Fjärrstyra QROlle över Internet?

sm0lru

Well-Known Member
Någon som vet om det går att styra QROlle över Internet.
Fundera på om man kan stoppa in denna lilla Linux dator i den.
IGEPv2 Board
Jag har lek med den datorn i ett par veckor nu och den är cool! :cool:
Stor leken är bara 7 x 10 cm så den borde passa.
Det finns Wlan, blåtand på kortet.
Frågan är hur man skall ansluta datorn till riggen.
Jag har ingen QROlle och vet inte om det är rätt rigg att stoppa in datorn i.

Vad tror ni?
LRU/Kenta
 
Det kanske kan vara möjligt. Nu har jag ingen egen erfarenhet men följande kanske kan hjälpa dig vidare:

- Qrolle stöder CAT.

- Hamlib för Linux stöjder CAT.

- Återstår ljudöverföring. Finns nog många möjligheter med streaming av olika slag.

- Nyckling vet jag inte hur den kan överföras, det får någon annan fylla i.

Inget heltäckande svar, men CAT är väl nyckelordet du kan leta vidare med.


mvh/Eric
 
Okay, tack!.
Det det är med ljudöverföring är inget problem för mig, det ingår i mitt jobb.
Jag känner till massor av bra lösningar i Linux.
Kolla in Icecast t.ex. Icecast.org
Nyckligen löser jag på något kul sätt i perl.

LRU/Kenta
 
Kunskap om ljudöverföring i linux tycker jag låter superintressant.

Jag har själv försökt hitta en bra lösning för ljudöverföring, men inte lyckats hitta något bra.
Nyss tittade jag lite på Icecast, men det såg ju ut att vara enkeltiktad kommunikation. Men jag kanske missade något?

Mina krav jag hade då jag letade var:
* Linux som OS (För att slippa GUI och kunna köra på mycket liten och strömsnål hårdvara utan skärm)
* Programvaran skulle köras utan GUI (se ovan)
* Den skulle ha dubbelriktad audio (RX TX)
* I det fall den var tänkt som IP-telefon så skulle den kunna auto-svara på remote-datorn.
* Bra ljud med låg latency

Det jag hittade var svulstiga GUI-IP-telefoner som krävde både det ena och det andra i form av serverinfrastruktur och kraftfulla datorer.

Det slutade med att vi använde IP-Sound skriven av SM5VXC. Men det innebar också att Linux fick överges helt och hållet.

Så, vad tror du Kenta. Har du några bra tips att ge mig? Jag bygger gärna om lösningen till Linux om det går.

73 SM0RVVV
 
Lite mer "bygga själv" för remotestyrning finns på Ulf SM0LCB:s hemsida Radio station SM7LCB in JO86GH

Att hans remotestyrning fungerar framgår av hans resultat bl a i NAC på SHF och Mikrovågor. På CW märks inget ovanligt när man kör honom.

/Jan
 
Måste bara säga...Cooooolt. :)

Tar fjärrstyrning ett steg högre. Planerna bara snurrar runt i huvet på en. :)
Går ju som du sa, att montera datorn inne i radion. Blir en väldigt tyst och nästan osynlig server för fjärrstyrning.

Frågan är ju hur du hade tänkt ansluta den till riggen som sagt. Blir kanske en aning klumpigt att koppla på en RS232->USB konverter för att kunna styra via CAT. Finns ju iofs mindre varianter utan en halvmeter sladd på som kanske får plats.

Blev nyfiken på det dära JACK, om det funkar i Windows som det är tänkt så vore det ju sweet.
Har letat länge efter ett sånt här program för att skicka ljud lite kors och tvärs.
Fick allt serverat på samma gång, haha :)
Tackar.


73 de SA3AER Henrik
 
Fråga nummer 2.

Vilken dist kör du och hur har du installerat den på burken?
Om man kör allt på SD-kortet så håller det ju inte speciellt länge. Vet inte hur det interna flashminnet är som. Men har sett andra burkar/handdatorer/dreambox där man kör alla binärer och sånt i NAND'en och conf filer eller /var/ på flashminnet eller SD kort.
Eller kan man köra allt ifrån flash'en?
Hur har du gjort eller planerar att göra? Finns det någon färdig dist eller snickrar då ihop nått själv?

Reserverar mig för att ha blandat ihop vad som ligger i vilket minne ;)

Ursäkta att jag kapade tråden för lite frågor....

73 de SA3AER
 
Last edited:
Nu har jag kolla med en som har en QROlle och den får nog inte plats där inne, så det får bli en ryggsäck.

Trixet är att inte skriva till flashminnet hela tiden utan köra saker i själva ram minnet.

Man skall inte ha någon swap disk på flashen för då går det fort att förstöra den

Det följer med en färdig dist till den men du kan även göra din egen.
Man kan t.o.m. ha Android i den.

Jag vet inte hur mycket man kan göra i en sådan lite burk.
Jag har lekt en hel del med EEEPC 901 från Asus.
Kopplat ihop dem med olika riggar men det blir så dj-v massa sladdar.

73 de SM0LRU
 
Ja JACK har jag tittat på. Det har ju verkligen allt man kan önska när man vill fjärrstyra ljud. Men vad jag såg kunde man inte komprimera ljudet, med t ex speex eller liknande. Då blir det ju begränsat till ett LAN eller motsvarande snabbt nät.

Stämmer det med din bild av Jack också? Annars får du gärna peka mig i rätt riktning för mer info om Jack och komprimerat ljud.

73 de SM0RVV
 
Last edited:
Back
Top