FM Mobil

sm4cjy

Well-Known Member
FM
Varför så dåligt med trafik på våra repetrar .
Måste finnas tusen tals sta i bruk . När man kör mobilt får man sällan svar .
Varför ska vi ha band som inte används kan man fråga ? Du kan åka många mil utan ett qso . Själv brukar jag alltid svara om jag tid . Spiciellt nu när många utlänska besöker sverige svara dessa ,eller kan du bara köra grann amatörer ?73 Lennart sm4cjy
 
Jag håller fullständigt med.
Stendött, ibland en nybröjare som förgäves ropar CQ och trots att det sitter massor av folk med passning får han inget svar. samma med resande.

Är det inte kul med kanaltrafik mera?
Nu när det finns repetarar och allt.
Är det "färdigt" färdig labbat när så repeatern och allt är klar, provad och funkar.

Hur får vi det mer spännande att köra mobilt FM VHF och UHF?

Eller är det så mycket annat numera att man inte har tid med amatörradio.
 
sm4cjy said:
FM
Varför så dåligt med trafik på våra repetrar .
När man kör mobilt får man sällan svar . Du kan åka många mil utan ett qso. 73 Lennart sm4cjy

Har själv nyligen kört sträckan Nässjö - Hagfors - Nässjö och ropat CQ på många repeatrar men inte fått svar någonstans, även om det nyligen avslutats ett QSO och jag ropat CQ direkt därefter. Däremot när jag har hört eller ropat på någon direktfrekvens så brukar det ge "napp", så det kanske är så som Roy skriver
" Är det "färdigt" färdig labbat när så repeatern och allt är klar, provad och funkar.

Hur får vi det mer spännande att köra mobilt FM VHF och UHF?"
Svaret på den frågan är tydligen att ropa CQ på direktfrekvenserna så att alla kan prova räckvidden på sin anläggning.
73 de Stefan SM7XFD som kör denna sträckan flera gånger/år och kör alla band från husbilen.
 
mobiltrafik

Hej

Det är nog flera orsaker, man tar tex inte ens med rig de flesta gånger...

Svårt med antenn på tjänstebilen utan att orsaka skador. Magnetfot har gett mig problem.
Fäste på bagagalucke kanten gick ju bra tills jag "glömde" och slängde upp luckan så
halon gick i taket...

Man vill ju inte lämna för dyra saket i bilen, brukar ta med 706:ans panel i innerfickan
så syns den inte men det är ju pyssligt när man jobbar och hoppar ut o in ofta.

Tyvärr är det väl så att många inte vill prata med okända på FM....

Tips
Testa med Halo och ligg på 144.300 SSB tex, det går ju MYCKET längre i alla fall.....

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Man kan göra som förr och ropa på den mobila anropsfrekvesen 145,500 MHz då och då under resans gång. Kanske man måste ropa var 10 minut eller så.
Väldigt många skannar FM kanalerna. Det borde finnas möjligheter till QSO.
Jag vet att före repeatrarnas tid kunde man kunde möta den man talade med och stanna och skaka hand.
Och att få ett direkt QSO är kanske roligare nu när vi vet hur repeatern funkar.
Dessutom borde det bli avsevärt längre räckvidder än det var i FM trafikens barndom, c:a början av 70 talet.
Idag har vi 10 - 20 dB bättre mottagare och 50 Watt mot förr 10 Watt, liksom några dB mer i antennen som förr ofta bara var en 50 cm spröt.
Jag körde i LA land i sommar och hörde då och då mobila stn som ropade på 145,500 MHz.
Jag tror itne det fanns någon repeatr just id et området så man körde direkt.
Att köra SSB med halo givetvis kul och ger lång räckvidd, bara det finns motstationer.

Vad vi talar om är just att hobbyn är avsedd att göra radiotekniska experiment med, bygga en repeater prova den och så kan man sen börja med nästa experiment.
Men idag borde en del av experimetnen vara att förbättra repeatern, kanske experiment med nya antenner, ny logic, länkningar, QTH byte, mindre försluster i kablar, förbättringar av duplexern.
Så nog finns det att göra.
Däremot verkar det vara tunnsått med unga nya amatörer som kan ta över repeaterbyggena.
 
