Flyga inom Europa med radioutrustning

SA7CNG

Well-Known Member
Jag har en resa planerad inom kort och hade tänkt att ta med mig min FT-817 tillsammans med en trådantenn för att sända kortvåg på semestern. Det är inte aktuellt att lägga radion i det incheckade bagaget(har blivit av med saker på det sättet förr), utan tänkte ha det i handbagaget. Är det någon som provat det?


//SA7CNG
 
Har bara flugit inom Sverige. Det brukar inte att vara några problem. Bara en gång som jag har fått öppna mitt handbagage och visa utrustningen, då var det väl 2-3 handappareter, nån scanner och batterier.
 
Hade med min FT-817 i handbagaget till Teneriffa i höstas. Dom vill att man lägger elektronisk utrustning för sig på bandet vid säkerhetschecken. På Arlanda sa dom ingenting, men på Teneriffa vände dom och vred på apparaten, men ingen annan åtgärd.
Det finns en gräns på hur stora litiumbatterier man får ta med om man använder separata batterier. FT-817 innehåller bara NiMH-batterier.

/Roland
 
Jag har flugit några gånger med min FT-817 innan jag sålde den. På Tromsö flygplats kollades den noga. Annars har det inte varit något sådant. Telegrafinyckeln var en gång kvar i väskan och kontrollanterna blev väldigt undrande över vad det var för något. Storbritannien har infört en regel om att man ska kunna visa att apparaten går igång, så man bör ha kvar laddning. För övrigt blev min elektriska tandborste undersökt i Madrid.
 
Jag blev stoppad i incheckningen på väg hem från Gran Canaria, inte på grund av min FT817 utan det var antennen, metspö, som skulle checkas in som fiskeutrustning, efter lite tjat och eftersom jag inte hade någon annan fiskeutrustning så gick den igenom
 
Radio, slutsteg (Expert 1.3) har inte varit några problem för mig på de flesta resor. Endast litet snack om TIR-Carnet i Ryssland då jag lämnade för Dubai, men det löste sig.

Det svåraste problemet är faktiskt precis som AIB angav, telegrafinyckel eller tung manipulator...

Teoretiskt sett så kan en sådan koncentrerad metallklump användas som vapen, varför jag rekommenderar att checka in telegrafinycklar och dylikt. Alternativet är att skaffa en sån här... Se bild. Man sparar både vikt och slipper bekymmer. Jag köpte min via Aliexpress och den funkar helt ok. Ingen Bencher eller Begali, men för Holiday Expedition helt i sin ordning.

73 de RM2D, Mats
 

Attachments

  • paddle.jpg
    paddle.jpg
    7,6 KB · Views: 58
Back
Top