FM-Nätet stängs 2022

Varför behöver vi ha en ny teknik
när vi redan har telegrafin. (ironi)
//QRP

Men denna teknik är inte speciellt ny, det hade nog varit Ok om man hade satsat ordentligt
vid första försöket - men nu finns det redan fungerande lösningar. Visst kan du försöka vara
ironisk men i detta fallet är det slår det nog bara tillbaks på dig själv!
 
Streamad radio på mobilen utan multicast teknik skulle sänka näten ifall majoriteten skulle köra på det sättet.
 
Moderna bilar har numera radion integrerad i instrumenteringen på bilen, inte den gamla hederliga plåtlådan på 180 x 50 mm (ISO 7736) som man stoppar in i en kassett som jag har i min 16 år gamla Volvo.

Kanske därav förslaget på konvertering gäller de moderna bilarna?

Sjäv lyssnar jag visserligen oftast på radion i bilen, men hemma ibland på mellanvåg trots kraftiga QRM på en gammal DUX som finns i vardagsrummet som en fullt fungerande prydnad.
 
Streamad radio på mobilen utan multicast teknik skulle sänka näten ifall majoriteten skulle köra på det sättet.

Vet inte om man kör multicast på TV - men det streamas redan en hel del av det slaget över nätet.
Sedan har vi alla dessa Itunes, Spitify med flera som redan streamar audio över nätet.
 
Last edited:
Citat från artikeln;



Struntar i att kommentera a och b ovan, utan kollar extra på c och d.

C:>> ok, vad skall då dom andra 50% -en av befolkningen lyssna på ? P4 är ju ett prioriterat
nät där alla viktiga samhällsmeddelanden vid fara, krig etc skall kunna nå ut till HELA befolkningen.

D:>> Här har artikelförfattaren tydligen rökt stark tobak.... Vem skall stå för dessa gigantiska kostnader ?
Vem skall ta fram tekniken och framför allt, skall det startas statliga elektronikfirmor för att ombesörja
ombyggnationerna ?

Nä, det hela är politiskat dravel !


Jösses vad ni är negativa till alla digitala nymodigheter.

Det du radar upp är villkoren som kommer ligga till beslut för nedläggning 2022. Beslutet tas 2020 av regeringen.Det kommer alltså under denna tid vara möjligt att lyssna på P4:a och övriga kanaler analogt.
Man vill alltså år 2020 att 50% av lyssnarna lyssnar via digitalradion, att man har 99,8% täckning till befolkningen. Är det osannolikt tycker du att 50% av befolkningen kommer lyssna digitalt 2020 om man pushar lite för detta kommande 5 åren?
Om då endast 50% lyssnar digitalt 2020 så har dessa två år på sig att konvertera.

Och gigantiska kostnader? Sannolikt några hundralappar.. Folk köper ju iphones, Platt-TV, smart-TV, surfplattor, datorer och massa annat blaj utan att ens blinka.. Så detta är knappast gigantiska kostnader.
 
Ja, det må man säga, vad mycket negativt det tycks här! ;-)

Förmodligen kommer Kjell att tillhandahålla en cigarettspluggskonverter för 49 kr, för de som vill utnyttja sin gamla FM-radio i bilen. När det gäller frågan om nätkapacitet i mobilnät osv , undrar jag om inte den mesta internettrafiken idag sker via snabbt bredband, t.ex. fiber till en liten cell med WiFi? Med många sådana är knappast flaskhalsen där. Mobilnäten blir ett komplement.

Men, visst, den viktiga frågan är om det finns behov av rundradio över huvud taget. Behövs DAB? Vem kommer att vilja vänta till en viss tid för att se eller höra sitt favoritprogram? Hur många ungdomar lyssnar på rundradio nuförtiden? Av den anledningen tror jag DAB är överflödigt - redan nu eller inom en snar framtid. Bättre då att använda det gamla FM-bandet tills behovet av rundradio är borta.

