1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

FM, 1750 Hz CTCSS, bred eller smal FM?

Discussion in 'Allmänt om Amatörradio' started by SM4FPD, Oct 28, 2019.

1. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Ja hur gick det egentligen?
    Är 1750 Hz utfasad? skulle ju bort 2014.
    Förekommer det att någon använder CTCSS?
    Smal FM, dvs +-2,5 kHz för att göra mer plats på 12,5 kHz frekvensdelning, finns det?

Hörde något som liknade ett rykte, att 1750 Hz var tillbaka, är det någon sanning i det?

Vad gäller deviationen så verkar fortfarande köras vad som helst, från +-0,3 kHz till +-15 kHz.
    Vissa drunknar totalt i minsta brus, andra orsakar kraftig dist i mottgarens filter och får brusspärren att tycka att det är brus och stänger för varje ord.

Standarder som preemphfasis och deempfasis, verkar helt bortglömt numera. Vissa lågpris FM-stationer verkar ha fått besparingskrav på mikrofonförstärkaren.

Blev något bättre överhuvudtaget?

Själv har jag tröttnat och ställt tillbaka mina FM-stationer till 16k0F3, dvs +-5 kHz dev, som ändå går bra med 12,5 kHz frekvensdelning.
    Sänder dock alltid 88,5 Hz subtone.
    Relästationer är för det mesta onjutbra att lyssna på.

Frågan man någon på en relästation om vilken standard klubben har för deviation bandbredd etc så blir svaret "vet ej", "skiter i"..

Ja att tro att något går att ändra på, var väl optimistiskt ändå, det får man ju förstå så här i efterhand.

SM4FPD

2. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

1750Hz eller subton ser jag som ett ickeproblem. Subton är ju ett smidigt sätt att gå in på RPT eller låta RPT också sända subton som öppnar din radio. Värre är ju dessa digitala moder som blandats in på de analoga RPT-frekvenserna. Där borde det enas att analoga(FM, w/n.) och digitala moder inte får dela samma frekvens..

/Sven.

3. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Det är ett ickeproblem om alla RPT använder samma subton.

4. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

Det blir ju ett stort problem ifall det används samma subton på RPT-frekvenserna inom distrikten och speciellt vid konditioner. Det är just interferenser mellan RPT som man vill slippa.

/Sven.

5. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Jo jag förstår men iom att man måste välja subton så blir det ett problem t.ex. när man reser i landet och inte vet vad som gäller.
    Jag vet ju inte om jag är för svag eller om jag valt fel subton när repeatern inte öppnar.
    Det blir för många variabler att hålla reda på.
    Men det är ju bara vad jag tycker.

SM0DRY, SM6MFA and SM0APK like this.
  6. sm5phu

sm5phu Well-Known Member

Att 1750 skulle avvecklas är ett seglivat rykte som vi kanske kan ta död på? En gång fanns nog ett sådant förslag, som drogs tillbaka för flera år sedan.

SSA rekommenderar att man använder subton eller 1750 eller DTMF eller en kombination av dessa. Om detta kan man läsa här, så slipper man gissa: SSA repeaternorm
    Inte heller i rekommendationen från IARU Region 1 finns något hinder mot att fortsätta använda 1750: IARU-R1 VHF Handbook

Varför en del fortfarande 2019 envisas med bärvågsöppning begriper jag inte.

73,
    Jonas SM5PHU

SM5KYH likes this.

Share This Page