FK Kabel till jordplan!

SM6WET

Well-Known Member
Hej alla antennbyggare!

Håller på å skaffar delar till vertikaler så jag kan vara QRV när jag äntligen får körtillstånd på HF.
Har fått erbjudande om billig FK kabel som den kallas, alltså den sortens kabel elgubbarna drar inne i husen.
Är det nån som använt FK som jordplan?
Är den att rekomendera eller är den alldelles för tunn eller klen?

73 magnus
 
Arean på kablen har med strömledande funktion att göra..
Köp fler med klenare dimension och sprid ut dom tätare..
 
FK går bra, fördelen med FK jämfört med "vanlig" CU tråd är att den oxiderar mindre då den är plastad. Dom flesta "topp" gubbarna på lågbanden kör med FK!
 
Vad bra, tack för tipsen, då är det bara at börja handla då :-( 150:- rullen :-( Men bra mycket billigare än annat.

73 Magnus
 
SMØWKA said:
FK går bra, fördelen med FK jämfört med "vanlig" CU tråd är att den oxiderar mindre då den är plastad. Dom flesta "topp" gubbarna på lågbanden kör med FK!

Skulle tro att vore bra om den inte vore plastad och kommer i kontakt med omgivande jord, det gör det bara bätte när det är ett jordplan i marken man försöker uppnå.
 
Sån CU tråd, var får man tag på den och vad kostar sån/100m ungefär?
Är den oplastad?

Tror nog ändå FK kan gå bra till just den vertikalen jag ska ha på 40m då samtliga linor blir eleverade och kommer att luta ned till mark. Jag kan ju skala ändarna på kabeln som går ned under backen.

Eller vad tros?

73 magnus
 
sm0gjk said:
Skulle tro att vore bra om den inte vore plastad och kommer i kontakt med omgivande jord, det gör det bara bätte när det är ett jordplan i marken man försöker uppnå.

Spelar absolut ingen roll om tråden är plastisolerad . OBS, man försöker
inte åstadkomma en så efektiv "jordning" som möjligt. Ett jordplanssystem
eller bättre kallat motviktsnät till en vertikal antenn har en helt annan funktion.

73 Janne
 
Back
Top