SM5KRI said:
Eller att man inte äger någon två meters, som jag t ex ..
Eller att man inte vill ha sönderslagen bilruta och stulen radio...
eller att man har ju mobiltelefonen...
eller att man vill vara koncentrerad på körningen, det finns tillräckligt med
"vingliga bilförare" med telefoner...
/Ingvar
 
Last edited:
Jag kom då att tänka på att ett kul experiment för en radioamatör är att bygga sig handsfree grejer till 145 MHz stationen.
Men nu är det ju inte att hålla en telefon, eller mikrofon som är farligt utan själva pratandet.

Vi kan se fram emot lag och förbud mot att prata medan man kör, både i radio, radiotelefon och med passagerarna.
Att koncentrera sig på vad man pratar om i BC radion då ????
det msåte således vara särksilt farligt att lyssna på P1 där det pratas, och pratas inte bara skit, utan lyssnigsbart ofta.

Ja nu skall vi väl inte måla fan på väggen, utan nog kan vi väl köra radio i bilen.
Det är ju bara de andra som inte förmår koncentrera sig när de kör.

För visst är det en kul del av hobbyn att köra mobil radio.
 
SM4FPD said:
Men nu är det ju inte att hålla en telefon, eller mikrofon som är farligt utan själva pratandet.
Jo, det har du rätt i! Men de som letar i telefonkatalogen då...eller de som t.o.m. skriver SMS. Men Vägverket fortsätter sätta upp sina mitträcken och det är ju klart bra...

/Ingvar (pessimist eller realist, det är frågan)
 
Jag ska köra Umeå->Gävle imorrn, det ska bli intressant å se om det är någon aktivitet på repeatrarna.
 
Ingemar said:
Jag ska köra Umeå->Gävle imorrn, det ska bli intressant å se om det är någon aktivitet på repeatrarna.

Kom gärna med en rapport efter resan Lennart sm4cjy
 
sm4cjy said:
Kom gärna med en rapport efter resan Lennart sm4cjy

2 QSO:n via repeater.. Ett i Sundsvall och ett utanför Hudiksvall..

Det fanns ingen som lyssnade på 145.500 även fast jag ropade var tionde minut.
 
Bäst mobilfrekvens?

Är det någon som vet vilken frekvens som har bäst utbredning för typiska dagliga stabila mobilkontakter mellan amatörer, polis, mm ?.

Jag tycker att VHF frekvenserna runt 140-160 verkar vara väldigt lämpade för mobil trafik
men det borde rimligtvis vara bättre på dom frekvenser som avsatts för polis och räddningstjänst.

Dock så tycker jag att det går ut väldigt dåligt från polisens bilar jämfört med en vanlig amatörinstallation på 145mhz.

73 Håkan

PS: 50mhz vore drömmen att testa mobilt men,,,:(
 
Ang räckvidder.
Jag kommer ihåg när polisen hade 40 MHz.
De hade otroligt bra räckvidd. Visserligen en kraftig sändare, 25 - 40 Watt var det väl i de stora rörbestyckade stationerna.
Bred FM var det, 50 kHz kanaler med +-15 kHz devaition som gjorde att de lät bra.
Så man lyssnade med en konverter till en FM rundradio.

När man sen gick över till 79 MHz försvann räckvidden totalt.
Man har flyttat upp basstatioernas antenner i flera omgångar, och ökat på antennerna med fler element.

Att våran 145 MHz FM går så bra beror till stor del på att amatörradio har mycket känsligare mottagare. det kan skilja både 10 och 20 dB, och på en yrkesradio ställs bruspärren in till att bara hålla öppet om signalen håller 20 dB SINAD.
Vi radioamatörer kan acceptera mycket mer brus.
De kommersiella statioenerna är mer optimerade på grannkanalsdämpning.
Ser vi på försvarets 30 - 70 MHz stationer RA-145, 146 422 så har vi c:a 15 dB lägre känslighet än vi radioamatörer är vana vid.
Trots det har man mycket bra räckvidd mellan bärbara eller portabla stationer, antennen blir ju lång och man kan nog kalla en stående RA-146 som portabel....

