Flerbands vertikal 6m, 2m, 70cm???

Bonazera

Well-Known Member
Undrar hur bra en Tribander är i toppen på maströret 18 m upp med en 10m 4el Yagi och en X-Yagi 11el för 2m under.
Söker främst efter 6m som kan bli intressant framöver men vill även komma ut på 70cm, på 2m har jag ju redan X-Yagin förståss, lite tårta på tårta där!

Jag är ny på amatörradio så några enkla råd mottages med tacksamhet.

Förstår att en Tribands vertikal inte kan jämföras med riktantenner men i brist på utrymme och pengar kan det kanske vara ett alternativ, eller...

Har tittat på Diamond VX1000 som inte har några radialer, diskret och lätt men med sämre förstätkning än de med radialer.
VX-1000 DIAMOND® 6m/2m/70cm Dreiband Stationsantenne - 140cm

Hur matar man en tribander, RG58, RG213 eller vad?
Har ni några förslag hur jag ska lösa detta på bästa sätt?

Bästa 73

Har tittat på Diamond VX1000 som inte har några radialer, diskret och lätt men med sämre förstätkning än de med radialer.

Har en sådan, och den har minsan en jordplanslina på 1,5 meter som följer med! Fungerar utan jordplan på 2 och 70. Men kräver jordplan på 6m. Den har även 2 st. utbytbara toppspröt för 50 - 51, resp 51-52 MHz. Smalbandig som tusan!
Som alla andra amatörtillverkade flerbandsantenner är det en rejäl kompromiss.
Har man inte utrymme för fler antenner så får det duga helt enkelt. Men har man utrymme så är helt klart en antenn per band att föredra! Smäll upp en GP för 6m i toppen, och dipoler för 2 och 70 under. Det går förvisso åt mer kablage...

Hur matar man en tribander, RG58, RG213 eller vad?
Har ni några förslag hur jag ska lösa detta på bästa sätt?

Som vilken annan antenn som helst - bästa möjliga kabel du anser dig ha råd med! Faktum är att du har mer att vinna på en bra kabel än jämföra antenntyper som är matade med skitkabel från kjell & co eller annan dylik dyngspridare....

RG58 använder man i händelse av att man behöver en dämspats... :eek:
RG213 är bättre men ändå vad vi borde betrakta som ett minimum. Slår ett slag för dubbelskärmade kablar t ex. kopparfläta+ folieskärm. Själv kör jag med H-100, H-1000 ecoflex-15, samt HFX1336 i bil och för kortare längder som patchkablage osv. Samtliga är dubbelskärmade.

Back