Sture
 
Det är den stora frågan här. Att man gick över till digitalTV i marknätet har
inte stoppat flykten från tablåTV. Samma med DAB+, det kommer inte
stoppa lyssnarflykten från utsänd radio.
 
Tyvärr är det svårt att se något positivt med DAB+
- DAB+ är ingen öppen codec, licensavgift fram till 2020.
- I England som efter 24år med DAB borde vara en mogen marknad, lyssnar 24% ibland via DAB.
- Ännu har man inte lyckats få fullgod täckning.
- För att få intäkter pressar man in fler kanaler, vilket gett usel ljudkvalitet. Flertalet kör nu i mono 64kbit MP2 (motsv 48kbit MP3) !
- Kvalitetskanalerna har inte dykt upp. Förutom BBC och någon enstaka medioker jazz/classic-kanal består utbudet av en drös identiska skvalradiokanaler. Alla med ljudkvalitet som passar för en klockradio.
- En föreslagen övergång till DAB+ ser ut att bli utdragen och kostsam då man troligen bygger ut/byter ut stora delar av nätet för att få plats med en mux till.
- I Tyskland med fullt utbyggt nät ligger lyssningen på 5%
- I resten av världen är FM ohotat inom överskådlig tid.
- INGET land förutom Sverige har föreslagit att FM-nätet skall avvecklas!

+ Ökad verksamhet för statliga förlustbolaget Teracom
+ Möjlighet till ökad politisk styrning av utbudet. (Kanske det viktigaste?)
+ Förhoppning om ökad personalstyrka hos SR, när kanalerna skall fyllas med kvalitetsradio. (typ Kakan i P3)
+ Uppsving för elektronikhandlarna.
+ Ökad kinesisk export av C_E-märkta kvalitetsprodukter. (CE-märkningen är för dyr...)
+ Ökat antal kommunalanställda inom återvinningssektorn.
 
Tillåt mig tvivla. När reklamradion släpptes fri så var det så mycket bra radiokanaler som skulle startas, det var mångfald och det var guld och gröna skogar. Resultatet är visserligen att det finns flera kanaler men det är i stort sett samma mög de pumpar ut allihop. När man bläddrar bland kanalerna är det tur att RDS-informationen säger vilken kanal det är, för annars skulle man inte höra mycket skillnad.

DAB ska brytas in med samma argument men jag kan förutse att det inte blir några förbättringar i innehållet. Sur gubbe? Nej, erfaren!

Så spara kanalplatser, behåll P1 och Bandit Rock. Då räcker FM-bandet.
 
Mycket intressant tråd att följa. Här kommer lite konkreta fakta kring den föreslagna DAB övergången.

DAB vs FM

Idag finns 4 nationella FM nät i Sverige (Public Service) som täcker 99,8% av befolkningen. Sedan finns 2 nationella kommersiella nät, Mix Megapol samt Rix FM, där Mix täcker ca 90-95% av befolkningen och Rix FM betydligt mindre. Sedan finns ytterligare ett fåtal kommersiella radiostationer som bara fläckvis finns över riket.

I Sveriges 4:e största stad Uppsala finns enbart 2 kommersiella musikkanaler. I andra städer förutom de tre största ser det lika dant ut. Att det ser ut så här beror inte på ovilja hos kommersiell radio att bygga ut sina nät, utan för att politikerna och myndigheterna inte tillåter fler radiosändare. FM nätet är näst intill fullt, detta beror på att Public Service radiosändare har väldigt frikostiga täckningsområden med dubbeltäckning. En annan aspekt är att det enbart finns ett visst antal "koncessionstillstånd" att få sända radio, fler finns inte, och det finns ingen vilja från politiskt håll att utöka detta heller. Det är till och med så illa att det finns orter i Sverige som helt saknar koncessionstillstånd, dessa FÅR inte höra nåt annat än Public Service!

Varför ska man då om man bor utanför Sveriges tre största städer inte få samma utbud som i storstäderna? Är detta rimligt idag, jag kallar det radiosegregation!?

