FM-sändare på tradera

lagstiftningen är väl inte slapp i det fallet ?

snarare är det väl brist på övervakning och brist på exempel på vad som händer om man är lagbrytare, samt att straffen är låga ijfm med W-land.
 
Även om man leker med tanken och försöker skaffa tillstånd för en dylik pryttel, så ska den in till PTS för kontroll (vad jag hört). I USA har dom helt andra krav för rundradio än här, så PTS kommer förmodligen ta fram stora stämpeln och märka den med: "Kass, värdelös, tillfaller Marinen som bojsänke."
 
Nej lagstiftning finns, för det mesta av vad vi kan ta oss till med.
Men som SM0NCL skriver frågan om övervakningen av lagen som är problemet.
Vi ser dagligen exempel på sådant.
Jag såg en som körde för frot med bil i morse, han använde inte blinker, och inte åkte han fast inte.
Vi läser på nyheterna varje dag om folk som mördar varandra trots att det är förbjudet i lag, inte åker de fast inte.
Ja så kan man räkna upp i oändlighet.
Varför stiftas det lagar när det går att bryta mot dem utan att åka fast?
Inte kan det väl vara så att ett eventuellt straff skulle avskräcka.

Dock är det en lag som säger att alla medborgare skall ha kunskap om alla lagar som finns och inte bryta mot dem.
Dvs vi åläggs att kunna lagboken utantill, och att vi skall jämföra lagen med vad vi tänker göra i varje fall.

Ang FM sändaren så måste den vara CE märkt, R&TTE typad, och notifierad hos PTS för att få föras in i EU.

Ändå finns den till salu i landet. Varför gör inte tullen sitt jobb och läöser på alla saker som förs in, om huruvida de har CE märket.

Eller har man klistrat på ett CE märke bara?

Ang FM sändaren så är det så trångt på FM bandet numera att den inte lär göra nån skada.
 
SM4FPD said:
Ang FM sändaren så måste den vara CE märkt, R&TTE typad, och notifierad hos PTS för att få föras in i EU.

Är det inte först vid användandet som ovanstående måste vara uppfyllt?
Att ha valfri sändare ståendes i bokhyllan som bokstöd bryter väl inte mot några lagar nu för tiden?

73 de SM7SEK
Uffe
 
Nej, skall en produkt säljar, köpas, importeras inom, eller till EU måste den ha CE märke.
Är den dessutom en radiopryl ,måste den ha R&TTE godkännande och vara notiferad hos PTS.
Det är däremot tillåtet för alla att inneha sändare av alla typer.
Så att ha FM sändaren är OK men använda den är inte OK såvida man inte har ett sådant tillstånd.
 
Jag skrev ett mail till säljaren och frågade varför radioamatörer skulle vara tänkta köpare. I svaret från honom fick jag meddelande att han skulle ta bort den texten. :D

Reta liksom gallfeber på mig med den inställningen att radioamatörer skulle intresserad av dyilka ting

/Bosse
 
SM6VTT said:
Anledningen är väl att vi har slapp lagstiftning...

Sedan finns det gott om bluffare på tradera. Exakt samma sändare finns på Ebay från Kina för 1700kr inkl. frakt!!!!!! Tror inte ett smack på att den har används i nåt labb..

Ju mera en annonsör använder uttryck som "för professionellt bruk", studio, labb mm., ju mer misstänksam ska man bli. Är sedan några av försäljningsargumenten att prylen kommer direkt från USA(!) eller att det rör sig om "ny teknologi" så leta vidare efter något vettigare att lägga pengar på... :)

SA6APZ
 
SM0NCL said:
lagstiftningen är väl inte slapp i det fallet ?

snarare är det väl brist på övervakning och brist på exempel på vad som händer om man är lagbrytare, samt att straffen är låga ijfm med W-land.

Jag syftar mer på att lagen som förbjöd att man fick inneha sändare utan tillstånd försvann. Nu kan man köpa vad man vill utan vidare så länge man inte använder dom.

Snart så blir det väl lagligt att inneha vapen också... så länge man inte använder dom..
 
Back
Top