En tidsresa.
En ganska kort tid innan jag flyttade till SM0 var det VMG-möte hos Olle/DJH i Kungshamn,där rysk satellit-TV förevisades.
Bilder därifrån hamnade på QTC omslaget med en betydligt långhårigare SM6AOM synlig i utkanten.
Resan dit företogs bakpå Mats/EAN:s motorcykel.
Genomgående var även de ganska fula frisyrer och kläder vilka präglade tiden.
Dessutom umgicks jag med B-A/CKU, som skymtar vid c:a 22 min i programmet som "antennbärare", genom VMG.
Första gången som jag såg satellit-TV hade varit något halvår tidigare hos CKU i Fjärås.
Kombinationen Olle/DJH:s UHF Units och B-A/CKU:s Parabolic blev en framgång som hade en mycket stor marknadsandel av tidig satellit-TV i Norden.
Parabolic sålde även en hel del ganska stora styrbara satellitantenner, en av de större står fortfarande kvar utanför Rymdbolaget i Solna Strand. Den använde ett digitalt styr- och följningssystem som hade utvecklats av min alldeles för tidigt bortgångne studiekamrat Olle/ECR.
Det hände mycket precis i början av 80-talet när det gällde satellit-TV. Ku-band eller 12 GHz var ett frekvensband som ansågs mycket lovande, och jag blev perifert inblandad i ett projekt som skulle göra en mottagare för ESA:s OTS-satellit. Problemet var dock att lågbrusförstärkning på 12 GHz fortfarande kostade en smärre statsbudget och att en mottagare även skulle bygga på vågledarteknik. En artikelserie i ämnet från Wireless World minns jag dock att den studerades noga.
Lars-Ingemar Lundström, den andre intervjuade i programmet, träffade jag
sedan i något ITU-sammanhang precis i slutet av 80-talet.
En liten, och i någon mån förlorad,värld.
73/
Karl-Arne
SM0AOM