Fjärrstyra SDR-mottagare?

Skalmannen

Well-Known Member
Skulle vilja fjärrstyra en PC med SDR-mottagare via Internet. Vilket är det enklaste sättet att göra detta? Fjärrskrivbord verkar ju bekvämt, men hur gör man i så fall för att få med ljudet? Eller finns det enklare eller bättre lösningar? Tips emottagets tacksamt!
 
Beroende på vilken SDR du har, så har vissa redan programvaror för fjärrstyrning över TCP/IP. Ljudet kan du säkert köra via Skype om du vill köra på distans. Men jag skulle som sagt rekommendera att köra tillverkarens egna program om de har några.

Vilken SDR har du?

73 de Kai
 
Jag vet att många använder logmein.com för att nå ett Windows-skrivbord eftersom det fungerar bra och man behöver inte öppna portar i brandväggar. Det är gratis, men för ljud måste man betala. Då kan man låta ljudet gå en annan väg, t.ex. Skype, så slipper man betala logmein.com. Jag tror man kan testa betalvariaten ett tid innan man bestämmer sig.

Fast beroende på vilken SDR du har och vad du vill göra, så finns det säkert programvaror som passar bättre. T.ex. sdr-radio.com fungerar med SDR-IQ och softrocks (och liknande).
 
Det är en Perseus SDR som jag vill köra remote. En komplicerande faktor är att jag endast har tillgång till mobilt bredband, så dessvärre blir det nog till att ha en PC vid mottagaren och fjärrstyra hela datorn. Återstår att se om det är genomförbart med den låga hastigheten som en mobil uppkoppling erbjuder.
 
Då rekommenderar jag absolut logmein.com . Jag vet flera Perseus-ägare som kör via dem. Testa!
 
En fråga infinner sig automatiskt:
Ger trådlöst bredband större och/eller mer varierande signalfördröjning än ADSL? Om så är fallet, blir det rimligen knappast bättre med trådlöst i båda ändar.

Sedan tillkommer det intressanta problemet med effektiv fjärrstyrd urkoppling av antenn(-er) inför hotande åskväder ...


/ Göstha
 
Visst är det så att det kan vara mer fördröjning och variationer av den (jitter) vid mobilt bredband. Spelar nog ännu större roll om man ska sända, men lyssnar man bara spelar väl inte några 100 ms så stor roll.

I fallet med fjärrskrivbord (t.ex. logmein.com) så skickar man över skärmbilden på lokala datorn. när man egentligen kunde nöja sig med datat och låta en lokal klient sköta grafiken.

QS1R har den lösningen då man kör en serverdel och GUI:t lokalt, men det var inte det som det var frågan om här, så med Perseus får man lösa det så här.
 
Back
Top