(Flyttad tråd) Tillstånd för högre effekt 2.4 GHz QO-100 i Stockholm?

SM0TGU

Well-Known Member
Jag har flyttat tråden hit:
https://ham.se/threads/tillstand-foer-hoegre-effekt-2-4-ghz-qo-100-i-stockholmsomradet.27394/

Hej,
är det någon som vet vad som gäller för att söka tillstånd för högre effekt för 2.4 GHz i Stockholmsområdet? Är det lätt att få och hur länge gäller tillståndet?

För min del ser jag ingen möjlighet att försöka få till något fungerande system med 100 mW, så jag kommer sälja allt jag har för QO-100 om det inte går att få tillstånd för lite mera effekt.
//Lars SM0TGU
 
Last edited:
De tillstånd jag känner till har utfärdats för 6 månader i taget.
Men hittills har det varit svårt att få tillstånd om man har grannar någonstans mellan antennen och horisonten.
Osäker på avgiften, men troligen samma hundralappar som för högeffektstillstånd på kortvåg.
Jag tror inte det kostar något att ansöka och få avslag. Det är möjligt att PTS inställning har mjuknat något, men inget man ska ta för givet.

73,
Jonas SM5PHU
 
Sorry att jag startade två trådar. Men tack för svar Jonas. Jag testar att ansöka och ser vad som händer.
 
Vore nog många som skulle uppskatta en beskrivning på hur det hela går till.. Man börjar ju med ett brev till PTS där man skriver att man vill söka tillstånd för att sända med högre effekt mot satelliten QO-100.. Det är efter det som det spännande börjar..

Lycka till Lars!
 
Jag tror att man kan använda samma ansökningsblankett som för övriga högeffetktstillstånd.
https://pts.se/sv/privat/radio/amatorradio/tillstand-for-amatorradio/
Om man kan visa med en kartbild att inga grannar finns i huvudlobens riktning så ökar man sina chanser.
Möjligen hjälper det också om man förklarar att antennloben kommer att vara eleverad över omgivande bebyggelse och att ansökan avser guardbandet vid sidan om de kanaler som används för wifi och bluetooth.

73,
Jonas SM5PHU
 
Det kan tilläggas att närmevärden för öppningsvinkeln i grader för cirkulära reflektorer är c:a 70*våglängden/diametern
och antennvinsten i gånger över en isotrop c:a 41000/(öppningsvinkeln)^2.

Så ifall man använder en 1 m parabol blir öppningsvinkeln 70*0.125 = 8,7 grader
Antennvinsten blir sedan c:a 41000/(8,7)^2 = 530 eller drygt 27 dBi.

I båda fallen försummas sidoloberna, vilka i sin tur beror på hur matarhornet eller matarantennen är utformade,
 
Ingen vet nog riktigt.
Avsikten med effektbegränsningen på 2400 MHz ska vara att skydda lågeffektlänkar som t.ex. WiFi och liknande.
Dessa arbetar med låga ERP-nivåer, och dessutom med ganska dåliga mottagare.

Om det funnits ingenjörer kvar på PTS så skulle dessa sannolikt angripa problemet på detta sätt:

1. Genom "ingenjörsmässiga approximationer" komma fram till en ekvivalent ERP från amatörstationen i den
riktning som vinkeln mellan antennens riktningsaxel och de mottagare vilka kan påverkas.
Detta gör man genom att approximera antenndiagrammet, med "tumregeln" att första sidoloben ligger c:a 25 dB ner
från huvudloben.

1672422874477.png
2. Sedan gör man en uppskattning av vilken fluxtäthet som finns på det avstånd som man har till grannarna som funktion av
antennelevationen och tillförd effekt. Om man inte har fri sikt till grannarna kommer "dämpningsexponenten" för omgivningarna in.
Erfarenhetsmässigt är den runt 3 för normalbebyggelse, jämfört med 2 för fri sikt.

3. Man kan anta att en WiFI mottagare ska tåla smalbandiga signaler på 2400 MHz som motsvaras av de som genereras av
en 100 mW sändare på 10 m avstånd med fri sikt, alltså S = 0,1/(4*pi*100) = 80 µW/m2

4. Då kan man finna vilken effekt som kan matas till antennen när sidoloberna ligger -25 dB från huvudloben, och med en dämpningsexponent av 3,5

Om vi gör en uppskattning av hur detta skulle fungera i mitt grannskap, där det i medeltal är 50 m till närmaste granne, kommer man till detta resultat:

Fluxtätheten S får inte överskrida 80 µW/m2, och den är -25 dB ner från fluxtätheten i huvudloben.

1672423772332.png
För att bestämma avståndsberoendet används dämpningsexponenten 3,5 , så i stället för att S blir 6 dB mindre vid varje fördubbling av avståndet,blir den 11 dB lägre.

För ett avstånd av 50 m och en elevation av 22 grader vid en lobbredd av 8 grader hamnar man i en tillåten inmatad effekt till antennen med dämpningsexponenten = 3 när en 3 dBi antennvinst hos mottagaren antas av c:a 10 W, eller 20 dB högre än 100 mW. Sedan kan man behöva tillämpa en säkerhetsfaktor.

