"Förbättrad" Space Weather Now

SM3GUJ

Well-Known Member
De senaste dagarna har jag förargat mig över ännu en "förbättrad" hemsida som blivit värdelös.
NOAA:s "Space Weather Now"
Tidigare när man kollade in på den hemsidan så fick man en kort och koncis presentation av läget i jonsfären.
Auroraovaler, uppgifter om solvind, solstormar, mm mm. Det tog bara några sekunder att tillgodgöra sig läget.
Nu kommer man till någon sorts förstasida där det finns länkar till massor av sidor som inte innehåller något nyttigt.
Det finns någon länk till "space weather enthusiasts" som ger dåliga och svårtydda diagram på en del parametrar, åtminstone i jämförelse med den gamla hemsidan.

Är det något sorts kommersiellt tänkande som ligger bakom? Vill man ha betalt för information som tidigare varit gratis?
Är det någon mer än jag som har reagerat på detta?

Andra exempel på hemsidor som har försämrats är SMHI:s vädersida.
 
GUJ

"Är det något sorts kommersiellt tänkande som ligger bakom? Vill man ha betalt för information som tidigare varit gratis?"

Naturligtvis.:D

/Uffe -CIQ
 
-KBW Auroraovalen finns ju där, men inte uppgifterna om solvinden och solstormar.
Plus en massa annat. Det verkar som taktiken är att dränka läsaren i s.k. "information".
Det blir svårt att urskilja det man verkligen är intresserad av.
-O Jag har vetat om denna sida sedan tidigare, men jag har inte tittat på den regelbundet.
Den innehåller en hel del informtion, men vad jag kan se inte det som fanns på gamla Space Weather Now.
Den är också plottrig, precis som Space Weather.com Det kanske delvis också är en vanesak.
 
Högst upp i vänstra hörnet finns info om solvind densitet med mera och om
du vill ha mera info finns länkar och även länkar med förklaring.

Men smaken är som bekant delad :)
 
På den gamla Space Weather Now visades solvind och densitet med analoga visare, som på en hastighetsmätare. Jag funderade då inte så mycket på mätvärdena i sig, utan jag kunde bara genom att kasta en blick tillgodogöra mig läget. Solvinden vet jag nog på ett ungefär, vi vill ha mindre än 200 km/s, om jag inte minns fel. Men med densiteten har jag inte en susning om hur det var. Jag jämförde värdena från tillfälle till tillfälle. På den tiden tittade jag inte på Space weather.com då den var för plottrig. Jag hade inte lagt märke till dessa värden innan du påpekade det nu. Men eftersom SWN har chanserat så kanske man får tänka om. Kort och koncis information är tydligen ute.
 
Back
Top