Fjärrkontrollen till bilen utstörd!

SM7SEK

Administrator
Staff member
Idag (söndag) när jag vid lunchtid skulle iväg med bilen (en V70 -04) så vägrade fjärrkontrollen fungera. Jag gick då in och hämtade den andra nyckeln, men det blev samma resultat. Nil upplåst bil! Så jag fick sätta nyckeln i låset och spela lite sirén-musik för grannarna.

Jag åkte iväg mitt ärende och förbannade bilen men glömde snart av att fjärrarna inte fungerade. Så jag kollade aldrig att låsa förrän jag kom hem igen och det gick inte. Just som jag står där och micklar så kommer en granne som har en hyffsad ny Toyota och hade samma problem. Hans fjärr funkade inte heller. Va fasen tänkte jag och hoppade in i bilen och körde iväg en 200-300 meter, stannade och gick ut och provade fjärren. Jodå den fungerade alldeles utmärkt. Hem igen till min parkering, men där funkade fjärren inte. I samma veva kommer ytterliger en granne hem med sin V70 och står och gnäller över att fjärren inte funkar. Jag förklarar att det gör inte min heller, och då blev hon glad för då var det ju inget fel på hennes bil!

In efter handjagaren. Jag har för mig att bilfjärrarna huserar nånstans runt vårt 70 cm band. Så jag satte igång att scanna från 433 MHz och fick in en väldigt stark bärvåg modulerad med nåt maskinlikande på 474.950 MHz. När jag tryckte på bilfjärren så hördes den också men väldigt svagt om man höll den intill antennen.

1. Någon som har en aning om vad som kan ligga på 474.950 MHz?
2. Någon som vet vilken frekvens fjärren till en V70 från 2004 sänder på?
 
Svarar mig själv i brist på andra tips :)

På ett annat forum fick jag reda på att bilfjärrarna ofta ligger på 433.920 MHz. Och det verkar stämma. Kollar man med handjagaren så är det tyst och fint just på 433.920 tills man trycker på en fjärr. Då hör man signaleringen väl. Ännu en scannig förtogs och den stannade återigen på 474.950 MHz.

Förmodligen är den signalen så stark att den "trycker ut" signalen från fjärren på 433.920 MHz. Mottagarna till fjärrstyrningen är väl inte så där jätte selektiva kan man tänka....... Någon annan förklaring har jag inte. Jag skall ut och pejla lite när jag lyckats ladda upp batteriet till handjagaren. Den dog nämligen just :(
 
Last edited:
Enligt en snabbkoll på PTS hemsida så är 470 - 790 MHz avsett för rundradio/television, enligt ST61 CH97, med anmärkningen band IV/V, kanal 21–60.

(PTS - E-tjänster)

73 de Lars, sm6rpz
 
Kolla med PTS om de kan hjälpa till. Det måste ju finnas någon kontroll på vilka som sänder på t.ex. 474.950 MHz i dina trakter. Dessutom är det en ny företeelse verkar det som. Är det ett vanligt bostadsområde du bor på eller det finns företag eller skolor/institutioner i området?
Å andra sidan verkar det konstigt att mottagaren i fjärrlåset skulle vara så oselektiv.
/Ingvar

Ja, se där. RPZ har redan kollat PTS...
 
Last edited:
Det är ett äldre (byggt 1963) flerfamiljsbostads-område. Finns inga industrier eller affärer där störningen uppträder. Åker jag 300 meter mot köpcentret och bilfirmorna och bensinmackarna så upphör blockeringen. Är alltså inom en ganska begränsad radie som larmet blockeras.

Men när jag vid 22-tiden igår gick ut med hunden på kvällsrundan kunde jag inte låta bli att prova fjärren igen, och se på fasen. Nu funkade den som vanligt igen. Jag stog en 20 meter ifrån och det vara inga problem. En snabb koll när jag kom in igen visade att bärvågen på 474.950 MHz fanns kvar med oförminskad styrka. Så den var inte orsak till blockeringen.

Mystiskt värre! Så vitt jag vet finns inga på 70 cm aktiva amatörer i närheten heller.

Frugan trode det var ett nytt smart sätt av stöldligorna som härjar. Först ställer man ut en bil med en sändare i som blockerar larmen. Intet ont anande bilägare öppnar med nyckel. Avaktiverar sina larm. Och sedan kan man inte låsa med fjärren utan det blir med nyckel som inte aktiverar larmen. Bilen står sedan oskyddad hela natten och buset kan härja fritt utan larm! Ja varför inte, det är fullt möjligt.