Så visst vorde det spännande att köra FM mobilt på 50 MHz bandet, kanske även att ha repeaters.
Men vi får ju redan nu köra FM mobilt på 29 MHz. Och det går ju långt.


Kanske allt har med att göra att man vill digitalisera och det krävs högre frekvenser, eller att man anser att låga frekvenser som 40 MHz är "gammalmodigt".
Allt verkar ju skall upp i frekvens.

Klart att polisen vill ha något digitalt, på UHF, att prata i det har ju varenda unge med sin GSM.

Det verkar vara så att i USA glesbygder att man fortfarande använder 30 - 50 MHz till exvis polisradio, de hörs ju vid conds.

de SM4FPD
 
Jag körde igår Vänersborg - Lund T o R.

Resultat:
3 QSO över VHF rep. !!!!
1. På tillbakavägen vid Varberg, QSO över Boråsrep.!!! med en polare som jobbar där.
2. Göteborg, Gamal jobbarkompis som råkade vara i bilen.
3. Göteborg, en ny bekantskap.

UHF: Stendött.

29 MHz rep.: inget QSO varken i Skåne eller Göteborg.

80m SSB: Flera trevliga QSO
20m SSB: En Italienare, fler Europer hade garanterat gått att köra.

Skall jag slänga ut VHF/UHF radion på Tradera???
 
Last edited:
Jag körde igår Vänersborg - Lund T o R.

Resultat:
3 QSO över VHF rep. !!!!
1. På tillbakavägen vid Varberg, QSO över Boråsrep.!!! med en polare som jobbar där.
2. Göteborg, Gamal jobbarkompis som råkade vara i bilen.
3. Göteborg, en ny bekantskap.

UHF: Stendött.

29 MHz rep.: inget QSO varken i Skåne eller Göteborg.

80m SSB: Flera trevliga QSO
20m SSB: En Italienare, fler Europer hade garanterat gått att köra.

Skall jag slänga ut VHF/UHF radion på Tradera???


Deprimerande att se att det är så lite intresse för trafik över våra repeatersystem. Jag brukar försöka passa lite runt Värnamo och körde bland annat vår gamle ordförande förra veckan.

Tänk vad roligt det vore om man mer kunde försöka att sätta en ära i att förbipasserande kunde få ett QSO över den lokala repeatern. Det kanske i sin tur kunde höja intresset för att börja jobba lite mer med dom också.

Dags för en kampanj I QTC om att aktivera även repeatrarna?

73 Håkan SM7WSJ
 
repeaters

dom gånger jag kör sm0-sm7 alt sm3 t.o.r har det varit mer fart på FM-satelliterna än på de SM-repeaters som gått att öppna.
Idag är det inte(?) så många FM-sats aktiva som går att köra från bilen.
Men dagtid vardagar finns väl knappast något underlag i trafiken för randomQSO.
Kvällstid har ju internet ersatt behovet av "talkback" i olika former, med fördelar som att slippa binda sig vid en FMkanal när man gör nåt annat samtidigt

En insats i tidningen ang "FM-trafik" vore bra....
Är man inte bekant med repeatrarnas funktion där man åker är detta ett hinder att ropa cq. man måste vara förberedd, skrivit ut repeaterkarta, tagit fram respektive repeaterdata och kanske gjort en förprogr. av rig innan man åker.
Speciellt är det ctcssöppning som gör att man ger upp öppningsförsök samtidigt som man kör bil. repeaterskiften är ju inget problem på 2m, på 70 finns 3(?) skift att prova på.
För den som åker ofta samma rutt är det inte ett stort problem, men för alla sällan-åkare är det ett stort informationssteg att ta om man ska veta vad som gäller för varje repeater.

IMHO. Förr kändes det helt ok att aktivera en repeater som hade ett repeatercall eller klubbidentitet, idag är det ofta individuella identiteter/call på repeaters vilket inte känns lika mycket "gemensam resurs" som tidigare.

QSO på KV har ju helt andra förutsättningar....
 
repeatrar

Man borde ha en förenklad TAGEs karta med repeatrar med bra räckvidd och typ en ring som visar hur långt den normalt täcker med typ 25W och kvartsvåg på taket.
Det finns sådana kartor i OH-land !

/ Tommy SM6NZB
 
Back
Top