Fönstergenomföring av koax?

Jag bor i hyreslägenhet, vilket innebär att jag har ett fönster på glänt för att kunna få in (eller ut) koaxen till antennen. Nu har det varit väldigt kallt under en hel månad, det blir dragit.

Såg på SRS webbplats att de hade en fönstergenomföring, dvs en platt kabel som skulle kunna klämmas mellan fönsterbågen och -karmen (MGC-50 antennfönsterkabel). är det någon som har erfarenhet av en sådan och vet om den fungerar bra?
 
Vilken frekvens pratar vi om? Sänder du eller lyssnar du bara, om du sänder, vilken effekt i så fall?

/Bjarne
 
Av dess data på srs´s hemsida att döma ska den ju fungera, men för nästan 800kr hade jag inte köpt den för att prova Bosse.

/Bjarne

....och nu kan ni som lurar i vassen och väntar på det att den första "förståsigpåaren" ska komma med nåt galet/göra bort sig, flytta "saltkaret" hur mycket ni vill, för att tala om var det ska stå.
 
Jag tyckte också att det lät dyrt - det var därför jag först ville fråga här. Vad kan den innehålla egentligen mer än en kabelsnutt (vad då för kabel?) och två kontakter? Kan man snickra till (löda ihop) en liknade själv?
/Bosse SM4ZDK
 
Svårt att säga Bosse, man måste se det själv för att kunna avgöra det. Jag bodde en gång i en lägenhet som hade en ventilationskanal under fönstret. Jag drog ut mina antennkablar den vägen. Har du sådana kan du ju testa det, annars är det nog rätt svårt.

/Bjarne
 
Last edited:
Varför inte prova med två trådar någon dm långa? En till innerledaren och en till skärmen? Är det träkarm och träfönster ökar nog inte SWR märkbart. Är det aluminium kanske det påverkar lite mer, men prova kan man alltid göra.
 
Ett annat alternativ är en bit tunn teflon-koax. Borde finnas i junkboxen hos en amatör i din närhet.
 
Jag körde under många års tid med hemmasnickrade fönstergenomförningar som fungerade utmärkt.

Till 144 MHz Yagin hade jag en RG 213 som kapats vid fönstret och två enkelledare ca två decimeter typ FK 1.5 mm2 löddes på mittledare och skärm och koaxen på förseglades på utsidan med vulktejp och vanlig eltejp. FKn klämdes sen i fönsterkarmen med några centimeters mellanrum. Körde med ett Pa på lite över 100 w och det fungerade utmärkt. Inga större förluster utöver koaxkabelns förluster kunde uppmätas vid kontroll med effektmätare upp vid antennen.

Samma sak gjordes med KV antennen som då precis som nu är en G5RV. Enda skillnaden var att jag använde en RG 58 av god kvallitet istället. Kapad och lödd på samma sätt. Fungerade utmärkt även den.

Jag hade under en period icke mindre än fyra genomförningar i bruk samtidigt. Två för KV och en vardera för 144 es 432 MHz. Samtliga tjänstgjorde med gott resultat på dåvarande QTH. Tyvärr har jag inga bilder då digitalkameran ännu inte var uppfunnen, men jag tror nog att du förstår hur jag menar utan bilder.
 
Det där med matarledningar är inte så mycket hokus-pokus som många tror. Är det riktigt ont om plats går det ju att göra en egen version av Kjells genomföring: Ett par remsor tunn kopparplåt. Behöver de isoleras så borde man väl kunna köra i en vanlig lamineringsmaskin.
Missanpassningen på en så kort sträcka är i stort sett försumbar.
SM7SEK körde ju till och med 70cm med den principen.
 
Risken är att de två exponerade enkellledarna plockar upp störningar från datorer och lysrör i närheten. Detta slipper man om man bibehåller koaxskärmen.
 
Tack för alla initierade och vänliga svar. Ja, jag försöker nog med en hemmasnickrad genomföring.

QTP påtalade att det kunde bli störningar från datorer och lysrör i närheten. Störningar har jag väldigt mycket i alla fall eftersom jag bor mitt inne i stan och antennen hängande utanför balkongen (se QRZ.com: SM4ZDK), närmast en brusnivå på S9 varför jag bara hör de starkaste stationerna (men de brukar därför också höra mig). Finns det något att göra åt detta - annat än att flytta ut till sommarstugan? (Ja, jag vet att jag egentligen borde tagit detta i en annan tråd...).

/Bosse SM4ZDK
 
Bosse,

Ett inpass som inte är svar på din ursprungliga fråga om 20 m, men ändå. Jag kör själv mest 160 meter men fick en gång för mig att delta i en NAC-test på 432 MHz en vinter. Alltså uppstod frågan om hur jag skulle kunna få in en koax genom fönstret utan att behöva frysa.

Jag tog en bit 300 ohms bandkabel av ordinär TV-kvalitet. Jag räknade ut hur lång en elektrisk halvvåg av kabeln skulle bli och använde den sedan som genomföring förbi min fönsterram av trä med koax ansluten i respektive ände, och det fungerade utmärkt.

För det är ju så, om jag nu tänker rätt, att om du ansluter en viss impedans i ena änden av en halvvågsledning, så uppträder samma impedans i andra änden av denna, oavsett impedansen i halvvågsstumpen där emellan.

Jag provade efteråt att ändra längden på bandkabelbiten, d v s korta av den, och som väntat blev det problem. Så t ex fick jag inte ut mycket när jag var nere vid en kvartsvåg, d v s den absolut sämsta längden i detta sammanhang (liksom udda multiplar därav).

Ovanstående kanske löser en fråga för någon 70-centimetersoperatör.

73.
Rolf
SM5MX
 
Back
Top