FM-sändare för rundradiobandet

På ett scoutläger vid Simrishamn som kommer att få besök från World Scout Jamboree på Rinkaby vid Kristianstad tänker vi ha en FM-sändare för att vidaresända den radio som produceras på Rinkaby genom webben. Vi har hittat en apparat:

100mW FM Transmitter - Aareff / Veronica

Vad tror ni om den? Är det vad vi behöver? Kan man få tag på något på närmare håll, till exempel i Sverige?

Vad tror ni om 100 mW för att täcka lägerområdet på 800 m x 600 m? Vi funderar på att ha antennen på 5 meters höjd.

Rundradio är nytt för oss, så vi är tacksamma för alla tips.

THERE ARE GEOGRAPHICAL RESTRICTIONS ON THE USE OF THIS EQUIPMENT AND A LICENCE OR AUTHORISATION IS REQUIRED IN EU MEMBER STATES (incl. SWEDEN)!

Priset är alldeles för högt! Det finns billigare att köpa i sverige- googla på FM-sändare.

Då detta är ett forum så håller jag mig till att svara på frågor, inte ifrågasätta frågan i sig!!!

Här är ytterligare en bra sida, http://fmuser.com/ finns hela kit med antenner o sändare.

Last edited:
Till att börja med skall du kolla med PTS vad ni får använda för utrustning och sedan skicka in en ansökan om att få sända tillfälligt på rundradiobanden. Jag har ingen aning om vad som krävs men föreställer mig att det inte är allt för komplicerat att få till om man är ute i tid.

Vi har en kille i trakterna som lite då och då sänder ut olika evenemang såsom orientering o.s.v på fm-bandet med någon/några watt helt lagligt. Om du vill konsultera honom kan du få hans amatörsignal för kontakt via PM.

Man kan söka tillstånd för evenemangsradio och får då sända helt lagligt. Förutsättningen är att man har tillståndet från PTS, avtal med STIM (om musik skall spelas) och att man har en godkänd sändare för rundradio (inget hembygge). PTS meddelar i tillståndet tillåten frekvens, effekt och antennhöjd. Alla tillstånd kostar pengar.
Sändarna det handlar om är den typ av exiters/sändare som närradion använder och de kostar typ 10-30000 att köpa. Man kan hyra av firmor som Mobster t ex.

PTS - Tillfälliga tillstånd

Ett annat alternativ är att kontakta närradioföreningen på orten och se om man kan få sända på närradion. Jag har själv varit med och sänt dygnet-runt-radio från olika evenemang med tillfällig studio på plats med länk till sändaren. Då hörs man ju längre än 800 m, men det kan ju leda till att någon Kristianstadbo vill gå med i scouterna.

Tredje alternativet är att skita i alla regler och vara olaglig med en egen liten sändare. Med antennhöjd 5 m och 100 mW täcker du gott och väl 600x800 m med bra styrka.

Tack för tips om olika sändare, liksom om synpunkter angående aktiviteten i stort!

Tillstånd har sökts hos PTS. Fördelen med att använda FM-bandet är att tillgången på mottagare bland lyssnarna är stor.

Se man på

Är det inte Alex från trafikredationen på RadioStockholm som leker DJ.
Har den snott sändaren från SR tro?
:D
73 de SM0LRU/Kenta

Back