Det har gjorts undersökningar om man skulle kunna koordinera om hela FM nätet för att frigöra frekvensutrymme. Detta har visat sig vara en gångbar väg, men när man räknat på kostnaderna så skulle det bli dyrare för skattebetalarna att göra detta jämfört med att bygga ett helt nytt DAB+ nät. Dessutom skulle man ändå inte komma upp i mer än max 10 nationella nät inklusive Public Service.

Genom att migrera över till DAB+ skapas förutsättningar för ca 37 nationella nät i tre MUXar. Detta innebär att större delen av befolkningen kan välja mellan samtliga 37 radiostationer istället för de fåtal som finns idag utanför de tre största städerna.

DAB vs 3G/4G/5G/Internet

Man drar lätt på smilbanden när mobilnätsförespråkarna börjar argumentera för sin sak. Det är en utopi att det skulle gå att distribuera radio via mobilnäten. Varför då?
- Den kapacitet datamängd som krävs i mobilnätet för att skicka radio uppgår till mer än den totala mängden av allt data idag!
- Det krävs en massiv utbyggnad av master och basstationer för att täcka 99,8% av befolkningen.
- Multicast tekniken som är en av grundpelarna för att detta skall fungera via mobilnätet är ännu bara en feature i basstationerna som inte är testad.
- Det krävs en gigantisk ombyggnas av samtliga basstationer för att klara reservkraftsbehov vid strömavbrott.

Notan? Det skulle kosta ca 5 miljarder kronor PER ÅR! Detta har räknats fram av dels ett universitet i Tyskland samt en konsultbyrå i Sverige. Även om siffrorna skulle vara saltade till DABens fördel kommer inte ett DAB nät kosta ens en extremt liten bråkdel av detta.

Vem får betala dessa 5 miljarder kronor varje år, skattebetalarna samt konsumenterna. Det blir en public service avgift till staten och en till mobilbolagen. Tack för kaffet!

Vidare har mobilföretagen meddelat att man inte kommer upplåta denna datatrafik gratis, utan konsumenten kommer att även få betala för att lyssna på radio! Tänk på att flat-rate inte finns mer! Mobilföretagen kommer dessutom kunna registrera allt man lyssnar på, rikta reklam, eller sälja informationen vidare till andra.

Dyrt att bygga DAB+ ?

Svaret är NEJ! FM nätet idag är åldrat och är i behov att bytas ut. Det kommer kosta lika mycket att förnya den nuvarande infrastrukturen på FM som att bygga ett nytt DAB+ nät. Och göra detta i mobilnätet.. kostnadsmässigt spräcker det skalan tusenfalt.. om inte tiotusenfallt..

DAB+ och ljudkvalite

Det finns många som ondgör sig över att ljudkvaliten i DAB+ kommer att bli sämre än i nuvarande FM nät och undersökningar i "lab" har gjorts av diverse guldöron och ljudgurus. Jag ifrågasätter inte deras resultat alls, men deras undersökningar haltar. Bor man i den absoluta närheten av en FM sändare kommer man tappa en del ljudkvalite. Men kommer man längre bort från sändaren eller rör sig får man istället bättre ljudkvalite eftersom ljudet i DAB+ är konstant medans man i FM får multipath/fading/brus och snabbt tappar stereoljudet i MPX signalen och få lyssna på monoljud istället. Dessutom, lyssnar man i en bil med vägbrus så är skillnaden inte märkbar.

Jag skriver också att med nuvarande teknik DAB+ och HE-AAC ljudkoding blir ljudet något sämre än nuvarande FM ljudet, men det kommer att komma ny teknologi som förbättrar ljudet och det geniala med DAB+ är att den mottagare du köper idag kommer att gå att uppgradera mjukvarumässigt till nya ljudcodec:ar eller ny modulationsteknologi om man ändrar från dagens COFDM / QPSK modulation.

I Sverige kommer ljudkvaliten att vara minst HE-AAC 72 kbit/s, detta är redan inskrivet i tillståndsvillkoren för att få sända i DAB+ nätet.

