fler modeller av ic-7200?

sm4vlg

Well-Known Member
Hej !
Finns det fler olika modeller av ic-7200 eller är alla lika oavsett årgång?

M.V.H. Roy
 
Det finns åtminstone bara en manual. Står inget om flera modeller, endast varianter beträffande frekvensskillnader i olika områden.
Är det detta du tänker på?
 

Attachments

  • IC-7200.PNG
    IC-7200.PNG
    72,8 KB · Views: 123
Jag Är lite sugen på att införskaffa en dylik och funderade om det är någon viss årgång ( modell) som man ska akta sig för eller om alla är lika bra (dåliga).Om dom har byggts om internt av nån anledning

/roy
 
Last edited:
om det är någon viss årgång ( modell) som man ska akta sig för eller om alla är lika bra (dåliga).

Alla är lika bra, jag har haft två och varit mycket nöjd med den ytterst kompetenta radion för det låga priset.

Den första jag hade var från tidig produktion och den jag har nu från senare dato fungerar och beter sig precis likadant så jag kan inte säga att det skett några märkbara förändringar i hårdvaran,
möjligen bara finslipningar i mjukvaran.

Det är den första radio jag verkligen saknat sen jag sålt den, därför var jag tvungen att köpa en till, jag hade en FT950, FT857, IC7400 och en IC7000 emellan men de var inte lika roliga att köra som 7200..!

Köp inte en, köp två :)
 
Det finns olika versioner för olika världsdelar.
Efterssom det ställs olika krav per region och världsdel.
Den som säljs i SM är EU versionen. Med samma frekvensområden som den Engelska
Har CE märke, är R&TTE typad, rhos, EMC etc.
Är byggd för att klara EU länders i vissa fall 5 års garanti etc.
samt har frekvensområden som passar EU länder.

Den för USA är FCC typad, vilket även det innebär EMC krav men olika.
Asiatiska versioner har inga EMC komponenter överhvudtaget.
Max 1 års garanti, reducerad efterservice.

Några modifieringar skedde i början, men det var de första exemplaren sålda 2008.
Sen är de lika.

En Amerikansk firma åtager sig att lackera om riggen, de plockar isär den helt och proffslackar i olika camofärger etc.
Detta ger ibland upphov till rykten om olika versioner.
Jobbet lär vara dyrare än hela radion....

de
Roy FPD
 
Ang. IC-7200 och 5 MHz - Ska i dagarna ansöka hos PTS om tillstånd att använda 5 MHz. Jag undrar om någon av er gjort den modifiering som finns beskriven på KB2LJJ Radio Mods Database and Manuals ? För 5 MHz ska man ta bort D59, är detta en diod eller en liten brytare? Jag har ännu inte öppnat min IC-7200 sedan jag fick den hösten 2009
och vet inte hur den ser ut inuti. Tacksam för tips och beskrivning hur ni i så fall gjort modden. -VLG, jag kan rekommendera stationen, den är förträfflig, man får mycket radio för pengarna. 73 de Bernt SM6EVE ex OA4IU, EL0BC
 
Jag öppnade min 7200 för ett tag sen,
komponenten som skall bort är en liten diod.

se bilderna här: QRG.se
så får du snabbt en uppfattning om du vill göra jobbet själv eller lämna in radion :)
 
IC-7200

Jag öppnade min 7200 för ett tag sen,
komponenten som skall bort är en liten diod.

se bilderna här: QRG.se
så får du snabbt en uppfattning om du vill göra jobbet själv eller lämna in radion :)

Tack -XUN ! Din beskrivning av modifikationen var precis vad jag behövde. Får kolla bussgodspriserna till Värmland... Aldrig att jag går in där och petar. Du skriver på din sida att du är van vid små komponenter, jag är van vid EL84, 6146, saker man kan se utan förstoringsglas. Man måste inse sina begränsningar... Fin hemsida du har. Speciellt nycklarna,, # 32 är exakt den nyckel jag fick levererad med min SET19, runt 1967. Hobbyförlaget hade fått tag på nästan oanvända sådana från ett lager på Grönland. Min nyckel hade en förzinkad bottenplatta med två benremmar och en svart kåpa. # 20 i din samling är SRA:s TGN641, jag har en sådan på grå bottenplatta och grön frostlackerad kåpa, den tjänstgjorde i flyget från 40-talet och framöver. 73 de Bernt SM6EVE
 
