Flag pole

Om du menar flaggstång med en tråd från botten upp till toppen och nedgrävda radialer i marken, jo det går utmärkt fast man stämmer av koaxialkabeln som i detta fall var 15m lång.

Effekten var 100W, en station borta i Vladivostok kördes på SSB.
 
Om du menar flaggstång med en tråd från botten upp till toppen och nedgrävda radialer i marken, jo det går utmärkt fast man stämmer av koaxialkabeln som i detta fall var 15m lång.

Effekten var 100W, en station borta i Vladivostok kördes på SSB.

Hur då "stämmer av koaxialkabeln" menar du?

73/Lasse
 
Du måste sätta ett par common mode chokar i antennens matningspunkt (svengelska) för annars blir koaxialkabeln en del av antennen, som då måste klippas till för önskad resonans.
 
"CM chokar" kan förvisso inte göra någon skada men till en vertikal med nedgrävda radialer? Det skulle väl vara om koaxen är dragen som luftledning och till stor del vertikalt då...

Antennens resonans påverkas väl inte av koaxens längd?

En ideal 1/4 vågs vertikal får en matningsimpedans av 36 Ohm vilket då skulle förorsaka ett SVF om knappt 1,4:1. När inte jordplanet är idealt ökar förlusterna och med dem matningsimpedansen och vi kommer då närmare 50 Ohm med lägre SVF som följd! Inte mycket att oroa sig för alltså...

73/Lasse
 
jo, koaxen strålar och blir en del av antennen, nedgrävd i marken eller liggandes på gräsmattan om man inte har en avstämd antenn vilket jag inte antar att det är frågan om när man pratar flagpole, hela idén är att man har en icke resonant antenn/tråd på något band utan sätter en tuner (eller balun - inte det bästa men funkar) i antennens matningpunkt, genom att inte ha en resonant längd får du "överkommliga" impedanser i matningspunkten som en tuner klarar av.

Vi har för lite fakta i fallet ovan, kan vara på det viset att fbj inte har någon tuner alls i matningpunten utan dragit en koax raka vägen till en tuner i radio rummet, eller har en balun i matningspunkten vilket bara blir en kompromiss, vissa band blir bättre än andra - koaxen blir mer eller mindre en del av antennsystemet.

Det finns vissa längder som lämpar sig bäst om man ska köra "alla" band på en vertikal, här får jag lämpa över till google för den som orkar läsa. :)
 
BDZ DE FBJ

Jag uttryckte mig luddigt Lasse, jag menar att man stämmer av hela rasket; Matarkabel och tråd. Avstämmaren ska naturligtvis sitta mellan tråd och matarkabel/koaxialkabel.

Av praktiska själ hade vi avstämmaren inne vid radion, förlusterna i kabeln brydde vi oss inte om.

BYS; Testa dig fram och se hur bra det faktiskt fungerar....;)
 
jo, koaxen strålar och blir en del av antennen, nedgrävd i marken eller liggandes på gräsmattan om man inte har en avstämd antenn vilket jag inte antar att det är frågan om när man pratar flagpole, hela idén är att man har en icke resonant antenn/tråd på något band utan sätter en tuner (eller balun - inte det bästa men funkar) i antennens matningpunkt, genom att inte ha en resonant längd får du "överkommliga" impedanser i matningspunkten som en tuner klarar av.

Det enda som kan få en matarledning att stråla är obalansströmmar. Huruvida antennen är i resonans eller inte har ingen roll i det sammanhanget!

73/Lasse
 
mm, nä det kanske du har rätt i :rolleyes: men jag skulle utgå ifrån att du har det i 99% av fallen, vi menar samma sak men säger det på olika sätt ;)

73´s !
 
Back
Top