Fjärrstyra ft-857 via HRD eller annat?

Ralle

Member
Jag håller på och ska sätta upp lite radiogrejer i ett annat hus på tomten, och funderar på att försöka fjärrköra radion då.
Jag har tidigare använt Ham radio Delux, och undrar nu om det går att fjärrköra HRD från en annan dator med HRD på?
Eller går det att fjärrköra det på nåt annat sätt?
Eller finns det andra bättre program att fjärrköra radio på?
Hur gör man med ljudet?

Radion är en Yaesy 857.
 
Funkar hyfsat med HRDs client/serverfunktion när man håller sig i det lokala nätverket. Ljudet skickas lämpligen med programmet IP-sound.

Lite dyrare och stablilare (utan client-pc...) lösning är remote-rig burkarna.
 
Ok, tackar!
Det finns alltså en sån funktion i HRD?
Jag har inte grejerna uppsatta just nu, så jag har inte haft nån möjlighet att kolla.
Man har bara HRD på båda datorerna, sen finns funktionen, eller hur fungerar det?
Var hittar jag det i programmet?

IP-sound... Var hittar jag det?
Går det att köra "åt båda håll" så jag får med både högtalare och microfon?

Romote-rig burkarna har jag funderat på, men vill/kan inte lägga pengar på detta nu... Tänkte se om det går att lösa på annat sätt.
 
Allt man vill veta finns på HRD forum: Remote Operation

IPSound funkar åt båda håll; kan vara lite struligt innan man får det att fungera.

73 och lycka till,
Jonas/SM5PHU
 
Jag håller just nu på att testa en sådan uppkoppling med en 897:a. Dock befinner sig radion ett par kilometer bort så i tillägg använder jag VPN-funktionen i TeamViewer, men det behöver inte du tänka på.

Vilket operativsystem har du på fjärrdatorn (den som står vid radion)? Är det exempelvis XP pro så finns funktionen fjärrskrivbord inbyggd, då kan du köra den datorn precis som om du satt framför den. Om inte så kan det vara smidigt med antingen TeamViewer eller VNC och med hjälp av dessa program ha full kontroll över datorn. Då kör du HRD som vanligt på fjärrdatorn och behöver inte ha det igång på datorn i shacket.

Server-klient-alternativet kan ju också övervägas. Det står i hjälpfilen precis hur man gör.

IP-Sound hittar du lätt med hjälp av Google, och det fungerar i båda riktningarna.

Återkom gärna med fler frågor.
 
Hej

Remote rig burkarna fungerar inte med Yaesu FT-857.

Så här har jag har under flera år fjärrstyrt min Yaesu FT-857 via internet. Jag använder ett remote access program som heter LogMeIn för att komma åt datorn som radion är ansluten till.
I datorn på radiosidan har jag haft HRD för att styra radion.
För ljudöverföringen har jag använt "PicoPhone". Skype fungerar också hyfsat.
Med hjälp av den digitala voxen i 857an styr man sändaren. Funkar bra med SSB, FM och digitala moder.
Har inte provat om det går att köra CW.
Jag har även en helautomatisk tuner (LDG Z-11 Pro) som stämmer av antennen så fort sändaren går igång.
Det enda som har strulat ibland är ljudet. Men för det mesta har det fungerat klockrent.

Göran / SM0HXB
 
Okej, här ramlar det ju in tips!
Datorn har WinXP Home, så fjärrskrivbord fungerar inte.
Däremot har jag pcAnywhere på den, vilket fungerar helt okej.
Har inte provat styra radion via det, men borde inte vara några problem.
Tänkte mest att om det finns nån fjärrfunktion i HRD kanske det är smidigare...

Sändaren kan man ju styra med en knapp i HRD, så det borde inte vara några problem.

Jag får prova lite olika varianter, just nu sprack det hela på att jag av någon anledning inte får igång det trådlösa nätverket på den datorn (en sån här USB sticka) fattar inte varför... Hittar inga vettiga drivrutiner hur man än gör!
Hade tidigare sladd i den...
Nåja, det måste ju lösa sig på nåt sätt...
 
