Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej.
Tja jag har mina rotorboxar 50m ut från shacket i teknikbodar, så det är väl lite som remote.
Där sitter det en NUC kopplad emot spidarna med USB kabel. Sedan snackar NUCarna Ethernet in till shacket. Och jag använder PST-rotator i NUCen i "boden" och likaså inne i riktiga shacket, så PST-rotator används då som en client/server modell kan man väl säga.
N1MM snackar med PST-rotator programvaran, likaså gör HRD. Inget avancerat alls egentligen men det funkar bra.
NUCarna fjärrstyr man med olika programvaror. Microsofts egna eller teamviewer eller vad man nu känner för att använda.
Själv kommer jag att flytta över så mycket som möjligt från Windows till Linux vad det lider, men tiden räcker inte riktigt till så det får bli "sen".
OK. Snyggt! Var är rotorns manöverkabel inkopplad? Till den "vanliga" manöverenheten? Och hur är i så fall den kopplad till datorn?
Jag inser just att den där enheten från Ham Supply sitter i manöver-boxen. Jag har tagit över rotorn från en annan amatör. Men vad jag inte förstår är hur jag styr rotorn med detta. Jag hittar inget på Ham supplys sida om vilken programvara som kommunicerar med rotorn.Om manöverenheten inte har en anslutning för fjärrstyrning, får man först ordna det på något vis. Det finns färdiga lösningar att köpa.
I min Tailtwister har jag byggt in ett seriegränssnitt från IDIOM Press: https://www.hamsupply.com/rotor-ez-hy-gain-rotor-control/ Men RS232 kanske känns lite omodernt.
Till min Emotator beställde jag istället en byggsats från Tyskland: https://www.schmidt-alba.de/eshop/ Den var enklare att installera än den från Idiom Press.
Till en Yaesurotor har jag Yaesus egna RS232-option, jag tror den heter GS-232. Den fungerar bra, men om man måste betala listpriset så är något av alternativet ovan bättre. Yaesu vill ha lika mycket för interfacet som för hela rotorn.
För att slippa ha en dator igång låter jag manöverenheterna prata över seriegränssnittet med en Remoterig Webswitch 1216H, som har en inbyggd webbserver. Jag är osäker på om Webswitch säljs längre. Jag lyckades få tag på en för ett år sedan.
73,
Jonas SM5PHU