FM bandsfrågor

SM6WET

Well-Known Member
Hej!

Några korta enkla frågor som säkert massor med folk har svar på.

Vilken polaritet sänder rundradion (FM 88-108MHz) på?

Är vanliga FM rundradiomottagare anpassade till 50 eller 75 Ohms matning?

Vi har lite bekymmer med ett antal väggar ivägen mot Skövdesändaren på jobbet - det går knappt hjälpligt att få in P1, P4 ännu mindre reklamkanalerna.
Tänkte bygga en yagi eller bobtail för bätte mottagning och göra mina arbetskamrater glada.

73 de Magnus
 
FM-sändare

Så vitt jag vet så är det vertikalt rundstrålande som gäller.

En mobilpinne på ett fönsterbleck åt det håll sändaren finns och några meter koax brukar göra susen.

Ibland sitter jag en hel dag inne i en containerliknande byggnad och jobbar, allt är av tjockt stål, så varken radio eller mobil går.. så jag kör med en magnetfot på utsidan och har några meter koax in via en liten minimal ventilationslucka.. innerledaren till sprötet. Ett problem bara är att all elektronik stör radion ganska bra ibland...
 
Förstår hur du har det, själv har jag ytterväggen sådär 40m ifrån oss samtidigt som vi har vårat kontor inne i ett hus i huset med ytterligare väggar samt ca 40 bearbetningsmaskiner + 20-tal provbänkar och annan störande utrustning.

Tror jag satsar på en topmatad bobtail, den har ju bra vertikal polarisation och gain och är lätt att gömma bakom gardinerna i huset som är i huset HI HI.

Tack för svar.

73 de Magnus
 
Har det inte varit 75 Ohms alltid på sådana mottagare + vertikalt, det är rätt så lätt att fixa bättre mottagning om man vill.

73 de SM6WXA
 
Tack för tipset, hade ett svagt minne av det men blev fundersam då de flesta bilar har vertikala antenner. Finns ju dock vissa som har horizontella tex vissa modeller ac Citroën o Lincoln.
 
Tackar, den tog dock bara med en i skövde men antar att resten sitter likadant.

73 de Magnus
 
Av http://teracom.se/?page=5199 att döma så gäller horisontell polarisation för de flesta av Sveriges Radios sändare. Man kan ju undra varför de privata lokalradiostationerna varierar sin polarisation så mycket.

Verkar som om en horisontell antenn är det bästa för din del.

73 de Lars, sm6rpz
 
Bättre lista

Informationen som står på Teracoms hemsida avseende de privata radiostationerna är inte helt korrekt, dessutom så saknas de som inte Teracom själva sköter om.

En bättre lista över radiostationers polarisation och ERP i olika riktningar (enligt tillstånd) finns på http://radiofakta.se/sverige/frekvenser-karta-se-1007.asp

Den vanligaste polarisationen för PLR och närradio vars sändare drivs i egen regi är vertikalt.

73 de VUF
 
SM6WET/8S6T said:
Vilken polaritet sänder rundradion (FM 88-108MHz) på?

I min ungdom jobbade jag på en av de första komersiella radiostationerna (Radio AF i Lund). Vi satte upp en ny sändare och antenn på lassarettets tak. Antennen var en dubbelt stackad öppen dipol.

Fick i samma veva veta att det är bara SR som var vågrät polaritet. Alla andra, lokala och komersiella stationer, har vertikal polaritet eftersom signalen "går länge". Tilläggas bör att SR sänder med mycket högre effekt än de andra och då spelar inte polariteten så mycket roll.

Så var det då, men det var ju ett tag sedan. Måhända är det annorlunda nu.
 
Att bilantennen sitter vertikalt eller horisontellt brukar inte påverka mottagningen så mycket p.g.a. krökningen av fältlinjerna som sker i närheten av karossdelar som dörrstolpar etc.
3m är en ganska "lång" våglängd i detta fall. :rolleyes:

73 de SM7MCD / Leif
 
Nej, men ibland kan man dock fundera, då reklamradion låter som en taskigt inställd motor :D :rolleyes: :rolleyes:

För de som vill ha bra mottagning av "skvalradion" så har jag några nya 5-elements Yagiantenner förpackade två och två. Perfekt att ha en i varje polarisation.
Först till kvarn bildar kö i närheten av Kalmar. :cool: :cool: ;)
 
Last edited:
Back
Top