Fjärrstyrning av TS-480Hx

SM7CDO

Well-Known Member
Hej alla!
Finns här någon som kan mera om datorer än vad jag kan?
Jag har en Kenwood TS-480HX som jag vill fjärrstyra över internet.
Att koppla upp den med Kenwoods eget program ARSP-480 eller med Ham Radio Delux mot en dator klarar jag. Men sedan behös mera kunskap.
Jag har en ADSL uppkoppling mot Bredbandsbolaget med publik IP adress i ena änden och en mobil uppkoppling till "3" i den andra änden.
Och här kommer problemen, hur gör jag med Ip adresser och annat för att koppla ihop detta?

Tacksam för råd

SM7CDO / Lennart
 
Hej alla!
Finns här någon som kan mera om datorer än vad jag kan?
Jag har en Kenwood TS-480HX som jag vill fjärrstyra över internet.
Att koppla upp den med Kenwoods eget program ARSP-480 eller med Ham Radio Delux mot en dator klarar jag. Men sedan behös mera kunskap.
Jag har en ADSL uppkoppling mot Bredbandsbolaget med publik IP adress i ena änden och en mobil uppkoppling till "3" i den andra änden.
Och här kommer problemen, hur gör jag med Ip adresser och annat för att koppla ihop detta?

Tacksam för råd

SM7CDO / Lennart

Jag skulle rekomendera att du tittar på www.remoterig.com ---- SM2O RadioRemoteControl 1258 --- som är utvecklat av SM2O. Denna lösning ger dig möjligheten att genomföra det du önskar. Dock kommer du att behöva registrera en sk DynDNS adress för ditt QTH så att du kan nå "hem" från din 3G uppkoppling, men detta är gratis.

Jag kör själv Remoterig och måste säga att jag är mycket imponerad av enkelheten och smidigheten. Du kan se min korta recention på http://www.ssra.se

73 de SM7I
 
Dock kommer du att behöva registrera en sk DynDNS adress

Lite kompletterande information: På 'dyndns.com' kan du registrera ett gratis domännamn, exempelvis "sm7cdo.shacknet.nu".

Där kan du också tanka hem en liten uppdateringsklient, som du installerar på din dator i fjärränden. Uppdateringsklienten känner när du får en ny IP-adress, och uppdaterar då DNS-informationen hos dyndns.com, så att ditt domännamn hela tiden pekar på rätt IP-adress.

En del ADSL-routrar och liknande har inbyggd uppdadteringsklient för DynDNS, och då slipper man att ha en separat applikation för detta i sin remotedator.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Hej Johan och Jonas, tack för info.

Jo, jag känner till SM2O och har pratat med Mikael.
Han säger att det kommer att funka knackit med en mobil uppkoppling och då särskilt på CW.

Det ser ju fint och lätt ut för dig Joan på www.ssra.se.

Jag tänker först att prova med att koppla upp mig via mjukvara och inte flytta frontpanelen på TS-480.

Sedan har jag har en IC-7000 oxo och den kommer inte displayen att funka med RRC 1258.
Tänkte även lära mig mera om det här med IP adresser som hoppar och far.

Tack Jonas för tipset på dyndns.com. Skall kolla vad jag har för ADSL router.

Är helt övertygad att jag med all hjälp kommer att lyckas.

73 SM7CDO / Lennart
 
Jag har haft svårigheter med att få kontakt med enheter i "mobila" änden anslutna via 3G. Dvs fjärradmin av utrustning bakom Dovado-router, såsom webserver, serieportsservrar, HRD mm. Teleoperatörerna själva har svårt att svara på vilka åtkomstbegränsningar de satt upp för anrop utifrån och vad som gäller för olika abonnemangsformer. Någon som haft liknande problem?
Fö har no-ip gratis DNS-tjänst.
 
Last edited:
Gick in på dyn.com/dns men det kostar 35/år
Jo, dyndns verkar ta betalt för nya användare. Om man har ett gammalt konto så är det fortfarande gratis. Frågan är bara hur länge.

Om man kör med Remoterig, så tror jag att de erbjuder en dynamsik DNS-tjänst. Annars finns ju no-ip, som TDX påpekade.

Och ja, jag har haft problem med att nå enheter i fjärrändan av ett mobilt bredband. Det var en av anledningarna till att jag i stället valde en långsammare - men fast - uppkoppling via kopparnätet.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag har haft svårigheter med att få kontakt med enheter i "mobila" änden anslutna via 3G. Dvs fjärradmin av utrustning bakom Dovado-router, såsom webserver, serieportsservrar, HRD mm. Teleoperatörerna själva har svårt att svara på vilka åtkomstbegränsningar de satt upp för anrop utifrån och vad som gäller för olika abonnemangsformer. Någon som haft liknande problem? Fö har no-ip gratis DNS-tjänst.

Jag är inte ett dugg förvånad att du får problem när du har router från Dovado.