FM släckning minst 10 år bort

Det är ju inte så att övergången till DAB+ skall ske imorgon, detta blir en gradvis process. Många ondgör sig över att man måste investera en massa pengar och köpa utrusning. När det tas politiska beslut kring DAB+ kommer krav på att nya bilar levereras med DAB+ mottagare som standard, ja staten kan ställa sådana krav! Så är det tex. i Norge. Om man mot förmodan har en 10 år gammal bil om 10 år kommer det som Sture skrivit finnas billiga converters att stoppa i bilarna.

De flesta nya mobiltelefoner som säljs om några år kommer att innehålla DAB+ chip. Dessa är under framtagning nu, och finns redan i viss mån i mobiltelefoner. I sydkorea tex går de flesta runt med en DAB+ mottagare i fickan i form av mobiltelefon. Hur ofta har man en mobiltelefon i 10 år?

Med tanke på hur mycket konsumentelektronik vi köper så känns det som det bara är nödargument att några få procent av befolkningen som bara vill krama om sin gamla "ångradio" skall få diktera villkoren för teknikutveckling.

TDX har också fel i att inget annat land föreslagit att släcka FM nätet, det är bara snegla åt väst och Norge, där kommer FM nätet troligen släckas 2019-2020.

I Sverige har vi tagit många lärdomar från England, Tyskland och nyligen Norge, för en gångs skull är vi inte först med teknikutveckling, vi har låtit tekniken mogna och tittat på andras misstag för att inte återupprepa dem här!

Jag hoppas att politikerna nu tar ett beslut som går i linje med den utredning som presenterades igår, jag vill ha en fri radio som fungerar, som inte kostar något att lyssna på (publi service avgiften betalar jag dock gärna) och som inte är bunden till mobiloperatörer!

73 de Teemu SM0W
 
Med tanke på hur digital-TV utvecklingen gått, där PTS/Teracom "i samhällsnyttans" namn sålt ut block som hamnat hos kommersiella aktörer som tar betalt för reklamfinansierad dynga kan jag inte annat än hålla med ett inlägg på DI som frågade om det inte vore bättre att minska mängden radio och i stället fylla den med ett vettigt innehåll.
 
Med tanke på hur digital-TV utvecklingen gått, där PTS/Teracom "i samhällsnyttans" namn sålt ut block som hamnat hos kommersiella aktörer som tar betalt för reklamfinansierad dynga kan jag inte annat än hålla med ett inlägg på DI som frågade om det inte vore bättre att minska mängden radio och i stället fylla den med ett vettigt innehåll.

Ja det va ju bättre förr när vi bara hade Program 1 och fick lyssna på melodiradio en timme i veckan. ;)
 
Tack Teemu för ett bra inlägg.
Men som erkänd surgubbe har jag såklart en del invändningar.
- Jag ser inte det som ett stort samhällsproblem att det bara finns plats för ett fåtal rikstäckande skvalradiokanaler i dagens nät.
- Valsen om "framtidssäker teknik som går att uppgradera" har man ju hört förut, senast i samband med DVB-T. Enstaka firmwareuppdateringar första året, men när DVB-T2 kom var det bara att byta boxar och traska till återvinningen med samlingen av gamla boxar.
- Vad gäller kommande bitrate och antalet kanaler i nätet kan man ju bara spekulera i vilken kompromiss det blir mellan kvalitet och intäkter.
- Sist jag kollade så varierade det från 160 på SRs kanaler till 48 på Dansbandskanalen
- Kostnaden för att bygga ut DAB+ rikstäckande tillsammans med reservkraft av beredskapsskäl torde kosta åtskilliga miljarder, då betydligt fler slavsändare krävs. Jag har inte hittat någon kostnad eller antal för de DVB-T slavar som oplanerat fick sättas upp, men trol behöver flertalet av dessa DABbas, samt såklart alla tunnlar och större inomhusanläggningar.
- Jag vill minnas att förra utbyggnaden av DAB tilll storstationerna kostade 500mkr innan de stängdes av, så ett otal miljarder blir det säkert.
- Vad bör vi göra med det tomma frekvensutrymmet? Datatrafik ?
- Dagens brokiga nät av närradio och småstationer ryms inte i DAB-nätet.
(Själv lyssnar jag gärna på 89.2 www.radiovisby.se - "Vi spelar vad vi vill" Garanterat Teracom-fritt och finns även streamad på nätet)

Radiodebatt: Historien om DAB - Kvaliteten som försvann
 
Last edited:
Ja jo... Teracom har ju sänt DAB sedan 1995.

