Flaggstångsantenn

Nej, inte jag men den rymmer ju en massa olika typer av trådvertikaler.
De är hyfsat vanliga i USA så kanske googla på flag pole antenna men många andra vertikaler funkar säker också.
Är det något särkilt band du vill åt så det bara att gömma en 1/4 vågs vertikal i den men tillhörande motvikslinor på marken.
körde ett tag en multibands vertikal på mitt båthus som fungerade med bra swr från 80m till 10m och från 20m och uppåt i frekvens så var den skapligt bra. Har för mig att den hette GP-2500. Självklart blir det en kompromiss med en mutibands antenn av den typen men som sagt hyfsad på de högre frekvenserna. Bara att byta radiatorn mot en tråd och en balun i botten men som sagt en kompromiss.
 
Dielectricitetskonstanten Er för en flaggstång av glasfiber är ca 4,3 så om en antennledare placeras i närheten utanpå eller inuti flaggstången kommer hastighetsfaktorn Vf att ändras så att antennens resonansfrekvens blir lägre. Dvs antennen blir elektriskt för lång och behöver förkortas. Hur mycket beror på avstånd till glasfibern och dess tjocklek.

Det finns antenner som är inbäddade i material med högt Er som gör att de kan göras fysiskt mindre/kortare för en given frekvens.
 
En glasfiberflaggstång är förstärkt i nederänden med ett stålrör. Hos exempelvis Formenta varierar längden mellan 600 och 1000 mm beroende på stångens längd. Om man nu drar upp antenntråden inuti detta, hur påverkar det funktionen?
 
Om stålröret "hänger i luften" dvs inte är förbundet med jord i ett fall där antennens är lågohmig i matningen vid marken så blir påverkan ganska liten. Om röret är jordat kan man se röret som en förlängd skärm i matarkabeln om nu kabelns skärm är jordad vid flaggstången. Vilket rekommenderas för att minimera problem med ledningsbundna störningar. Detta gäller t ex då man använder x-antal radialer som ligger på marken eller är nedgrävda. Om kabelskärmen inte är jordad, men röret är, så kan det bli lite hur som helst beroende på hur styvt radialnätet är. Mer känsligt på de högre KV-banden.

Är antennen mer åt en halvvåg dvs högohmig i matningspunkten nere vid marken blir det hela mer oförutsägbart. Bäst att låta antennen börja ovanför röret om det går.
 
Tror vi kan förutsätta att stången är svetsad till den fläns som avslutar stången neråt. Flaggstången installeras med hjälp av i betong ingjutna järnstänger. Borde väl innebära att röret är jordat?
 
Ja det låter rimligt och stänger i betong är tillräcklig "jord" för att påverka.
 
Kikade för skojjs skull på detta för något år sedan, de vanligaste lösningarna är tydligen med an remotetuner nära flaggstången. Sett både jordplan och andra lösningar (kan man förklara de som en stående windom?(är jag tillräckligt tydlig då) )

Ska fungera bra med vit FK för mononbandare på utsidan , enligt amatörradiobekant
 
En tråd, i vilken färg som helst med eller utan plastisolering, inne i eller utanför flaggstången monterad en bit ifrån eller tejpad hårt på stången betyder inget för antennens effektivitet. Det man säkert kan säga är att ju närmare tråden placeras mot glasfiberstången och ju tjockare godset är ju lägre blir egenresonansen i tråden eftersom hastighetsfaktorn påverkas och tråden blir elektriskt längre, dvs resonansfrekvensen sjunker.

Även detta saknar praktisk betydelse då en för lång tråd kan kortas medelst sidavbitare för att återställa den elektriska längden om man eftersträvar en självresonant kvartsvågsantenn utan ATU eller lämnas utan åtgärd om man använder en ATU vid matningspunkten.

Mer betydelse har radialerna. Enkelt uttryckt kan man säga att om radialerna monteras en bit ovan mark så blir antennens effektivitet skaplig. Om samma antal radialer läggs på marken så blir det sämre. Om radialerna läggs ett spadstick ner i marken blir det väldigt mycket sämre eftersom halva antennen nu är nedgrävd.

