Flerbandsdipol på vinden?

SA7KEA

Member
Behöver lite tips om hur jag tillverkar en horisontell antenn att placera på vinden. Primära behovet är för 10, 15 och 20 metersbanden. Men skulle 40 metersbandet även kunna omfattas så är det toppen.

Utrymmet jag har är 12,9 meters längd mellan husgavlarna. Höjden är ca 2,5 meter. Med lite trix och diagonal placering skulle jag kunna öka antennlängden till 15 meter. Men helst inom 10,9 meter. Annars tvingas jag trampa runt i isoleringen. Antennen kommer att hamna ca 7 meter upp från marken.

Antennen ska matas med koaxialkabel och radion är en Icom IC-7300. Har kollat på olika typer av ”multibands-köpe-antenner”. Men, jag vill tillverka antennen själv.

Bygg en fan-dipol som den på bifogad bild.
Lägg till två ben för 15m och sätt spolar på benen för 40m så de blir kortare så har du en antenn i resonans på de banden du eftersöker.fan-dipol.jpg

Bara för att ge ett alternativt förslag (vilket inte är avsett att förminska föregående) så nämner jag en TFD jag byggde på "tomten" (som uppenbarligen är lika stor som din vind...) på 10 m ände till ände. Den består av ledningstråd i en smal rektangel (se https://www.la1b.no/wp-content/uploads/2015/03/TFD-Terminated-Folded-Dipole.pdf) och funkar fint ner mot 7 MHz, fast bättre på 10 och uppåt. Det knepiga var impedansanpassningen (1:4), men en ferritring av material 43 och lite handlindande löste detta. Man behöver ett 200 Ω induktansfritt motstånd.

Jag brukar tjöta om den här antenntypen, mest för att den är enkel att få till och inte behöver "justeras in", men den har såklart sina nackdelar oxå.

...Har en sådan, 10 meter (förkortad), mest som bredbandig lyssningsantenn. Då den är en "loop" plockar den upp mindre brus på lägre frekvenser jfrt med en dipol. Brytgränsen går någonstans vid 10MHz. Nackdelen är att antennen inte tål högre effekt än ca 200W. Vill man ha den utomhus får man se till att ha bra spacers och tänka igenom upphängningsanordningen då den kan tvinna sig (Gissa hur jag vet det). Som inomhusantenn och inte för hög effekt skulle jag definitivt prova den.

Du kan inte tänka dig att mata 2x 12,9/2 med bandkabel om du kan? Då räcker det med en antenn tråd och en linkkopplad atu.

Om antennen inte riktigt får plats kan man vika ändarna. Påverkar inte så mycket.

Väljer du en fan-dipol eller annan dipolliknande antenn riskerar du att bli tvungen att ge dig upp på vinden flera gånger för att justera längden på trådarna. Överväg att lägga plankor på takbjälkarna för att, som du var inne på, slippa gå omkring i isoleringen.

En inomhysantenn som denna riskerar att ta upp massor av störningar, om dj har ett "normalt" modernt hem med hemelektronik och nätverkskablar. Överväg en aktiv lyssningsantenn en bit från huset, om möjligt.

Back