I 20 år (!)

Och denna lysande teknik har av allt att döma inte blivit den framgång man hoppades på.

Så nu gäller det att tvinga in konsumenterna !

Allt med motivationen om "Fri radio". "Tillgänglighet" mm.

Sanningen är snarare att marknadskrafterna via lobbyister agerar så kraftfullt dom kan för att få skattebetalarna att pröjsa för kortlivade lösningar som tvingar konsumenter till den ena investeringen efter den andra.

"Framtidssäkra investeringar" finns inte.
 
Tack Teemu för ett bra inlägg.
Men som erkänd surgubbe har jag såklart en del invändningar.

I alla debatter behövs "sura gubbar", det är bra att lyfta frågor ur olika perspektiv =)

- Jag ser inte det som ett stort samhällsproblem att det bara finns plats för ett fåtal rikstäckande skvalradiokanaler i dagens nät.
- Valsen om "framtidssäker teknik som går att uppgradera" har man ju hört förut, senast i samband med DVB-T. Enstaka firmwareuppdateringar första året, men när DVB-T2 kom var det bara att byta boxar och traska till återvinningen med samlingen av gamla boxar.
- Vad gäller kommande bitrate och antalet kanaler i nätet kan man ju bara spekulera i vilken kompromiss det blir mellan kvalitet och intäkter.
- Sist jag kollade så varierade det från 160 på SRs kanaler till 48 på Dansbandskanalen

Jag anser att det skall vara upp till lyssnarna att bedöma huruvida man skall utöka dagens utbud eller ej. Nu handlar det ju i många fall om att minst öka utbudet från noll på vissa platser till att konsumenten faktiskt KAN lyssna på "skvalradio". Många är ju förpassade idag till enbart public service, själv lyssnar jag i princip aldrig på P3 och P4 (förutom ring så spelar vi ibland ;)) Föredrar P1 och P2 samt en hel hoper skvalradiokanaler, jag är glad att jag bor i storstad! Skulle känna mig fullständigt bortprioriterad om jag tex bodde i Sollefteå eller Dals Ed om jag var tvungen att enbart höra public service. och när jag skulle va ute och köra bil skulle jag inte kunna lyssna på spotify heller, eller nån nätradiokanal eftersom jag skulle tappa mobiltäckningen var tionde meter..

Självklart är det så att ingen teknik är framtidssäker, men det finns förutsättningar på ett helt annat sätt att det finns möjlighet att kommande teknikutveckling sköts genom firmwareuppdatering. När man startade DTTV nätet på 90 talet så var det väl ingen som trodde att HD TV skulle komma i framtiden, och HD TV är skälet varför kapaciteten i DTTV nätet har krävts vilket tvingat fram en successiv övergång till DVB-T2 som kommer att pågå många år framgent. De flesta har kastat sina tjock-tv och köpt en platt-tv. Men egentligen kunde man ju behållt tjock-tv:n och kopplat digitalboxen via scart. Men man har som konsument velat ha bättre bildkvalite och har skaffat sig en ny TV. Detta är inget som man blivit påtvingad av staten.

