Fjärrstyrning av Yaesu FT-847

SM5DXU

Well-Known Member
Är det någon som har erfarenhet av att fjärrstyra en FT-847 via internet?

Jag är medveten om att det behövs en LDG YT-847 matchbox om man vill ha möjlighet att fjärrstyra antennanpassningen också. Därtill ett fjärrstyrbart antennrelä. Och en ny, fjärrstyrbar rotor. Usch, det tar aldrig slut, men jag tänkte börja experimentera med vad jag har.

Det "enda" extra som verkar behövas till att börja med är en CAT-kabel och en extern antenn till Huawei 4G-modemet för bättre täckning där radion står.

/ Göstha
 
Last edited:
Är det någon som har erfarenhet av att fjärrstyra en FT-847 via internet?

Jag är medveten om att det behövs en LDG YT-847 matchbox om man vill ha möjlighet att fjärrstyra antennanpassningen också. Därtill ett fjärrstyrbart antennrelä. Och en ny, fjärrstyrbar rotor. Usch, det tar aldrig slut, men jag tänkte börja experimentera med vad jag har.

Det "enda" extra som verkar behövas till att börja med är en CAT-kabel och en extern antenn till Huawei 4G-modemet för bättre täckning där radion står.

/ Göstha

Nej, jag har inte provat att fjärrstyra en sådan, men om du går vidare med projektet så är jag intresserad av att du uppdaterar tråden med hur det går.

En början kan ju vara att bara fjärstyra riggen och ha rundstrålande antenner (såna här hatade multibands trådantenner) så slipper du fjärrstyra rotor och antennreläer (om du törs lämmna antennerna inkopplad när du inte är vid radion)

Om du inte är speciellt intresserad av dom högre frekvenserna så kan du ju köra "blindkäppar" på dom banden, ett annat alternativ kan ju vara "big wheel" eller horisontella loopar för dom banden.

Du har ju separata antennanslutningar för 6/2/.70 och kortvåg som du inte behöver skifta mellan, jag vet faktiskt inte om det går att fjärrstyra meny 28 i riggen där man väljer om 6m ska gå på sin egna antenn eller på kortvågsantennen, då skulle man ju kanske kunna sätta upp en fast 6M rikt antenn och växla till en rundstrålande multibandsdipol utan att extra hårdvara.

Fjärrstyrning verkar kul, men jag har mitt bästa tillgängliga QTH där jag bor så jag har inger riktigt behov av det, det skulle kanske vara då om man ska fjärrstyra hemma när man är på resa, men det känns som en rejäl investering i onödan. :D

Då lutar det nog mera åt att investera i en rigg att ta med mig på resan.
 
... En början kan ju vara att bara fjärrstyra riggen och ha rundstrålande antenner (såna här hatade multibands trådantenner) så slipper du fjärrstyra rotor och antennreläer (om du törs lämna antennerna inkopplad när du inte är vid radion)...

... Fjärrstyrning verkar kul, men jag har mitt bästa tillgängliga QTH där jag bor så jag har inger riktigt behov av det, det skulle kanske vara då om man ska fjärrstyra hemma när man är på resa, men det känns som en rejäl investering i onödan...
Det är just med en multibanddipol för 80 och 40 m jag tänkte börja.

Givetvis kommer jag att berätta om hur det går. Då blir det till att lämna ut även sina misstag! :eek:

Mitt bästa tillgängliga QTH är hemma hos min son, 3,5 mil bort från mitt hem. Det är därför jag funderar på att fjärrstyra, och min son tycker det är hög tid nu, efter mer än två år. Han får ansvara för att koppla in och ur antennen (antennerna), liksom att hålla datorn igång.

/ Göstha
 
Skall bli jättekul och intressant att följa ditt projekt! Skall börja på ett liknande senare i vinter. Vill kunna köra riggen från Sth när jag är nere och jobbar. Har så dåliga antennmöjligheter där. Kommer att köra en Yaesu FT-450, så hårdvaran är annorlunda, men gissar att många av problemställningarna är desamma.

Har en amatör-kollega nere i Sth som kommit lite längre i sitt projekt. Skall kolla om han kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter vartefter.

Lycka till Göstha!

/Johan
 
Det är just med en multibanddipol för 80 och 40 m jag tänkte börja.