Har haft ett flertal olika modeller av 2G, 3G och 4G routrar och aldrig haft så enormt mycket problem som med Dovado. Vet att jag inte är ensam, kan inte ens önska min värsta ovän en Dovado router. Med den senaste modellen har jag bedrivit ett veritabelt krig mot Dovados kontor i Kista. De har försökt med olika "goda" råd och även låtit mig prova nyutvecklad Firmware. Inte en chans, router eländet bara jvlas ...

Släng ut Dovado skiten och prova något annat märke, då skulle jag inte bli förvånad om du får saker och ting att fungera.

Lycka till!

73 / Johan
 
Kör själv remote med RRC burkar och Telia 4g. Fungerar riktigt bra förutom då trafik
belastningen i nätet blir hög. Använder en Dovado 4g router som jag inte alls är
imponerad av, har haft en hel del problem. Ska byta ut den vid tillfälle, SA3BYC
du kanske har tips på någon router?
73 Janne
 
Jag tror mitt nybörjarproblem är ganska närliggande SM7CDO:s, så skriver i samma tråd.

Jag gjorde mina första staplande försök igår att fjärrstyra min Kenwood TS-590. Lite förutsättningar:
Jag har radio och antenner vid vårt hus en bit utanför Uppsala. Siktet är inställt på att kunna fjärrstyra radio mm från en lägenhet i "stan". I lägenheten i stan har vi haft Internet 100 Mbit via ComHem men ska snart välja ny leverantör då det dragits fiber och finns ett öppet nät. Vid huset "på landet" finns ADSL 8Mbit via gammal telefonledning. Brukar ligga runt 6,9 MBit då jag mäter mot Bredbandskollen.
Jag har börjat med att koppla ihop TS-590 via USB-kabeln med en dator strax intill. Det fungerar att styra transceivern med hjälp av Radio Control Programme ARCP-590.
Nästa steg, och det jag påbörjade igår, var att försöka styra radion från en annan dator på lilla hemmanätverket i huset. Båda datorerna är anslutna via LAN-kabel till ett Telia Thomson Smart TG-789vn modem/router. Installerade nu Radio Host Program ARHP-590 på datorn vid transceivern och radiokontrollprogrammet ARCP-590 vid en annan dator i huset. Gjorde ett antal försök att få kontakt från Remotedatorn till värddatorn vid radion, utan att lyckas. Inser att jag saknar en massa kunskap om IP-adresser och portar mm. Försökte köra som om det vore över internet, men det kanske är skillnad att så att säga köra innanför routern? Vad kan man göra för fel? Var ska jag börja informera mig om detta? Jag hänger väl på denna tråden och ser om det kommer mer matnyttigt även för mig! mvh Sture
 
SA5A:
Känner inte till programmet du försöker styra med men sitter man bakom en router
på ett hemmanätverk så kan det behövas att man öppnar en eller flera portar
i routern. Kolla vad för portar som används, gå in i routern, troligen under "port
forwarding" eller nått liknande och öppna dom. ADSL 8Mbit ska funka hur bra som
helst.
 
SA5A de IWG.

Är i exakt samma läge som du med TS-590S, jag har laddat ned manualen för inställningar och en mycket snabb läsning visar att vi får ge oss in i routern och öppna vissa portar.
Jag återkommer när jag fått tid att fördjupa mig.

SM7IWG Carl
 
Tack för info, EKM och IWG. Vi får se om jag hinner prova lite mer ikväll också. Rapporterar om jag kommer på något vettigt.

Tycker för övrigt TS-590 är en jättebra station. Dock finns en del oklarheter i manualen, t.ex hur man kopplar om man ska köra med transverter. Man får leta på nätet. ;-)

Sture
 
SA5A de IWG

Det finns en manual för nedladdning avseende TS-590S som ger en fördjupad kunskap hur stationen är uppbyggd och hur tankegångarna varit hos konstruktören(-erna).

SM7IWG Carl
 
Kör själv remote med RRC burkar och Telia 4g. Fungerar riktigt bra förutom då trafik
belastningen i nätet blir hög. Använder en Dovado 4g router som jag inte alls är
imponerad av, har haft en hel del problem. Ska byta ut den vid tillfälle, SA3BYC
du kanske har tips på någon router?
73 Janne
Hej Janne

jag har provat en del olika burkar sista tiden, det verkar generellt som att D-Links routrar funkar bra.

Jag skall kasta ut min nuvarande Dovado 4 när våren kommer hit igen. Skall sätta upp en utomhusantenn för att få lite bättre signal. Årstiden inbuder inte direkt till antennarbete, Åreskutan är kanon QTH, men kallt i Januari :) Har testat lite och med en hyfsad utomhusantenn så stiger bandbredden från 7-8 Mbit/s till 11-12 Mbit/s.

Kommer att välja en D-Link (modell vågar jag inte säga nu då modellerna skiftar fort :) ) som klarar yttre antenn.

Lycka till!

