FL32A till en IC-726?

SM5KRI

Oldtimer
Hej,

Jag tror inte en 500Hz CW-filter (NOS, haft den i en oöppnad låda i flera år) passar direkt till en IC-726, eller hur?
Behövs någon anpassning av montaget? Radion är på annan plats så jag kan inte kolla ännu.
Det skall vara samma mellanfrekvens vad jag kan förstå.

73 de SM5KRI
 
FL-32 är ett CW filter på 500 Hz, det monters genom lödning med små lödtrådar.
IC-726 har små socklar för CW filtret vilket heter FL-100, det filtret har då små pinnar. Pinnar resp lödtrådar sitter på olika plats.
Så skall du få in FL-32 krävs modifiering av kortet.
Möjligen kan man borr små hål för lödtrådarna på FL-32, eller böja trådarna så de kan gå ner i socklarna.
Blir dessa trådar då för långa kan man få försämrade egenskaper av filtret. Över 10 - 15 mm är länga....
Dvs det krävs handpåläggning och ett gott arbete av den som verkligen kan hantera verktygen.
Men kristallfilter av denna typ är idag svåra att få tag på, och dyra. Så det kan vara värt jobbet.

SM4FPD
 
Tack Roy, Ja det bör gå att designa något litet PCB som får agera adapter, men det är kommande vinterprojekt.
73!
 
Tror inte på extra kretskort.
Försök få filtret c:a 5 mm överkortet. böj benen så det kommer ner i socklarna, som avlägsnas för att bli hål, eller borra små hål vid socklarna, viktigt är filtrets hölje som skall lödas på rätt ställen i kortet. Då kan de förlängas med korta tjocka trådar. Som då oxo håller filtret på plats.

SM4FPD
 
Tror inte på extra kretskort.
Försök få filtret c:a 5 mm överkortet. böj benen så det kommer ner i socklarna, som avlägsnas för att bli hål, eller borra små hål vid socklarna, viktigt är filtrets hölje som skall lödas på rätt ställen i kortet. Då kan de förlängas med korta tjocka trådar. Som då oxo håller filtret på plats.

SM4FPD
Ja, det får nog bli som du skriver, tack för dina råd!
 
Back
Top