I större antennanläggningar t ex för mellanvågssändare är det opraktiskt att använda radialer ovan mark av flera skäl. Därför plöjs de ner på ett djup så att bönderna kan köra med sina plogar och harvar. För att minimera förlusterna används många och långa radialer. Typiskt i häradet 100-120 st minst en kvarts våglängd långa, ofta en halv våglängd.

En tråd i flaggstången och en handfull radialer utlagda på marken så att gräset sedan växer över är användbart för vardagstrafik. När konditionerna inte är allt för dåliga går det att köra DX också. Men det kan vara bra att känna till att en horisontell halvvågsdipol på en höjd av lite drygt en kvarts våglängd eller ännu hellre en halv våglängd över marken ger i häradet 6-10 dB mer än en sådan vertikal. Alltså ger 100 W till dipolen ungefär samma S-meterutslag hos motstationen i Långtbortistan som si så där 500-1000 W till flaggstångsantennen.

Flaggstångsantenner och andra vertikaler över vanlig mark får ses som sista nödlösningen när det är frun i huset som bestämmer vad amatören får göra eller om vederbörande amatör är rädd för vad frun och grannar skall tycka. Sen finns det ju de som bor i radhus så tätt in på varandra med tomter så små som 20 kvadratmeter eller bara förfogar över en mikroskopisk liten uteplats och då får man göra det bästa av saken.
 
Jag använder Spiderbeams teleskopiska glasfiberrör till min 2x10 m dipol för 40m. Tidigare även dipol för 30m och 20m parallellt. Jag fann att det var mer väderoberoende att ha tråden inne i röret. När jag hade den tejpad på utsidan flyttade sig resonansen rätt så mycket vid regnväder. En flaggstång har ju mycket mer material, så det kanske inte blir samma effekt.
Om man har trådar för de högre banden måste man tänka på risken för koronaurladdning. Jag råkade ut för det inne i ett glasfiberrör. Det brann av. Man bör avsluta tråden med en liten ögla.
 
Jag använder Spiderbeams teleskopiska glasfiberrör till min 2x10 m dipol för 40m. Tidigare även dipol för 30m och 20m parallellt. Jag fann att det var mer väderoberoende att ha tråden inne i röret. När jag hade den tejpad på utsidan flyttade sig resonansen rätt så mycket vid regnväder. En flaggstång har ju mycket mer material, så det kanske inte blir samma effekt.
Om man har trådar för de högre banden måste man tänka på risken för koronaurladdning. Jag råkade ut för det inne i ett glasfiberrör. Det brann av. Man bör avsluta tråden med en liten ögla.
Hur mycket effekt krävs det för koronaurladdningar?
 
Det beror på. En kort mobilantenn för 80 m kan fås att lysa upp i mörkret redan vid 50 w om man ansluter några tunna korta kardeler från en kopplingstråd i toppen. En liten kula på 5 mm som på de gamla Hustler löser det problemet. För vanliga halvvågsdipoler är det sällan problem eftersom antenntråden går i en liten ögla genom isolatorn och kanske också lödats ihop. Men med ett tvärt avslut på tråden så blir det urladdningar med medelhög effekt.

Om antennänden ligger emot trädgrenar kan det slå över även i ganska torr väderlek så att trädet tar fyr och brinner upp. Finns en del exempel där det gått hett till.
 
BRF, Spiderbeams master är väl ganska tunnväggiga så även om Er för glasfiber är ganska högt 4,5 så blir det ingen jätteskillnad. Om antenntråden dessutom är plastisolerad så hamnar ledaren inte dikt an glasfibern.

Jag noterade samma problem vid regn i en av mina första portabelantenner där en tråd tejpats på några ställen längs ett glasfiberspö.

Fäster man tråden på några utliggare 1-2 cm från glasfiberspöt så blir påverkan ytterst liten och resonansen ligger stabilt när det regnar eller blåser.

Sen får man vara observant på att dee finns master och lättviktsrör av kolfiber som är direkt olämpliga som antennbärare då de leder ström men dåligt. Bra om man vill öka bandbredden på en antenn för mottagning där det inte är så kritiskt med dålig verkningsgrad.
 
Back
Top