Fjärrstyrning via GSM?

SM6FPG

Fritidskonsulent
Hej!
Finns det någon på forumet som har någon beskrivning för fjärrstyrning via mobil!
Det är tänkt till en husvagn, för att via mobil ex. sätta på värmen, kanske via ton eller sms!
 
Jag håller på och "leker" med lite GSM och PIC-kretsar för att styra just husvagnen.

Kretsen jag använder är "picaxe". En PIC som programmeras i BASIC. Den har väldigt mycket "gratis" jämfört med en vanlig PIC. Den kan låta, mäta, prata seriellt, prata I2C, prata 2-wire mm. Proogrammering sker helt in-circuit, d v s med kretsen på plats på sitt kort.

Jag kör fortfarande min första testversion i husvagnen just nu. Det är den minsta picaxen (08M). Så den kan inte göra speciellt mycket.
Den skickar SMS till mig om någon öppnar dörren (som larm).
Den skickar SMS med info om batterispänning om denna går under 11 Volt.
Se'n blev minnet fullt i den...

På labbänken hemma ligger en pixace 28X som ska bli den riktiga husvagnsstyrningen.
Den ska få dubbelriktad SMS-kommunikation samt både mätning och styrning.
Jag tänkte mäta: Temp, Spänning, Ström.
Jag tänkte styra: Värmen.
Sist men inte minst inbrottslarm.

En kul finess jag untnyttjar är Telias FriendFinder.
Om man registrerar sin husvagns-GSM så kan man sedan på telias hemsida se var den finns på en karta. Bra om vagnen skulle bli stulen.

./Erik
 
Låter intressant!

Nu under vintern vill jag inte låta värmen stå på i vagnen när vi inte är där, kostnaden för antingen ett egenbygge men även för en inköpt grunka betalar sig snabbt!
 
Back
Top