Fjärravlästa elmätare

oby1

Well-Known Member
Hejsan!

Jag undrar om fjärravlästa elmätare och HF. Vi ska snart få en fjärravläst elmätare och informationen från Öresundskraft och då står det såklart ingenting om oss radioamatörer. Informationen från mätaren skickas via elnätet och det är här jag kan misstänka det kan uppstå problem.

Jag experimenterar ofta med antenner och det blir en del HF i elnätet lite då och då. Nu ska jag förvisso flytta ut mina HF antenner längst bort från huset och jag kör än sålänge bara 100W , men HF i elnätet kan nog aldrig undvikas helt här.

Är det någon som vet mer om vad som kan komma att hända med signalen från elmätare av den här typen? -Eller elektroniken i den för den delen?

Kan jag få gratis ström? :D
 
Läs först under tråden "brumm modulerade brävågor". Där finns en länk Elmätare
Där kan du studera hur telemetrin från elmätarna funkar. I perspektivet från elöverkänsliga personer. Men mår de dåligt av störnigar så mår vår radio illa av dem så där har vi en gemensam sak.

Tänk oxo på att om du får HF i elnätet, dvs dina antenner strålar inte där de är tänkta att stråla, du har obalans och kanske till och med använder elnätet som del av antennen, ex som jordplan. Då är det motsatta lika viktigt, dvs att du hör med elnätet, du hör elnätet, dvs allas störningar som finns på elnätet.

En väl balanserad, symmetrisk dipol med balun, koax eller stege rätt terminerae i båda ändar och högt och fritt är bästa medicinen mot störningar i båda rättningar.


Att du skulle störa elmätarens elektronik så att den mäter fel, läs: visar mindre elförbruk, nej det är nog ett önsketänkande....
Förmodligen skulle det bli en mycket komplicerad rättsprocess om du gör det.
Som radioamatör får vi ju faktistk inte störa andra tjänster. Och vem vet om du åstadkommer större fält än tillåtet i elnätet. Det är få som kan mäta upp detta, eller ens ha en uppfattning om nivåerna.
Så den där dipolen jag skrev om ovan gäller även här...

Men en fråga till forumet är på sin plats: Är det någon som lyckats störa sin elektroniska elmätare med HF VHF eller UHF. Själv har jag provat med handapparat tätt inpå mätaren, men den verkar immun, dvs väl EMC tillämplig. Åtminstone i den riktningen.
 
Elmätare

Tycker väl inte att den information som finns i länken "elmätare" har tillräcklig kvalité för att vara med i detta forum. Vad jag förstår så är den skriven utan större kunskap. Ex står att fjärravlästa mätare är extremt störande.
Eftersom de kommunicerar på olika vis kan man inte påstå detta. GSM, Zigbee, PLC, PLL alla använder olika frekvenser.
Ex använder låghastighets PLC:
60,66,72, 76, 82, 86kHz CENELEC A Band
110KHz CENELEC B Band
132.5kHz CENELEC C Band
vilket knappast stör oss.
Hade med min 706a till jobbet för att lyssna på 132.5kHz för ett antal år sedan och jag tvivlar på att det kan störa.
Har fått en Kamstrup installerad i våras och den verkar inte ha påverkat min störnivå. Vet inte hur den kommunicerar men den har en extern antenn.
73 de Leif
 
Störningar-Elmätare

Tycker väl inte att den information som finns i länken "elmätare" har tillräcklig kvalité för att vara med i detta forum. Vad jag förstår så är den skriven utan större kunskap. Ex står att fjärravlästa mätare är extremt störande.
Eftersom de kommunicerar på olika vis kan man inte påstå detta. GSM, Zigbee, PLC, PLL alla använder olika frekvenser.
73 de Leif

http://www.ham.se/stoerningar/8623-brum-modulerade-baervagor.html

Jag lovar att återkomma när mitt störningsproblem är utrett, antingen det är åtgärdat eller ej. Har ännu inte någon kontakt med det elbolag som är aktuell i mitt fall så jag är naturligtvis inte säker på var störningen uppstår men de är extremt starka i närheten av alla el-ledningar både i huset och på olika ställen på bostadsområdet. Dessutom är störningen kontinuerlig (dygnet runt). Eftersom avläsningarna enl. uppgifter sker under vissa tidpunkter är jag lite osäker på om det är mätsystemet som stör.
Har en fråga till Leif-VXO. Vad menar du med att det inte "stör oss"? Alla störningar som hindrar mej från att lyssna på det jag vill, är störande för mej antingen det gäller amatörradio eller mellanvågs/långvågslyssning. VHF/UHF-banden är inte störda om det är det du tänker på. Har själv jobbat med elektronik i hela mitt yrkesverksamma liv och är inte allergisk på något sätt.
/Ingvar
 
