:et i övrigt.
Gnidningen mot stammen undviker man genom att se till att blocket sitter en bit ut från stammen beroende på hur trädet ser ut.
Som med allt här i världen så krävs kontinuerligt underhåll, antenninstallationer är en utsatt anordning och kan inte lämnas åt sitt öde år ut och år in utan koll vilket ofta är fallet.
Lycka till // Thord
 
Det som är dimensionerande är trots allt draghållfastheten i antenntråden. Om fjädern är för hård, så går antenntråden sönder. Jag har byggt mina trådantenner med aluminiumtråd för elstängsel. Så deras draghållfasthet torde vara anpassat till elstängselfjädrar, om man ska dimensionera något korrekt.

Båtfjädrar är gjorda för att hålla fast tunga båtar i sjögång, så de kommer i praktiken inte att fjädra, utan din antenntråd kommer att dras av. Sen håller jag med om att alla mekaniska konstruktioner har brister, men man ska nog undvika materiel som åldras etc.

Summa sumarum:

Elstängselfjäder.
Säkra med lina, om fjädern eller fjäderinfästningen brister, så slipper du dra om antenntråden.
Block och lina för att få upp prylarna, så blir underhållet enklare.

Eller så har du tillräckligt med slack i antennen. För trots allt är det ju inte en tvättlina :)

73 de Kai
 
Man tacker för alle tips. Eftersom ja kör me stängseltråd (Al 1.6mm) så tar ja åt mig RCL-s tips i första hand.

/73 de SM0IXY Stefan
 
Jag har långa fjädrar till elstängsel och de har hängt uppe i många år.Eftersom jag har träd i båda ändar så vet jag att detta fungerar. :D
 
Förutom fjäder för belastningen så undrar jag hur många motvikter jag behöver på en 160 meters Tysk Quad alltså 4x40 m antenn räcker det med en tror ni eller krävs 2.
Det blåser rätt mycket på qth.
Använder oxå 2mm stängseltråd i aluminium.
Tips och förslag tas tacksamt emot.
 
Förutom fjäder för belastningen så undrar jag hur många motvikter jag behöver på en 160 meters Tysk Quad alltså 4x40 m antenn räcker det med en tror ni eller krävs 2.
Det blåser rätt mycket på qth.
Använder oxå 2mm stängseltråd i aluminium.
Tips och förslag tas tacksamt emot.

En fjäder i varje hörn blir väl bra.
Några vikter behövs ju inte då.
 
Du ska använda en sån här och ha typ en plastbehålare PET eller liknande så att hur än trädet rör sig så för blir antennen sträckt med vikten av flaskan/behållaren.

När trädet rör sig så kommer tråden att bara känna belastningen/sträckningen av behållaren/PET-flaskan som belastning/sträckning.

Blocket ska sitta fast i trädet i en wire på lämpligt avstånd så att PET-flaskan med vatten/tyngden/vikten kan röra sig fritt när trädet rör på sig i vinden.

Det är linan som håller antenntråden som ska gå igenom blocket.

Varför kan man inte se vem som läser tråden?
 
Last edited:
Om det är i björkar som du har hängt din loop så behöver du inte använda några fjädrar.
Grenarna i toppen är i sig fjädrande nog.

Fär att hänga upp loopen använder jag mig av silkespolyesterlina och keramiska isolatorer, du måste ha
keramiska om du låter loopen "flyta" för att tråden kommer då såga sig igenom en plastisolator.

Min loop hänger även den på ett ställe där det blåser rätt ordentligt. Min antenntråd är av
samma slag som din, 2mm Alu. sstängseltråd.
 
Last edited:
Mina träd (stora björkar) rör sig betydligt mer än vad någon fjäder jag hittat klarar. Jag använder istället en "kettlebell" på 8 Kg. Det ger dessutom en mycket jämnare spänning i antenntråden, dragkraften från en fjäder varierar ju med hur utdragen den är.
 
Själv har jag en tråd fäst i ett träd som svajar mycket och den andra punkten helt fast, där behövs en fjäder garanterat men ett block och vikt hade förmodligen också fungerat.
Den andra dipolen sitter utan fjädrar men då låter jag tråden vara ganska slapp.
 
Björk och tunn slank gren har jag använt med framgång, men kräver nog klättring för att bli bra. I tall har jag kört block med flagglina i slinga, så jag kan få ner hisslinan även om antennen blåst av. När jag tröttnat på att skarva tråden hängde jag en tegelsten istället för att knopa fast linan. För att slingan inte skulle snurra ihop sig så satte jag en pinne i stenen och knopade andra änden i tallstammen. För att slippa avdragen flagglina så satte jag en säkring i form av klädstreck mellan antennlinan och hisslinan. Flagglinan slits mest i blocket, så det kan vara idé att flytta slingan ibland, något jag lärde mig när manteln på flagglinan var utsliten och kalven hamnade mellan trissan och huset i blocket... Bara att klättra upp och fixa...

Sen många år tillbaks har jag endast sporadiskt antennlina upphissad, och då med slak lina som inte kräver att fästpunkten kan fjädra, dvs metoden slapp tråd.

/Jan SM4HFI
 
Om det är i björkar som du har hängt din loop så behöver du inte använda några fjädrar.
Grenarna i toppen är i sig fjädrande nog.
Ja nu är det så att jag hade ingen motvikt eller fjäder vad som hände var att linan i ena björken small av.
Jag tror det får bli fjädrar och Ej dra så hårt denna gång det borde fungera är bara på detta qth under sommaren par veckor/år.
Skulle behövt lina som är uv beständig kanske får bli sånt som man använder till staglinor på segelbåtgar är en ide och en fjäder i varje hörn.

Hörs till helgen åker ner 17 el 18 juli.

73 de sm3uwz Lars sm6uwz på qtht jag ska till!!
 
Ledsen att höra det, har inte haft det problemet. Kör med 2,8 mm silkespolysterlina från biltema.
Antennlinorna har överlevt både stormarna Per och Gudrun.
 
Back
Top