Förbud mot mobiltelefon vid ratten.

SM4FPD

Well-Known Member
Som kanske de flesta tagit reda på ( ja numera måste man ju veta nya lagar och har skyldighet att ta reda på sjöälv) gäller nya lagar från och med 1 feb. Bl.a är det numera förbjudet med mobiltelefon i näven bakom ratten vid körning.
Men det verkar som förbudet även gäller komradio, dvs att hålla en mikrofon med PTT i näven.
Bussbolag som har komradio har klagt, polisen själva får inte använda sin komradio bakom ratten. De måste tydligen då ha en telefonist i passagerarsätet......

Då uppstår frågan om det är lika förbjudet att ha handmikrofonen i näven till en amatörradio i bilen?
Jag har försökt Googla för att finna ett tydligt svar för vad lagen gäller. Men får mest reklam och skit bara samt otydliga texter. Har inte tålamod att söka vidare. Verkar inte som media numera vet att det överhuvudtaget finns komunikationsradio.

Men huruvida det är förbjudet att ha en telegrafnyckel på benet och sända Morse under färd, är en bra fråga. Det finns ju radioamatörer som kör mobilt telegrafi, med Morse.

Någon som har sett den fullständig lagen och vad som verkligen gäller????

Dags att bygga för handsfree i bilen på 145 MHz radion?


EDIT: finner ingen information på SSA hemsida, ej heller på ESR hemsida. Konstigt att inte viktiga organisationer har noterat saken????

de
SM4FPD
 
finner ingen information på SSA hemsida, ej heller på ESR hemsida. Konstigt att inte viktiga organisationer har noterat saken????
De vill kanske inte väcka den björn som sover. :D

Men allvarligt talat...
Rent logiskt bör alla liknande aktiviteter ingå i mobiltelefonförbudet.
Ingen vill väl att någon annan trafikant kör in i häcken på en när man stannat för rödljus, eller har någon en annan åsikt?

Här kan man läsa om en del som händer, bl.a. i trafiken (välj önskat län).
https://polisen.se/Skane/Aktuellt/Handelser/
 
Last edited:
För många år sedan kunde man få QSO med SM7ABO (s.k.) som körde CW mobilt med manipulatorn fastsatt på ett knä.
Då gick det minsann fort (125- 150-takt).
Men Enars bil hade nog en ganska moderat speed. På den tiden var trafiken gles.
 
  • Like
Reaktioner: QRP
finner ingen information på SSA hemsida, ej heller på ESR hemsida. Konstigt att inte viktiga organisationer har noterat saken????
Jodå, SSA har noterat saken, men tyvärr för sent. Vi fick ingenting veta förrän efter att remisstiden gått ut. Å andra sidan verkar lagstiftaren inte ha brytt sig om remissvaren, man har bara med en gäspning arkiverat dessa och lagt till en mening (markerad i rött) till den tidigare texten i 10 e § Trafikförordningen:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
Om handmikrofon med PTT-tangent räknas som "kommunikationsutrustning" framgår inte. Även åkeriföretagen, bussbranschen och polisen tycks tagna på sängen.

I Transportstyrelsens rapport, som alltså var det underlag som skickades på remiss (dock inte till SSA), skriver utredaren så här:
Vi har i utredningen inte kunnat finna stöd för att hantering av någon annan handhållen kommunikationsutrustning än mobiltelefon skulle vara så problematisk med hänsyn till trafiksäkerheten att det kan motivera ett förbud.

Men detta står först på sidan 110 i rapporten och så långt orkade handläggarna på näringsdepartementet och i riksdagens trafikutskott förmodligen inte läsa. I vårt grannland Norge har lagstiftaren varit mindre lat och bemödat sig om att i föreskriften specificera att förbudet gäller just mobiltelefoner och inte kommunikationsradio:
I denne forskrift forstås med:

a) Mobiltelefon: radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
Jag ska försöka skriva ihop något på ssa.se, men tyvärr kommer jag inte kunna ge några klarare besked än vad Transportstyrelsen själva gjort. Märk hur skickligt de undviker frågan om man får hålla mikrofonen i handen:
Jag använder annan kommunikationsutrustning så som komradio i mitt arbete – kan jag inte göra det längre?