Last edited:
Ingvar, jag har själv problem med mycket starka signaler på vissa ställen där det finns el-ledningar. Men de störningarna kommer med 90%s säkerhet från en plasma-TV. Har stått utanför en radio/TV butik med en liten transistorradio som har mellan-kortvåg, och radion blev helt hysterisk när jag stod några meter i från, utanför skyltfönstret. Det var precis samma typ av störning på S-9+40dB (AM/80M), som jag har där hemma.
 
Hej Bjarne!
Först en ursäkt till Rickard att tråden "vek sig" men den var redan lite vikt då jag kom...
Nej. det enda jag är riktigt säker på är att det inte är plasma-TV...:eek:
 
Stör mig...

Det var ju något jag inte tänkt på. Kanske blir det ännu mer störningar hos mig med den här elmätaren!?

Då blir det väl antingen till att stänga av all ström och köra på bilbatteri igen, eller också försöka smälla på så mycket effekt som möjligt alldeles intill mätaren, så att skiten går sönder! Efter ett tag tröttnar dom väl på att byta ut den och sätter i en gammal mätare igen! ;-). Jag skojar bara. -Fast det verkar som om det är mycket problem med mätarna redan som det är.

Nu är det ju inte så att jag har för avsikt att ha min permanenta antenn precis intill mätaren, men jag har diverse "mobila" antenner som jag experimenterar med i shacket och i trädgården, på altanenen mm - och fler lär det bli! Det är alltså oundvikligt att inte någon gång skicka in HF i elnätet. Hitills är det bara vi själva som fått "lida" av detta (ringande telefon, störningar på tv och i högtalare etc), men med den här mätaren så blir det plötsligt en störning som ev kan påverka mig - eller också avläsningen från elmätaren.

Om mätaren skulle gå sönder eller det skulle bli någon sorts tvist - vilket skydd har vi då? - ifall Öresundskraft skyller problemen på att jag är sändaramatör??? Det finns många frågor kring detta ämne - och samhället/myndigheter/företag idag är oftast helt oförstående till våra problem. Helst borde vi inte existera känns det som om vissa tycker, ibland! Vi passar definitvt inte in i mallen på en "Svensson".
 
http://www.ham.se/stoerningar/8623-brum-modulerade-baervagor.html

Har en fråga till Leif-VXO. Vad menar du med att det inte "stör oss"? Alla störningar som hindrar mej från att lyssna på det jag vill, är störande för mej antingen det gäller amatörradio eller mellanvågs/långvågslyssning. VHF/UHF-banden är inte störda om det är det du tänker på. Har själv jobbat med elektronik i hela mitt yrkesverksamma liv och är inte allergisk på något sätt.
/Ingvar

OK, visst stör det oss som nyttjar radio, men vad jag förstår så är att det är på de frekvenser jag nämnde i mitt inlägg. De är ju inte så intressanta för oss, eller?? och vad jag förstår så är de smalbandiga och sänder väldigt sällan.( En gång i timman max, tror jag. Eller för en villa endast under natten). Det var åtminstone de på 130cakHz lonworks som jag lyssnade på i jobbet för några år sedan.
Vad som är mycket värre är PLC, power line comunication men högre hastigheter, internet som finns. Dessutom de homePNA där man kör husets nätverk över elnätet hemma, och ovanpå detta alla switchade nätaggregat som kommer med störningar på ett antal övertoner på switchfrekvensen. Störningar som kan spridas över ett helt kvarter.