Kan det vara någon rejält bredbandig signal, som jag inte kan höra med min handjagares smala mottagare? Händer det igen skall jag åka till en kompis och hämta en spectrumanalysator och svepa hela bandet. Att mäta är att veta! :)
 
Ja, den förklaringen med "planerande tjuvar" är mycket trolig. Då var det ju tre bilar samtidigt som låsen bråkade på! Tjuvarna har säkert lurat i vassen, för det är väl inte så lång räckvidd på deras grejor? Man ser ofta att folk som lämnar sin bil på parkeringar inte kollar "kvitteringen" från blinkers, så tjuvarna får då gratis inträde. Kan du inte hitta din fjärrkontrolls frekvens på din scanner så att du kan ha lite kontroll? Fast nu har väl packet dragit vidare till nya jaktmarker.
Det där med fjärrkontroller är inte bara fördelar. Min systers dörrklocka plingar då grannen öppnar sin garageport. Tror att det är 433 MHz system på båda... :rolleyes:
/Ingvar
 
1. Någon som har en aning om vad som kan ligga på 474.950 MHz?
2. Någon som vet vilken frekvens fjärren till en V70 från 2004 sänder på?

Funderade lite på din fråga 1, mittfrekvensen för TV Kanal 21 är just 474 MHz. Kan det vara någon antennförstärkare som fått frispel? Låna en 70-yagi och pejla lite.

Om 474 MHz kan störa ut en bils fjärrkontroll, så borde de som bor på orter med K21 ha ett litet *******! För att inte tala om de som jobbar på TV-stationerna. (Har gjort, men då fanns inga fjärrkontroller till billåsen.) Frekvenstabeller tv

Fråga 2, har jag ingen aning om. Min Saab 9-5 jobbar på 433.920 MHz om jag minns rätt.
Några watt ut på 70 cm från mobilriggen på stormarknadens parkering får samma resulatat som du fick. En bärgningsbil och en 5 W handstation vore kanske en affärsidé!? :)

/EDIT/ Kolla detta inlägg på Volvos forum: En rolig historia ! • Sveriges Volvoforum 433.920 MHz skall det vara!/EDIT

/Sören
 
Last edited:
Hejsan Uffe
Att fjärrstyrning mm ligger på vårt 70cm band stämmer bra. Jag brukar få välja vilken frekvens sändaren ska ha för att passa bilens mottagare när jag beställer i mitt jobb. Andra länder kan köra med t.ex 315.xxx MHz.
Men för att passa våran marknad i Sverige så är det 432.920MHz (eller var det 433.920MHz) för ett av dom bilmärken där jag jobbar.

/ 73 de SM7YTC
 
Min bil har en smart mekanisk anordning som låser, och låser upp, bilen. Den är helt okänslig för störningar.

(Förlåt, jag kunde inte låta bli.....) :eek:
 
Samma här SM7TJC, det kallas nyckel och är en grej man sticker in i ett hål och vrider om.
Prylen kan göras på miljoner olika vis och passar däörför bara i en bil.
Ang de mså mottgare som anvädns i radiostyrda billås så är de så brada som någon antydde. Det är varken DSP filer, krsitallfilter, LC fitler , mekanisk Collinsfilter i dem. Möjligen har de SAW fitler. Ibland är de inte ens supergheterodyner utan regenerativa saker. Och det 'är ju AMJ vi snackr om. Kanske de kan liknas vid bandbredden på en BC mottagare för WFM, dvs 300 kHz bred. Klart är i alla fall att de blockeras på olika sätt av en sändare i grannskapet. På LPD bandet finns andra sändare exvis de för sladdlösa stereolurar, slasddlösa högtalare till TV och stereoanlägg. Där förekommer små sändare och mottgare till termostater i hus, där na inte orkar dra kabel. Trygghetslarm, och små leksaksWalkieTalkie.
Bandet skall numera inte användas för annat är sändningar av kort typ, dvs inte för sladdlösa lurar, ine för komradio, till sådana sändingar skall högre band nyttjas, men övergången kommer förståss att ta tid. (tio år).
Nu är förståss de andra sändningarna mycket svaga sådana, sladdlösa stereolurar som kan stå på dygnet runt är så svaga att de normalt skall kunna semxistera.