Givetvis kommer jag att berätta om hur det går. Då blir det till att lämna ut även sina misstag! :eek:

Mitt bästa tillgängliga QTH är hemma hos min son, 3,5 mil bort från mitt hem. Det är därför jag funderar på att fjärrstyra, och min son tycker det är hög tid nu, efter mer än två år. Han får ansvara för att koppla in och ur antennen (antennerna), liksom att hålla datorn igång.

/ Göstha

Ja, det gäller att utnyttja antennmöjligheterna väl, nu när stördimmorna ligger täta i dom flesta bebodda trakter-

Man kanske skulle smälla upp en remoterig här och hyra ut åt olyckligt lottade amatörer, jag kör ju ändå bara 6M själv :D

Jag har ju en likadan radio så jag får väl dra nytta av dina erfarenheter :)
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av just FT-847, men...

En ny, fjärrstyrbar rotor kanske inte behövs. Det finns några olika byggsatser som kan addera en serieport även till gamla rotorer. http://easy-rotor-control.com/ har en för 69 EUR, som jag kan rekommendera. Den fungerar till en hel rad av olika rotorer.

Om du kan nöja dig med högst en antenn per band, så har Top Ten en ganska prisvärd bandavkodare och antennväxel. Du får automatiskt rätt antenn när du byter band på radion, vilket kan vara bekvämt även om man inte kör fjärrstyrt. Ett par tusenlappar får man ändå hosta upp. http://www.qth.com/topten/bdecoder.htm

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag har inte koll på just 847an och fjärrstyrning utav den, men utav TS-2000.
Vi körde med Remote controll program till datorn . logmein.com eller teamviewer är lämpligast vid mobilt bredband, då man inte är beroende utav att ha samma IP adress alltid och inget behov utav att öppna portar i brandväggar. Sen körde vi ljudet vi Skype. Man kan ställa in skype så att den svarar själv vid inkommande samtal. Sedan var det bara att köra Ham radio deluxe eller liknande för att styra radion. Sen finns det trevliga web switchar som man kan ha för att skifta antennrelän. Rotor går oxså att styra men det kniviga ligger i att se vart man riktar den. Men det löser sig om man kör med ett riktigt interface. Har man en bra förbindelse kan man ju köra en fuling och sätta en webbkamera riktad mot rotorboxen.. Inte higtech , men billigt och funktionellt !!

// Freddy / SM7WDG
 
Intressant det där med fjärrstyrning av radio.

Det talas om olika alternativ till fjärrstyrning men ingen nämner Remoterig.com, varför?
Är inte detta det bästa sättet att fjärrstyra radion?

/Micke
 
@SM0GLD..

Så som jag har tolkat Remoterig så är den anpassad efter ett fåtal riggar.
Sen är det ju mindre fördel att du är tvungen att ha en speciellhårdvara ..
Låt säga att man är ett par klubbmedlemmar som vill kunna kör klubbens radio.. då är det bättre att ha en lösning som är hårdvaruoberoende..

// Freddy / SM7WDG
 
@SM0GLD..

Så som jag har tolkat Remoterig så är den anpassad efter ett fåtal riggar.
Sen är det ju mindre fördel att du är tvungen att ha en speciellhårdvara ..
Låt säga att man är ett par klubbmedlemmar som vill kunna kör klubbens radio.. då är det bättre att ha en lösning som är hårdvaruoberoende..

// Freddy / SM7WDG


OK, bra synpunkt.
Hur gör man om man absolut inte vill ha en dator igång vid radion?

/Micke
 
Jag har suttit och spånat på en lösning med ett Raspberry Pi kort.. Litet datorkort som kostar typ 300 kr , det har serieport och lite andra portar.
Det skall kunna köra skype, enda kruxet är att det bara har ljud ut och inte ljud in, men det kan lösas med ett externt ljudkort. Mjukvara får vi se om jag kan få till i framtiden.. kanske ett gemensamt projekt på ham.se..

// Freddy / SM7WDG
 
Jag har suttit och spånat på en lösning med ett Raspberry Pi kort.. Litet datorkort som kostar typ 300 kr , det har serieport och lite andra portar.
Det skall kunna köra skype, enda kruxet är att det bara har ljud ut och inte ljud in, men det kan lösas med ett externt ljudkort. Mjukvara får vi se om jag kan få till i framtiden.. kanske ett gemensamt projekt på ham.se..

// Freddy / SM7WDG

Det där låter verkligen intressant Freddy. Vi har i Kalmar Radioamatörsällskap kört igång ett remoteprojekt med ett tiotal deltagare sedan en tid tillbaka. Nuvarande koncept bygger på PC + programvara. Men det hade varit fräckt att byta ut PCn mot en liten Rasberry PI eller liknande.

