Fjärrstyrning av TS-480Hx

Lånar tråden lite.

Jag har en idé som jag skulle vilja ha synpunkter på.

Riggen är en TS-480.

Remote-QTH: Usb-ttl interface från displayporten på riggen, in i en Raspberry PI kopplad mot internet med Seriell2Ethernet-protokoll samt något VoIP för ljudet.

Hemma-QTH: Samma hårdvaru/mjukvarulösning, Usb-ttl till displayen.

Lösningen är så vitt jag sett väldigt nära SM0LCB's lösning. Enda skillnaden är väl eg att ha en Raspberry istället för "riktig" dator?

Är det en fungerande lösning, eller har jag tänkt galet?


//AZY
 
Last edited:
Lånar tråden lite.

Jag har en idé som jag skulle vilja ha synpunkter på.

Riggen är en TS-480.

Remote-QTH: Usb-ttl interface från displayporten på riggen, in i en Raspberry PI kopplad mot internet med Seriell2Ethernet-protokoll samt något VoIP för ljudet.

Hemma-QTH: Samma hårdvaru/mjukvarulösning, Usb-ttl till displayen.

Lösningen är så vitt jag sett väldigt nära SM0LCB's lösning. Enda skillnaden är väl eg att ha en Raspberry istället för "riktig" dator?

Är det en fungerande lösning, eller har jag tänkt galet?


//AZY

Är det inte bara snabb RS232 med TTL nivå som går i kabeln mellan fronten och radiokroppen. Har fått för mig att det är själva grundiaktagelsen som grabbarna på remoterig baserar sin multirigs plattform på. USB har rätt mycket overhead.

Du kommer behöva köra något slag av chattprogram för audioöverföring. Skype är rätt vanligt (tror jag). För linux finns ett som heter IHU (I Hear U) som bygger på Speex codec/libbarna, har gjort tester med IHU mellan två vanliga Linux datorer och det gick bra med minimal bandbreddsåtgång.

Nu har Speex lagt ned till förmån för Opus så ett system baserat på Opus kanske mer har framtiden för sig.

Hur som helst måste RPI orka med att köra den codec som chattprogrammet använder sig av och jag gissar att det är där som RPI möjligtvis inte orkar med. Det går ju alltid att överklocka RPIn;)

En annan grej är att RPI inte har något traditionellt ljudkort, det finns bara audio ut från dem. HDMI har väl både in/ut men jag vet ingenting om hur det funkar. Har köpt några USB audiokort på nätet för runt 100kr / styck, de funkar bra med RPI.


Håller på med ett liknande projekt men har valt en äldre laptop som Linuxmaskin på fjärrsidan.
 
Last edited:
RPI har vad jag kan tolka TTL 3.3V redan på bordet, Kenwoodens TTL är den högre 5V, annars hade man kunna skippat usb-konverten?

Men det kanske är som du säger, att den inte orkar.

Skulle vilja ha så lite som möjligt i "Panel-änden" iaf.

Avvaktar ev mer input innan jag spånar vidare.


//AZY
 
RPI har vad jag kan tolka TTL 3.3V redan på bordet, Kenwoodens TTL är den högre 5V, annars hade man kunna skippat usb-konverten?

Men det kanske är som du säger, att den inte orkar.

Skulle vilja ha så lite som möjligt i "Panel-änden" iaf.

Avvaktar ev mer input innan jag spånar vidare.


//AZY

Har inte läst på men en del 3,3v volts portar är 5V "toleranta" och behöver inte någon extra nivåkonvertering. det kan löna sig att läsa specen.

Det finns lite kraftfullare ARM baserade kort som nämndes i en tråd om USB-TV donglar, de som körs som SDR mottagare, det var för någon månad sedan som tråden var igång. Om RPI storknar kanske ett sådant kraftfullare kort kan göra jobbet.

USB är ett väldigt specifikt protokoll som inte är enkelt att bara "kapa" för något eget protokoll, utan det är förmodligen bättre att köra något annat serieprotokoll, som jag skrev tidigare så tror jag att det mellan front och övriga riggen är en RS232 historia med 5V/0V i stället för de vanliga nivåerna.


