Flygradio på HF

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har lyssnat lite på flygtrafiken på 11MHz och kan konstatera att "hackspetten" och annan störande utsändning ibland hörs på de kanaler som används av flygtrafiken. Hur hanterar flygplanen och markstationerna detta när det inträffar? Gäller även de andra HF-kanalerna för flygtrafik i nordatlanten. Någon initierad som vet hur detta hanteras?

Tycker personligen att det måste vara ett säkerhetsproblem för flyget.
 
Last edited:
Händer lite då och då att militär och särskilt ryssar lägger sig rakt över civila frekvenser som används för säkerhetstrafik för tex flyg eller sjöfart.
 
Principen är att man väljer andra frekvenser än de som är störda för tillfället. Dessutom gör skipzonerna att störningar blir mer geografiskt begränsade.

Det finns även möjligheter att använda olika markstationer och frekvensfamiljer så att man får fram sina positionsrapporter.

Just Nordatlanten har fördelen att det finns 4 markstationer som inom rimliga gränser kan ta över varandras arbete;
Gander,Shanwick (Ballygireen), Santa Maria (Azorerna) och Reykjavik.

Shanwick och Reykjavik är sedan ett par år även sammankopplade i ett gemensamt HF-kommunikationssystem för att utnyttja frekvenser och resurser på ett så effektivt sätt som möjligt.

Slutligen har "trycket" på HF för trafikledningsbruk minskat något sedan det satellitbaserade CPDLC-systemet börjat komma i mer utbredd användning.
Det finns att läsa om saken i ESR Resonans 4/2013.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för svaret Karl-Arne. Jag har läst och kommenterat artikeln som välskriven tidigare, tänkte mest på detta med funktionaliteten och säkerheten vid nämnda tillfälle.
 
Hej!

Kan få några tips på frekvenser att monitorera?
Jag har ibland lyssnat på 5598 kHz och 5602 kHz.
 
Back
Top