Kom hem en lunch för ett slag sedan och såg två bilar med en nätoperatörs logga på. Hittade två killar som smög runt i trädgårdana med något i handen. Vad de hade var en simpel transistorradio inställd på mellanvåg. Vad de gjorde var att leta efter vad som störde ut prestanda på ADSL. De berättade att det var oftast ett switchat nätagg som sände ut övertoner på nätet och slog ut prestanda på ADSL. Ni förstår säkert vad en sådan störsändare ställer till för oss. Det var speciellt en digitalTV mottagare som var känd för dåligt nätagg. Kommer inte ihåg fabrikatet. Vad de då brukade göra var att ha ett standard nätagg från ClaesOhlsson och byta med.
Har en ICOM PCR1000 som man kan använda som frekvensanalysator. I vintras var det någon i min närhet som nog hade ett sådant aggregat. 80meters bandet var fullständigt stört så jag stängde av strömmen till mitt hus, startade PCR1000 som analysator med en bärbar dator och såg kraftiga toppar på jag tror det var curka 170kHz. Kommer inte ihåg över hur stor del av bandet det var, men det rörde sej om flera?MHz. Har kanske bilden kvar någonstans.

de SM5VXO


ITU G.992.3/4 - Wikipedia, the free encyclopedia
Very High Speed Digital Subscriber Line 2 - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Tack för info Leif!
Jag vet inte om du har läst om mitt störningsproblem. Jag är också inne på att det är ett switchat aggregat som stör. Det är cirka 200 kHz mellan varje bärvåg. Jag har också sprungit runt med en transistorradio i bostadsområdet och pejlat på mellanvåg. Då jag lyfter upp radion till vår säkringshållare i hallen får radion "spader". I mitt fall är det ingen dålig digital-TV. Störningarna pågår dag o natt och är ledningsbundna.
/Ingvar

PS. Du menar kanske "digitalbox" i ditt inlägg? I så fall är det inte konstigt att det pågår kontinuerligt för de brukar ju inte ha nätströmbrytare. Får kanske springa runt hos grannarna...
 
Last edited:
Ja, digitalbox.

En amatör i Linköpingstrakten hade "samma" problem. Varje morron slogs all trafik ut. Han gick från hus till hus med radio och rinde på där det lät som mest. Det var det switchade nätagget till en skrivare. Varje morron slogs datorn på för att kolla om det kommit mail. Efter byte blev det tyst
73 de sm5vxo, Leif
 
Om mätaren skulle gå sönder eller det skulle bli någon sorts tvist - vilket skydd har vi då? - ifall Öresundskraft skyller problemen på att jag är sändaramatör??? Det finns många frågor kring detta ämne - och samhället/myndigheter/företag idag är oftast helt oförstående till våra problem. Helst borde vi inte existera känns det som om vissa tycker, ibland! Vi passar definitvt inte in i mallen på en "Svensson".

Ja, det är inte problemfritt. Jag läste för ett tag sedan om en farbror som fått bytt ut mätaren och efter det så steg hans elräkningar onormalt. Han klagade hos de ansvariga men de påstod att mätaren var felfri. Då ville farbrorn att mätaren skulle bytas ut. Då togs mätaren in för kontroll men konstaterades felfri. Farbrorn fick en saftig räkning för kontrollen och monteringsjobbet. Då undrar man var felet låg. Var den gamla mätaren "för billig" eller vad berodde det på? :confused: Så kan det gå...
/ Ingvar
 
För er som är tekniskt intresserade av störningar och har några minuter över bör ni läsa senaste numret Elektronik i Norden


Nummer 12 sidan 41 Avsiktliga störningar ett växande hot.



73 Håkan SM7WSJ
 
Tack för alla svar!

Jag får väl återkomma när vi väl har fått den installerad. Tänkte bara lägga en sista kommentar:

El-mätaren ska installeras någon gång under en period av 14 dagar mellan klockan 8-17 och så undrar dom om den tiden passar oss? :eek:

Vidare så måste all känslig elektronik stängas av den dagen dom kommer, eftersom dom bryter strömmen.

-Jaha, så vi måste vara beredda på att allting kan hända under en 14 dagars period. Sånt ska man finna sig i - men kommer man själv 10 min försent till tandläkaren får man minsann "böta", eller om man lämnar in deklarationen en dag försent; då blir det konsekvenser!

Det här är Sverige och då ska man vara tyst, tacksam och inte klaga!
 
Back
Top