Läs noga anvisningen i HRD, i klientmaskinen kör man HRD som en "service" och du skall alltså inte ha det vanliga HRD-programmet uppstartat. Håll noga ordning på vilka portar du väljer i HRD, PCanyW och IPsound. Vid problem brukar Windows-, Norton eller andra brandväggar i PC-burkarna vara orsaken.

Innan du flyttar ut grejerna i boden behöver du köra datorerna brevid varandra för att hitta de felaktiga konfigurationerna...
 
Läs noga anvisningen i HRD, i klientmaskinen kör man HRD som en "service" och du skall alltså inte ha det vanliga HRD-programmet uppstartat. .

I servermaskinen, dvs den som är kopplad till radion, ska du köra HRD som en service. Sen ansluter du mot "remote" med IP-nummer istället för en com-port från klienten.
 
Som en "service"... Hur startar man HRD som servive?
Okej, jag kan säkert läsa mig till det, men som sagt, grejerna är fortfarande inte igång, och det vore kul att ha så mycket kött på benen som möjligt när det väl är dags.

Jo, Windows och andra brandväggar vet jag kan vara duktiga på att ställa till det.
Norton finns dock garanterat inte på nån av mina datorer, åker ut direkt om jag får tag i en sån dator!
 
Klippt och klistrat från G4POP lathund på HRD forum: Remote Operation

Remote = The computer connected to the rig
Local = The laptop (or PC) used to control the rig (Laptop?)

***Note***

This Post assumes you're using an FT-897. If you're using another type of rig, substitute the name of that rig wherever you see FT-897, or 897.

*** *** ***

1. Ensure that the firewall is turned off on the remote computer and that your router if used is set to alow access via port 7805

2. Ensure that your rig is connected to the remote computer and can be controlled by direct connection of HRD

3. Enable the HRD server on the remote machine by going to Tools/programs/remote in HRD

4. Close HRD on the remote

5. If you dont have a static IP address then get one from No-IP - Dynamic DNS, Static DNS for Your Dynamic IP and give this ip a name like 'ft897' and install the small no ip program on the remote computer - Its all free like HRD!

6. Install HRD on the local computer (Laptop)

7 Install Skype on the remote computer and local computer and have two different log in names.

8. Set Skype on the remote to auto answer

9. Start HRD on the local (Laptop) computer BUT NOT ON THE SERVER

10.When the conect screen apears on the local machine select Yaesu - FT897 - remote com port - click connect

11. In the 'Remote connection' window set the address to the NO-IP address - something like FT897.no-ip.info - set the port to 7805 - set the username to 'Simon' and the password to 'snowtime' (assuming that you have not already changed the user names and password in the HRD Server config) - click connect

12. Insert the com port number that the rig is connected to and click OK

13. start Skype and call the remote Skype account

All should now work

Jag antar att du inte kör ute på Internet, utan i lokalt nätverk mellan husen. I så fall kan du under punkterna 5 och 11 strunta i det där om No-IP, och i stället ange lokala adresser, i stil med 192.168.xxx.yyy.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det mesta du behöver finns faktiskt under knappen "Remote" i HamradioDeluxe. Finns också i menyn Tools->Programs. Där finns instruktioner och knappar för att bådeinstallera ochkonfigurera remoteservern.
 
Tackar för detta, nu känns det som att det kan lösa sig!
Ska bara få upp grejerna och få nätverket att funka på radiodatorn... på nåt ... sätt...
 
Nätverket är igång, och jag provade lite snabbt...
Fjärrkörning via HRD fungerade... Sådär...
Det fungerade, men en del saker gick inte, som t.ex. signalmätare och lite annat var dött.
Så då fungerade det faktiskt bättre via pcAnywhere.
Jag vet inte varför, men nåt knas måste det vara.

Sen provade jag IP-sound, men fick inte över nåt ljud.
Men jag hann inte testa så mycket, ska fortsätta när tid finnes.
 
Back
Top