/Johan
 
Jag har haft svårigheter med att få kontakt med enheter i "mobila" änden anslutna via 3G. Dvs fjärradmin av utrustning bakom Dovado-router, såsom webserver, serieportsservrar, HRD mm. Teleoperatörerna själva har svårt att svara på vilka åtkomstbegränsningar de satt upp för anrop utifrån och vad som gäller för olika abonnemangsformer. Någon som haft liknande problem?
Fö har no-ip gratis DNS-tjänst.
Jag kör själv Remoterig, båda burkarna och en 706:a. Dovado Tiny och Telenor 3G mobilt bredband med ca 40-50% signal. Bredbandsbolagets Ethernet hemma. DDNS via remoterig.com. Allt går jättebra!

I början var det dock totalstopp. Jag misstänkte begränsningar för modemet/abonnemanget. Enl Telenors tekn support skulle det inte finnas sådant. Bredbandsbolagets tekn support hjälpte mig, ringde upp Telenor, och visst fanns det begränsningar! Han såg till att Telenor (moderbolaget) omedelbart tog bort dessa, och sedan dess går det alltså som tåget.

Jag undrar vilken modell av Dovados router du och -BYC och -EKM har?
Min är alltså av modell Tiny, med endast ett LAN-uttag. Jag hängde senare på en switch för att kunna köra ytterligare tjänster via modemet, och öppnade ytterligare portar för dessa i Dovadon.
Dovadon och även switchen får inte stå i minusgrader, men det är kanske ett onödigt påpekande.

/ SM0GCU - Curt
 
Last edited:
Jag kör själv Remoterig, båda burkarna och en 706:a. Dovado Tiny och Telenor 3G mobilt bredband med ca 40-50% signal. Bredbandsbolagets Ethernet hemma. DDNS via remoterig.com. Allt går jättebra!

I början var det dock totalstopp. Jag misstänkte begränsningar för modemet/abonnemanget. Enl Telenors tekn support skulle det inte finnas sådant. Bredbandsbolagets tekn support hjälpte mig, ringde upp Telenor, och visst fanns det begränsningar! Han såg till att Telenor (moderbolaget) omedelbart tog bort dessa, och sedan dess går det alltså som tåget.

Jag undrar vilken modell av Dovados router du och -BYC och -EKM har?
Min är alltså av modell Tiny, med endast ett LAN-uttag. Jag hängde senare på en switch för att kunna köra ytterligare tjänster via modemet, och öppnade ytterligare portar för dessa i Dovadon.
Dovadon och även switchen får inte stå i minusgrader, men det är kanske ett onödigt påpekande.

/ SM0GCU - Curt

Hej Curt

ja min Dovado är i alla fall av modellen 4GR, har ett Huawei CDC modem (företags abb. från Telenor) och kör firmware av version: 6.1.4.8633 official (skall kolla om det kommit någon ny de senaste dagarna, men den är ändå väldigt ny).

Jag fick efter massor med samtal inte bara till Dovado, utan även till Telenor tag i en kille som intresserade sig för mitt problem. Han verkar dessutom väldigt kunnig och hittade åtminstone en pusselbit till lösningen av mitt problem.

Tydligen så är det så att jag har 2 olika master som går in här hos mig. Båda har en relativt likartad signalstyrka hos mig, ca 35-40% enligt Dovadon's mätare. Det som händer är att Dovadon helt enkelt inte kan "bestämma sig" och börjar hoppa mellan masterna. Alltså skulle detta vara orsaken till mina ständiga avbrott i förbindelsen.

Ja vad den än är så tänker jag byta ut Dovadon längre fram. Verkar inte som dom riktigt hänger med i utvecklingen längre. Synd, men är nu trött på dom ieliga avbrotten och noll återkoppling från Dovado. Har testat ny programvara fån dom och även skickat loggar för att hjälpa dom. Noll återkoppling och noll resultat alltså.

Lycka till med ditt remote körande! Tänker försöka få till något liknande framöver, varför stabilt Internet då blir en nyckel faktor. Jobbar sommartid en hel del nere i St och då vore det kul att kunna köra remote här från Åre och hemma Qth't.

73 de Johan
 
Ja jag använder en likadan som Johan, en Dovado 4GR alltså. 4GR rapporterar i regel
mellan 45 - 65 % signal. Blev tvungen att sätta upp 2 st 11 el Yagi antenner men efter
det funkar det riktigt bra, kör MIMO diversitet. Har ett Huawei 892 modem (tror jag det var)
Funkar klockrent nu utom när det blir hög trafik i nätet då det blir lite problem med jitter,
typ mellan kl 1500 - 2100. Annars på natten och förmiddagar är det klockrent och man
kan öka bandbredden utan några problem.
Har tyvärr lite långt till basstationen (ca 13 - 14 km) men hoppas att Telia snart bygger
ut en basstation som bara är 5 km bort, den har inte 4g ännu och inte ens 3g.
Är ändå inte nöjd med 4GR routern utan skulle vilja prova någonting annat.
Nåja det blir senare, hinner inte med allt just nu, håller på att bygga ut switchning
för olika enheter (slutsteg, antenner mm mm). Har 2 st 2216 webswitchar men det
räcker inte alls.
Annars använder jag 2 st Elecraft K3´or och RRC lådorna.
 
Back
Top