Att det är väldigt uppskattat bland medlemmarna att kunna manövrera klubbens KV-station med olika antenner från valfri plats med internetanslutning behöver väl knappast nämnas :)
 
Ja jag tycker oxså att det skulle varit coolt med bara Raspberryn och ev Cat + ljudkortsinterface.
Det skall absolut vara möjligt att göra det , men frågan är om min programmeringskunskaper räcker till bara .. Men jag har en bekant som jag kan tänka mig att stryka medhårs och få till en "boxad" lösning ..

Fräckt hade det varit i alla fall !!

// Freddy / SM7WDG
 
Intressant det där med fjärrstyrning av radio.

Det talas om olika alternativ till fjärrstyrning men ingen nämner Remoterig.com, varför?
Är inte detta det bästa sättet att fjärrstyra radion?
Nu har jag satt snurr på projektet. Ett par Remoterig RRC-1258MkII beställda, tillsammans med Yaesu Mic Adapt cables Y.

Jag utgår ifrån att inställningarna måste göras hemma först, med riggen ansluten till en Cantenna i brist på yttre antenn, för att minimera antalet vändor till remote QTH 34 km bort. Det ska bli spännande.

Måste sedan förlänga dipolen något, så att resonansen hamnar där jag vill ha den, eftersom FC-20 måste förvisas till garderoben. Det blir nog en LDG YT-847 istället, så snart jag verifierat att allt fungerar.

Jag är öppen för "tips från coachen", till att börja med beträffande sådana praktiska erfarenheter av lämpligt setup-förfarande som kanske inte finns att läsa i instruktionshäftet (läs egna klavertramp... ;)).

Hälsningar / Göstha
 
Jag har ingen egen erfarenhet, men för oländigt belägna sändarannex känns det som om någon form av säker fjärrstyrd avstängningsmöjlighet skulle vara bra, speciellt om inte sändaren tål att vara nycklad kontinuerligt.
 
Nu har jag satt snurr på projektet. Ett par Remoterig RRC-1258MkII beställda, tillsammans med Yaesu Mic Adapt cables Y.

Jag utgår ifrån att inställningarna måste göras hemma först, med riggen ansluten till en Cantenna i brist på yttre antenn, för att minimera antalet vändor till remote QTH 34 km bort. Det ska bli spännande.

Måste sedan förlänga dipolen något, så att resonansen hamnar där jag vill ha den, eftersom FC-20 måste förvisas till garderoben. Det blir nog en LDG YT-847 istället, så snart jag verifierat att allt fungerar.

Jag är öppen för "tips från coachen", till att börja med beträffande sådana praktiska erfarenheter av lämpligt setup-förfarande som kanske inte finns att läsa i instruktionshäftet (läs egna klavertramp... ;)).

Hälsningar / Göstha

Kan du få YT847 att tuna remote genom att skicka kommandon till radion?
 
Jag har ingen egen erfarenhet, men för oländigt belägna sändarannex känns det som om någon form av säker fjärrstyrd avstängningsmöjlighet skulle vara bra, speciellt om inte sändaren tål att vara nycklad kontinuerligt.

En switch som man kan styra över internet kan man behöva.
IPRC (IP Relay Control)

Det finns säker en hel del dylika apparater.
Med switchen slår man på sitt 12V-agg och samtidigt drar antennreläet.

/Micke
 
En switch som man kan styra över internet kan man behöva.
IPRC (IP Relay Control)

Det finns säker en hel del dylika apparater.
Med switchen slår man på sitt 12V-agg och samtidigt drar antennreläet.

/Micke

DEt finns GSM baserade versioner, vilket kan vara bra om man har opålitlig nätuppkoppling, vilket det kan vara ute i skogen ;)
 
DEt finns GSM baserade versioner, vilket kan vara bra om man har opålitlig nätuppkoppling, vilket det kan vara ute i skogen ;)

Jo men om nätet är opålitligt så kan man ju ändå inte köra radio remote;)

/Micke
 
Kan du få YT847 att tuna remote genom att skicka kommandon till radion?
Javisst, CAT-anslutningen till FT-847 går via YT-847, så att Tune på FT-847 ska kunna aktiveras remote, t ex med Ham Radio Deluxe.

CAT control fungerar ju som bekant inte på FT-847 med ansluten originaltuner FC-20. :mad:

Hälsningar / Göstha
 
Back
Top