Det första steget i systemutvecklingen, som jag ser det, är att leka lite med en RPI och se om den är kapabel till att hantera en lämplig VOIP mjukvara. Se till att kärnan är kompilerad för matte processorn, "hard float" och se till att kompilatorn generar kod för den när du kompilerar VOIP programmet.

Sedan beroende på utfall antingen börja titta på vad det är som överförs mellan fronten och huvudstationen, och vad som krävs för att kunna överföra signalerna via nätet. Googla mycket för ofta brukar någon annan redan ha gjort jobbet åt dig ;)

Om det istället visar sig att en RPI är för klen så får du leta vidare efter ett system som klarar av jobbet.

Det lönar sig att studera hur andra löst problemen, du har tydligen redan hittat SM0/SM7LCB.


PS
Ett tips, det lönar sig att Googla på "voip on raspberry pi"! :)
DS

PPS
Om du tittat på denna sida om TS-480 så ser du att det är RS232 med TTL nivå som används mellan front och "station". Den USB lösning de talar om är en USB-> RS232 dongel som har TTL nivå, då RPi har inbyggt serieinterface så behövs ingen sådan dongle! Sorry att jag gått på om USB, såg att du snappat detta ;)
DDS
 
Last edited:
Sorry att jag gick på om USB utan att faktiskt läsa vad du skrev :eek:

I den här tråden på RPis forum så diskuterar de ditt problem.

Det verkar som serieporten inte klarar 5V på ingången. En kille föreslår någonstans i mitten på sidan en enkel spänningsdelare för ingångarna.
3,3V ska vara tillräckligt för att utgångarna ska fungera rakt av.

En annan lösning kan vara att använda transistor eller rent av optokopplare.
Du kommer under sommarhalvåret ha hjärtat i halsgropen var gång en åskfront drar över vid din fjärranläggning för där finns antenner och kanske luftledningar för el och tele om du kör ADSL. En robust lösning som klarar lite smällar kanske är att tänka på?
 
Hej igen Bengt (KBW),

Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Har sökt en hel del på nätet en tid och hittat bl.a. de trådar du länkade till, W4MQ samt LCB. Det var där tanken om en RPI föddes. Däremot är mina tekniska kunskaper lite begränsade, så jag tänkte vädra ämnet innan jag satte igång att testa.

Ska börja i VOIP-änden och försöka optimera den sidan, innan jag går på nästa steg.

Återkommer när jag stöter på patrull eller undrar lite mer :)


//AZY
 
Hej igen Bengt (KBW),

Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Har sökt en hel del på nätet en tid och hittat bl.a. de trådar du länkade till, W4MQ samt LCB. Det var där tanken om en RPI föddes. Däremot är mina tekniska kunskaper lite begränsade, så jag tänkte vädra ämnet innan jag satte igång att testa.

Ska börja i VOIP-änden och försöka optimera den sidan, innan jag går på nästa steg.

Återkommer när jag stöter på patrull eller undrar lite mer :)
//AZY


Det gör inget, bara det blir rätt i slutändan :)))

När man tänker på att de flesta mobiler som inte är smartphones har samma eller liknande CPU:er så borde det vara inom det rimligas gräns att få ett VOIP program att fungera.

VIlken RPi har du A eller B-modell? B-modellen är nog att föredra med fler portar och bättre med minne. Överklockning är som sagt möjlig och numer finns det script att ändra klockan "live".

Projektet är inte dumt, har länge funderat på att skapa något liknande, fast som jag nämnde med en äldre laptop som fjärrdator. Om man använder sig av Linux så blir det hela inte lika hårdvaruberoende, och samma lösning användas för båda systemen.


Jag är inte heller någon hårdvaruingenjör utan snarare servicetekniker med vidareutbildning som programmerare/datalog :)

Stöter man på patrull finns det ju forum, när det gäller kretslösningar finns svenska elektronik forumet att fråga i, om inte ham.se ger svaren ;)

Det kanske är dags att flytta till en egen tråd?
 
Last edited:
Back
Top