- Kostnaden för att bygga ut DAB+ rikstäckande tillsammans med reservkraft av beredskapsskäl torde kosta åtskilliga miljarder, då betydligt fler slavsändare krävs. Jag har inte hittat någon kostnad eller antal för de DVB-T slavar som oplanerat fick sättas upp, men trol behöver flertalet av dessa DABbas, samt såklart alla tunnlar och större inomhusanläggningar.
- Jag vill minnas att förra utbyggnaden av DAB tilll storstationerna kostade 500mkr innan de stängdes av, så ett otal miljarder blir det säkert.
- Vad bör vi göra med det tomma frekvensutrymmet? Datatrafik ?
- Dagens brokiga nät av närradio och småstationer ryms inte i DAB-nätet.
(Själv lyssnar jag gärna på 89. 2 Radio Visby | Vi spelar vad vi vill! - Teracom-fritt och finns även på nätet)

Radiodebatt: Historien om DAB - Kvaliteten som försvann

Nja, åtskilliga miljarder, menar du ensiffrigt eller tvåsiffrigt? Du får betänka att DTTV har 7 MUXar/ Nät. Digitalradio kommer enbart ha 1 MUX/Nät som bekostas av skattebetalarna. De övriga 2 får bekostas själv av den kommersiella radion. Det är dessutom stor skillnad på ljud/bild och frekvensområde. DTTV ligger ju ofta ovanför 400 MHz, medans DAB+ ligger på 200 MHz. Samtidigt behöver TV betydligt högre signalnivå för att få funka, medans enbart ljud blir lite enklare.

Man har ju från SRs håll flaggat för att ett nät skulle kosta ca 500 miljoner kr (detta skall tas som ett lån från riksgälden och betalas tillbaka över en längre period), lägg på det dubbla för den kommersiella radion, då är vi på 1,5 miljarder, så saltar vi till det dubbla, då är vi på 3 miljarder i en engångsinvestering. Väg detta mot de 5 miljarder PER år det skulle kosta att göra detta via mobilnätet. För det är där vi är idag, frågan är inte OM radion skall bli digital utan HUR detta kommer att ske. Hela branschen, SR och de kommersiella aktörerna vill digitalisera via DAB+, nu väntar man bara på besked från politikerna. Tilläggas kan också att om man skulle säga nej till DAB+ från politiskt håll så skulle ändå skattebetalarna få punga ut flera hundra miljoner i att uppgradera det åldriga FM nätet som börjar vara på fallrepet nu.. Det går redan idag på konstgjord andning, men hur länge till?

Det frekvensutrymme som blir ledigt i FM bandet kommer att frigöras för olika former av lokal radio/närradio. Detta skapar förutsättningar för ex. Community Radio, täcka ex ett litet samhälle eller ett campus på universitet, mm..

73 de Teemu SM0W
 
Last edited:
Ja, de enda länder som idag satsar på DAB+ är Norge och Schweiz. Länder med berg och dalar där just ODFM funkar bättre än kraftfulla FM-sändare. Sverige är jämförelseviss platt och just därför verkar det oerhört korkat att skrota ett väl fungerande system, något som både Finland och Danmark insett.

Är detta inte då något som konsumenterna efterfrågar som komplement till FM och IP-streaming? -Nej, i England minskar användningen.

Är det inte bara teknikfientliga bakåtsträvande och surgubbar som håller emot allt nytt av envishet, nostalgi och okunskap? "Telegrafi är tillräckligt digitalt!" -Jo, i detta forum där de flesta har varit med länge och utan vidare kan räkna upp 10-tals döda system finns en erfarenhetsbaserad skepsis mot de fantastiska fördelar utlovas i nya tekniska system.

Vem hittar man då bland förespråkarna?
Ja, företrädesvis är det hos Sveriges Radio, några få rikstäckande reklamkanaler samt staliga Teracom som redan internt verkar ha fördelat andelarna i detta oligopol. Samt såklart en handfull politska lobbyister, vanligen med bakgrund inom SR, elitistisk kultur och/eller verksamma redan när ännu DDR sade sig stå för demokrati. ;)
 
Last edited:
Länge leve Betamax, Video 2000 och floppydisken !

Allt är inte bättre bara för att det är nytt, eller har en rejäl lobby som pushar på.

Betyder inte att allt nytt är dåligt eller att jag är teknikfientlig, jag är däremot skeptisk
mot att överge en gammal teknologi för att övergå till en annan, likaledes gammal
teknologi om än digital.
 
Back
Top