Fjärrstarta KX3!

SM6FPG

Fritidskonsulent
När jag fjärrstartar mitt nätaggregat i shacket så startar K2:an så snart det kommer spänning till radio, då denna står i onläge!
Detta gäller inte för en KX3, här behöver man skicka på 8 - 12 volt på mikingången under ungefär 100 ms, dock blir det error om spänningen ligger på för länge.

Jag har löst det mekaniskt på så sätt att jag via en fjärrströmställare klickat på spänningen till mikingången, men skulle vilja ha en mer automatisk lösning!

Nu tänker jag en liten box som då det kommer 13,8 volt på ingången, så går det dels 13,8 volt vidare till KX3:an vanliga poweringång och under dryga 100 ms eller ställbar tid finns det 8 - 12 volt på en utgång till KX3:an mikingång!

Vad krävs i denna lilla svarta boxen?
 
En liten kondensator och ett motstånd som ger rätt tidsfördröjning skulle kunna räcka, kondensatorn mot +12V och resistorn mot jord, i mitten tar du ut resetsignalen till micingången.
Kondensatorn laddar ur via motståndet vid tillslag av spänningen och håller då spänningen uppe en liten stund.
 
Vill du ha full koll på timingen och inte har något emot att löda lite.

start timer.jpg

OBS! det fattas ett basmotstånd, se uppdaterat schema.

start timer graph.jpg
Med C1=10uF och R2=10k får vi ca 200ms.
 
Last edited:
Löder gärna och tackar ödmjukt!

Men får jag inte en spänning som är större än 12 volt med 13,8 volt in?
 
Dela upp R1 i två motstånd, placera en 9V zener eller så mellan det första motståndet och jord.
Sitter på pendeln så någon annan får räkna på resistorvärdena.
 
KX3:an startade perfekt med Mickes koppling!
Dock uppstod en komplikation, radion satte igång scanningen efter att den startat.
Jag provade utan att koppla in kretsen och satte in 10K mellan kontakten in i radion, fick samma fenomen att scanningen starta.
Bytte 10 K till ett på 15 K, det löste fenomenet!
Jag förmodar att det kommer att räcka med att jag byter ut R1 mot ett på 15 K! Men det får bli morgondagens uppgift!
 
Men R1 ligger mellan T1 och jord. Ditt 15k motstånd går från T1/R1 till mic-ingången, om jag förstår dig rätt.

Det måste uppstå en spänningsdelare mellan ditt 15k motstånd och den inre resistansen i mic-ingången.

Du kan sedan anpassa kretsen så du får rätt spänning ut, alternativt leva med 15k motståndet i serie.
 
R1 ersatte jag med 10k direkt på kabeln mellan mickingångens PTT och jord och då starta skanningen. Efter byte till
15k så uteblev skanningen.
Med detta i ryggen tror jag att det löser sig med 15k på R1.
Jag kanske har fel i mitt antagande men skall prova att byta ut R1 till ett 15K.
 
Jag provade utan att koppla in kretsen och satte in 10K mellan kontakten in i radion, fick samma fenomen att scanningen starta.
OK, KX3:an vill ha det lite mer högohmigt.
Bara byt R1 till lämpligt värde så att scanningen upphör.
Finns detta beteende dokumenterat i KX3 manualen?
 
R1 bytt till 15 K och fenomenet är löst!
Inte lusläst manualen men finner inget som förklarar!
 
Back
Top