Tack -XUN ! Din beskrivning av modifikationen var precis vad jag behövde. Får kolla bussgodspriserna till Värmland... Aldrig att jag går in där och petar. Du skriver på din sida att du är van vid små komponenter, jag är van vid EL84, 6146, saker man kan se utan förstoringsglas. Man måste inse sina begränsningar... Fin hemsida du har. Speciellt nycklarna,, # 32 är exakt den nyckel jag fick levererad med min SET19, runt 1967. Hobbyförlaget hade fått tag på nästan oanvända sådana från ett lager på Grönland. Min nyckel hade en förzinkad bottenplatta med två benremmar och en svart kåpa. # 20 i din samling är SRA:s TGN641, jag har en sådan på grå bottenplatta och grön frostlackerad kåpa, den tjänstgjorde i flyget från 40-talet och framöver. 73 de Bernt SM6EVE

Har garantin på radion gått ut så är den välkommen till Rävlanda, där finns en liten ESD-skyddad lödhörna med adekvata verktyg.
Här löds det inte bara ytmonterat utan även novalsocklar :)

Hör av dig per PM om det är aktuellt!
 
Mycket smart att avstå jobbet om man inser att man inte är van vid denna typ av jobb, Bernt SM6EVE.
Jag har sett många förstörda kretskort där man har försökt.
Inte nog med att ett nytt kort kan vara dyrt, efter kortbyte krävs trimning, det görs på en IC-7200 i trimningsmode, alla instrument måste finnas annars blir det bara värre.
Med lösa instrument kan jobbet att driftsätta ett nytt kort av denna typ, ta timmar att göra
På fabriken har man förstås en instrumentpark uppkopplad för jobbet datorstyrt och då går det på några minuter.

Att löda denna typ av jobb kräver träning, ja som att köra Morse kräver viss träning.
Att skaffa skrotade kort att öva på är inte svårt, en lödutrustning kan man få för 2 -5 kkr.

Ett bra tips är att var rädd om insexskruvarna på fronten av IC-7200, de är svartoxiderade och med felaktig insexnyckel, blir de fula. Jag använder en lång insexnyckel och då har man bra möjlighet att hålla den rakt underskruvningen. Att försöka pilla med en IKEA nyckel är döfött.

För övrigt tycker jag radioamatörer bör vara diskreta med att öppet skriva om modifieringar av CE-märkta grejer för heltäckning. Den björns som sover.....
Man ser i annonser exvis "öppnad för alla frekvenser"

De
FPD
 
Last edited:
För övrigt tycker jag radioamatörer bör vara diskreta med att öppet skriva om modifieringar av CD-märkta grejer för heltäckning. Den björns som sover.....
Man ser i annonser exvis "öppnad för alla frekvenser"

De
FPD

Naturligtvis bör man alltid sträva efter att återförsäljaren av produkten gör modifieringen för att kvaliteten skall bli god och att arbetet utförs i en EPA-miljö, den eventuella garantin kan då också bibehållas.

Att vara en välkänd svensk återförsäljare för ett av de tre stora märkena borgar inte nödvändigtvis för att modifieringarna under garanti blir särskilt välgjorda, se mitt bloginlägg med bild här: QRG.se

Observera att det INTE är SRS som gjort den modifieringen och det är heller ingen ICOM radio.
Jag hyser inga tvivel om att SRS utför bra jobb så SM6EVE kan med gott samvete skicka radion till Karlstad :)

Att "öppna" sin radio för TX utanför amatörbanden kan jag inte se något fel med, att använda den på frekvenser man saknar tillstånd för eller där radion saknar godkännande är däremot fel.
Inte många är sugna på att köpa en ny radio bara för att komma åt 5MHz, att öppna den är ju ganska naturligt.

Tillförlitligheten på en radio som någon har lödat i med kolven från biltema, uppfläkt på vardagsrumsbordet med katten i knät och foppatofflorna på den mjuka heltäckningsmattan sjunker jämfört med en som är modifierad i en lämplig miljö med rätt verktyg,
där ser jag absolut en fara i att köpa begagnat som är öppnat.
 
EMC är en sak, dvs heltäckningsmattan katten och det där.
Blyfritt lod och den "spettning" man försöker med när tennet inte smälter gör fysiska skador som ibland betyder nya kretskort.

de
FPD
 
Back
Top