FM/FM eller Berglundsystemet

sm0ngl

Well-Known Member
Jag har en teknikhistorisk fråga som jag inte lyckats googla fram något på, så nu "tvingas" jag ta kontakt med mänskligheten för att få svar på min fråga. ;)

Televerket utvecklade på 60-talet ett system för stereosändning på FM-bandet som kallades FM/FM eller Berglundsystemet bl a. Man hade förhoppningen att det skulle bli standard i sverige och kanske förhoppningsvis EBU-standard, men pilotsystemet utvecklat i USA blev i stället världsstandard trots att FM/FM var bättre.

Jag har inte lyckats hitta någon beskrivning på hur systemet fungerade och varför det var bättre.
Någon som vet?
 
Jag har en teknikhistorisk fråga som jag inte lyckats googla fram något på, så nu "tvingas" jag ta kontakt med mänskligheten för att få svar på min fråga. ;)

Televerket utvecklade på 60-talet ett system för stereosändning på FM-bandet som kallades FM/FM eller Berglundsystemet bl a. Man hade förhoppningen att det skulle bli standard i sverige och kanske förhoppningsvis EBU-standard, men pilotsystemet utvecklat i USA blev i stället världsstandard trots att FM/FM var bättre.

Jag har inte lyckats hitta någon beskrivning på hur systemet fungerade och varför det var bättre.
Någon som vet?

Det skrevs mycket i Radio&Television under första hälften av 60-talet just om FM/FM-systemet.
Har du tillgång till tidningslägg från 1962-65 så står hela historien där.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har ett svagt minne av att Berglundsystemet grundade sig på två skilda frekvenser på FM-bandet vilket påverkade kanalseparationen positivt. Även signal/brusförhållandet blev bättre.
Pilottonsystemet valdes ändå eftersom kanalseparationen var fullt tillräcklig och den praktiska lösningen blev enklare på detta sätt.
Det krävs högre signalstyrka för att få acceptabelt signal/brusförhållande med pilottonsystemet.
Det kan lätt testas om man har en radio med mono/stereo-omkopplare och en dålig antenn.
 
Last edited:
Jag har en teknikhistorisk fråga som jag inte lyckats googla fram något på, så nu "tvingas" jag ta kontakt med mänskligheten för att få svar på min fråga. ;)

Televerket utvecklade på 60-talet ett system för stereosändning på FM-bandet som kallades FM/FM eller Berglundsystemet bl a. Man hade förhoppningen att det skulle bli standard i sverige och kanske förhoppningsvis EBU-standard, men pilotsystemet utvecklat i USA blev i stället världsstandard trots att FM/FM var bättre.

Jag har inte lyckats hitta någon beskrivning på hur systemet fungerade och varför det var bättre.
Någon som vet?

Mejla mig så kanske jag kan hjälpa dig.
Kjell, SM0FOB
 
System Berglund hette även ett automatiskt mobiltelefon system, Från trådlös telegraf till mobiltelefon - Tekniska museet [NS4 version]
Antar att det var samma Herre.

In Sweden, Televerket invented a different stereo broadcasting system called the Compander System. It had a high level of channel separation and could even be used to broadcast two mono signals - for example for language studies (with two languages at the same time). But tuners and receivers with the pilot-tone system were sold so people in southern Sweden could listen to, for example, Danish radio. At last Sweden (the Televerket) decided to start broadcasting in stereo according to the pilot-tone system in 1977. But stereo radio was delayed in Sweden because of the two competing systems.[citation needed]
 
Berglund var väl tillsammans med Määkitalo inblandad i många av genialiteterna som televerkets laboratorium spottade ur sig vad jag förstår.
Detta var på den tiden när hela sverige var en centralstyrd institution till skillnad från idag, på gott och ont med båda alternativen.

Det är ungefär så här mycket jag lyckats skrapa fram om stereosystemet. Det togs fram som ett bättre alternativ till pilottonsystemet och blev överkört. Inga tekniska beskrivningar.

Jag ska gå på Karl-Arnes förslag och leta upp Radio & Television. Jag har en bunt med udda nummer, annars blir det stadsbiblioteket.
 
Kika här: Index of /elektroarkivet/ARCHIVE/

Där finns en del ur gamla Radio & Television och diverse annat läsvärt.
Helt klart fanns det både gott och ont på den gamla "goda" tiden. R&T skrev en massa om
trådradionätet som så här i efterhand känns som en vansinnig felsatsning men som kanske
var motiverad i början men sedan fick det löpa på av något som verkade ren prestige. Räddningen
blev utbyggnaden av TV och då blev det naturligt att köra på med FM från samma master.
Jag tror R&T inte var så positiva till FM/FM. Det var inte så mycket tekniken som
att man låste in sig på ett helt eget system som ingen annan använde, pilottonstereo hade redan
kommit. Kanske något trodde att det var bra för svensk industri med egna saker. På det hela innebar
nog både trådradio och FM/FM att utvecklingen försenades i sverige. Å andra sidan var väl sverige
snabba med både Text-TV och Nicam-stereo i dumburkarna.
 
Tack, det var lite mer att gå på.
Då har jag en susning om vad det rör sig om och lite referenser att titta efter.
 
Back
Top