Det finns simuleringsprogram, t.ex. WRAP, som gör sådana här beräkningar.
I bästa fall finns det någon på myndigheten som både kan använda dem och även tyda resultaten.

Sådant här var annars tentamensuppgifter i Teknisk Elektronfysik och Mikrovågsteknik en gång i tiden...
 
Hej!

Det är lite kryptiskt i dom här tillstånden.. En vän har dom här villkoren i sitt tillstånd.

Antennbäring: 169 grader
Antennelevation: 25 grader
Antennstorlek: 0,8 m
Antennens huvudlob (3 dB gräns): Inom antennvinklar +/- 5 grader
Utstrålad effekt i horisontalplanet: lägre än -20 dBc relativt antennens huvudriktning

Med den här antennen har han fått tillstånd 2W P.E.P tillförd antennsystemet.


Själv har jag valt att experimentera med större parabol och den lagligt tillförda effekten som vi har i SM (100mW)

180cm parabol a 30,5 dB och 100mw ger marginal signal men det är dock möjligt att få uppmärksamhet på transpondern. Nu har jag monterat en 4M parabol som bör ge runt 38dB vid 2400MHz och där har jag förhoppningen att få till en bra signal..

Det vore förstås enklare att söka specialtillstånd och få ett par watt in i 1M parabol (vilket ger riktigt fin upplänk) men det är roligare att krångla till det när man har möjlighet till det...

Få tillstånd på landet är lätt, men det är synd om dom som bor med grannar i huvudlobens riktning.

mvh Håkan SM7WSJ






.
 
Jag kommer meddela här hur det går med min ansökan, jag bor i kedjehus i Sollentuna så har ingen större förhoppning att det går igenom. Jag har även frågat PTS vad som gäller om man vill köra portabelt och att det är, låt oss säga, 1000 meter till närmsta hus...
 
Jag kommer meddela här hur det går med min ansökan, jag bor i kedjehus i Sollentuna så har ingen större förhoppning att det går igenom. Jag har även frågat PTS vad som gäller om man vill köra portabelt och att det är, låt oss säga, 1000 meter till närmsta hus...
Du kan ange höjden på din antenn i din ansökan, eftersom du riktar upp i himlen kan du undika att få strålning in i dina grannas hus om parabolen är på dit tak.Kan kanske hjälpa att få godkänt. Jag fick godkänt 2W med 1m parabol men jag har ännu inte använt tilståndet. Har inte haft tid. Jag har ingra grannar i riktningen mor satelitten.
 
Som väntat blev det avslag. Det går inte heller att söka tillstånd för portabel trafik.
Håll koll på Tradera, snart kommer ett paket med QO-100 utrustning till salu ;)
 
Tråkigt med avslag helt i onödan, då det inte är några störningsproblem där vi sänder mot transpondern kontra var WIFI arbetar.

Vi får dock acceptera dom spelregler vi har att rätta oss efter och göra det bästa av situationen. Skulle vara väldigt intressant om man kunde få till en dialog med PTS om en möjlig öppning av ett litet högeffektsegment, men tyvärr så har man en känsla av att vi är ljusår ifrån den relationen...

Vi jobbar på med dom förutsättningar vi har..

73 Håkan SM7WSJ
 
Ja, eller att få till något tillstånd för högre effekt vid portabel trafik där det är mycket långt till bebyggelse. Men med tanke på det svar jag fick verkar det inte finnas någon öppning alls för det, just nu i alla fall.
 
För högeffekt-tillstånd kan man ju ange alternativa stationsplatser, som vi gjort för SK4AO på ett par ställen där vi kört 2m-tester portabelt. Går det inte att söka tillstånd för en plats dit man transporterar utrustningen för användning? I en grusgrop eller liknande? Det behöver ju inte vara hemma.
Men det var kanske så du frågade?
/Jan SM4HFI
 
För högeffekt-tillstånd kan man ju ange alternativa stationsplatser, som vi gjort för SK4AO på ett par ställen där vi kört 2m-tester portabelt. Går det inte att söka tillstånd för en plats dit man transporterar utrustningen för användning? I en grusgrop eller liknande? Det behöver ju inte vara hemma.
Men det var kanske så du frågade?
/Jan SM4HFI

Hej Jan, jo det är klart att man skulle kunna göra. Men för mig är det en helt annan fråga. Min situation ser ut så att jag har tid att köra några QSOn ibland när det finns tid över från familj, jobb och andra saker som jag tycker om att göra. Och då har jag inte tid att åka ut till ett annat ställe.

Men det kan kanske vara en lösning för andra personer i tätbebyggda områden, så en bra idé!
Sedan om man vill köra "roving" dvs. åka runt till olika rutor och aktivera dessa portabelt, så vet man ju inte var exakt man hamnar. Och då vore någon form av tillstånd för portabel trafik vara välkommet.
 
Angående att söka tillstånd för en alternativ stationsplats dvs. dit man skulle kunna åka och köra portabelt: När jag läser svaret jag fick står det så här: "Tillstånd av denna typ beviljas inte för portabel trafik utan endast för fasta sändare. "
Vilket skulle stoppa även ett tillstånd på alternativ stationsplats om inte sändaren var fast monterad där, enligt min tolkning.
 
Back
Top