Amatäörradiotrafiken skall även den kunna samexistera. Dvs vi som radioamatöer får sända där med 500 Watt. Men det gör vi ju itne kontinuerligt.
 
Min gissning är tråddlösa hörlurar.

Svärmor hade samma problem, och fick larmet utbytt på garantin innan vi (jag) med hjälp av en scanner kom på att svågern hade ett par trådlösa hörlurar. Efter att ha justerat frekvensen på dessa något fungerade hennes larm igen.
 
Nu i veckan var det dags igen. I tisdags skulle jag iväg en sväng vid 18-tiden och då var fjärren blockerad igen. Tidigare på dagen fungerade den utmärkt när bilen parkerades. Nåväl bilen öppnades med nyckel och larmet funkade fint även denna gång :) Bilen gick utmärkt att låsa/låsa upp när jag var iväg. Vid hemkomsten ett par timmar senare var fjärren fortfarande blockerad.

Blockaden av min bil varade den här gången i två dygn. Helt plötsligt fungerade fjärren igen och bilen låstes och larmades. Men så i morse när jag skulle iväg igen var det tvärstopp. Återigen fick grannarna hör den ljuva musiken från bilens larm.

Nu börjar jag bli lite smått desperat och vill försöka hitta sändaren som blockerar fjärren till bilen. Inte bara för att jag är lat och vill manöverera bilens centrallås med fjärren, nej larmet aktivieras enbart om man låser med fjärren och inte med nyckel. Mina grannar som också lider av problemet skule nog kunna tänkas nominera mig till årets bästa granne eller nått sånt om jag löser det :)

Lite tips på hur jag kan hitta sändaren mottages tacksamt. Jag har ingen spektrumanalysator själv och jag känner ingen med någon i närheten heller. Jag har scannat med handjagaren på frekvenserna runt 433.920 alltså många MHz upp/ner men inte hittat något så det förefaller vara en väldigt bredbandig störning som min T-8E inte "hör". Maskinljudet på 474.950 MHz finns kvar, men det har inte med blockaden att göra eftersom de har funnits där även när fjärrarna fungerar.
 
Ni har väl en högskola i Kalmar? Finns det inga kurser i El/Tele? Då är det kanske någon institution som har en spektrumanalysator att låna ut. Men vet du exakt vilken frekvens din fjärrlås ligger på? Fast det kan du ju kolla om du får tillgång till instrumentet.
/ Ingvar :rolleyes:


Förresten...lycka till med nomineringen av "årets bästa granne" ! :D


Jag kollade lite på Högskolan i Kalmar, men tyvärr verkar det inte som det finns någon sådan linje där. Så det blir nog att efterlysa en spektrumanalysator på annat håll... :(
 
Last edited:
Jag kollade lite på Högskolan i Kalmar, men tyvärr verkar det inte som det finns någon sådan linje där. Så det blir nog att efterlysa en spektrumanalysator på annat håll... :(

Helt riktigt, den tekniska delen av högskolan är numera "nedlagd" eller ihopslagen med Växjö universitet, Högskolan i Kalmar har gått ihop med Växjö under namnet "Linnéuniveristetet". Troligen är "all" utrustning flyttad till Växjö numera. Tyvärr är inte ungdomarna så intresserade av teknisk utbildning nu mera. :(
 
Frågar du snällt Uffe så kanske du får låna en specka :)

Men är signalen så stark att den helt blockerar larmet bör du kunna detektera den med scannern också.

Men hör av dig då problemet kommer så får du låna.
Behöver du pejlantenn också??
 
Man tackar för erbjudandet Sverker. Jag hör av mig nästa gång larmet är försatt i blockad.
 
Läste denna tråd och känner till problemet, men har tyvärr ingen lösning. Jag har också en Volvo V70-04 som ibland blir utstörd. Ett ställe där jag ofta blev utstörd var på (gamla) inrikesparkeringen vid Landvetter flygplats utanför Göteborg. Man måste hålla fjärrmanöverdosan alldeles intill bilrutan så nära mottagaren som möjligt för att låsa upp, och efter ett par försök så brukade det fungera. (Det var friskt batteri i manöverdosan) En bit därifrån så fungerade låset normalt igen. Jag inser att en flygplats har säkert hela frekvensspektrat av signaler, och med "rejäl" styrka. Så Volvos fjärrmanövrering är nog känsligt för störningar.

73 de Sven / SM6CDN
 
Back
Top