FM ?

SM7SJR

Administrator
Staff member
Det verkar som att halva världen tycker man ska köra NFM på APRS/2m medan den andra halvan säger wide FM. Någon som sitter inne med facit?
 
Facit vet jag inte, och svaret är lite beroende vad man lägger in i "NFM" resp. "WFM".

Det fysiska skiktet i AX.25 och därmed APRS är den antika Bell 202 modemstandarden, vilket
har ett spektrum som är begränsat till runt 2200 Hz+ 600 Hz = 2800 Hz uppåt och 1200-600 = 600 Hz nedåt.
Man behöver alltså kunna överföra ett basband som är 2200 Hz brett någorlunda distorsionsfritt,
i synnerhet utan löptidsdistorsion.

Om man med "NFM" menar 10K00G2D så innebär det ett moduleringsindex av 2 ungefär och då blir
FM-tröskeln runt 6 dB, medan den för "WFM" eller 20K0G2D hamnar runt 8 dB.

1692909145864.png

Det är mer än 35 år sedan jag senast hade anledning att bekymra mig om frågan, men
erinrar mig att vid undersökningar av det fysiska skiktet (ITU-T V.23) i ITU-R 493 rekommendationen för
VHF-DSC mina danska kollegor kom fram till att en smalare MF-bandbredd var ett par dB bättre
vid fädande kanaler än bredare filter.

Om detta skulle ha någon betydelse i praktiken kan allvarligt diskuteras.
 
Last edited:
Blir nog bäst om du håller dig till den deviationen som passar med 12.5kHz kanalavstånd eftersom många moderna riggar har IF filter som är gjorda för det.
Kör du då med bredare devigation avsedd för 25kHz kanalavstånd så kommer det distorera i moderna mottagare och antagligen ge dålig avkodning av dina APRS paket.
Omvänt om du kör med devigation anpassad för 12,5kHz kanalavstånd och sänder paket som avkodas i en mottagare med IF filter gjord för 25kHz kanalavstånd så kommer dina signaler låta bra i dessa mottagare men du kommer ha lite lägre audio och sämre signal brusfårhållande i dessa.

//Harry
 
Back
Top