Du behöver inte sluta använda din kommunikationsutrustning i bilen, men du måste använda den trafiksäkert.

Det är inte olagligt att prata i mobilen, eller annan kommunikationsutrustning, när du kör, men du får inte hålla mobiltelefonen, eller annan kommunikationsutrustning, i handen.
73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Det första åtalet borde rimligtvis riktas mot en polis. Poliser är till skillnad mot radioamatörer skyldiga att anmäla brott som kommer till deras kännedom. Så den förste polis som greppar rakelmikrofonen samtidigt som hen framför polisbil måste anmäla sig själv.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Så en handhållen mikrofon med tryckknappar (DTMF) skulle vara ok men inte en handhållen radio (typ yaesu vx-6) om man tolkar det hela riktigt !?

* Jag använder annan kommunikationsutrustning så som komradio i mitt arbete – kan jag inte göra det längre?

Du behöver inte sluta använda din kommunikationsutrustning i bilen, men du måste använda den trafiksäkert.

Det är inte olagligt att prata i mobilen, eller annan kommunikationsutrustning, när du kör, men du får inte hålla mobiltelefonen, eller annan kommunikationsutrustning, i handen.

/Sven.
 
Ja det hela liknar ett skämt.
Men kanske de flesta lagar är liknande skämt.
Förmodligen är man rädd för branschen om vill fortsätta sälja radiotelefoner.
Inget förbud för att hålla en hamburgare i handen vid körning, ej heller att hålla en kaffemugg vid körning.

Men det är ju stor skillnad på att hålla handmikrofonen i handen när man sänder med en komradio eller amatörradio, mot att hålla en mobiltelefon klistrad vid örat och periodvis fingra på fronten.

I all fall har jag lyssnat på 68 - 88 MHz och hör exvis åkeriradio, dvs lastbilar, det fortsätter att prata i sina kommunikationsradio som vanligt.


Ser fram emot klara regler i alla fall.

SM4FPD
 
Ja jösses, här i Tokholm ser man inget annat än telefonstationer på drift i trafiken..

- Fotgängare, cyklister eller vad än, så är man ju trafikant ute i trafiken då man vistas där. Så lagen måste ju omfatta även dessa "mediazombies"..

/Sven.
 
Konstigt att lagar skall vara så tvetydiga, och svåra att tolka. Det finns säkert en baktanke med detta.

Vad jag märker vid körning på, speciellt smala vägar, är att mötande ofta inte ser vad som händer framför bilen, möjligen när mötet är inom 5 - 10 m. Man genar i kurvor och försöker möta på fel sida vägen. Upptäcker detta 5- 10 m innan mötet. Det har tydligen blivit en vana att inte se i hela synfältet, utan man ser möjligen vägen strax framför motorhuven. Man ser ett snävt synfält som motsvarar tangentbordet på mobilen. I sidan av det vidvinkliga synfältet vi som människor har upptäcks inget. Samma bland gående i butiker etc. Vår förmåga att ha "ögon i nacken" har försvunnit i en form av evolution.
Så förmodligen har bildskärmsbeteendet påverkat uppfattningsförmågan i hela synfält till att omfatta endast en smal stråle framför ögat.
Så det lär bli sämre framöver. Vilket kanske genererar fler liknande lagar.
Så nog menar jag att mobiltelefonerna har förändrat människan, ( en del människor i alla fall) och nya lagar behövs......

Nå dags kanske att bygga någon form av handsfree i bilen.
Ser vi på flygare så har de fullständig passning av sin kommunikationsradio, och behöver aldrig släppa styrspaken vid sändning. Talar och hör i headset.
Varför inte liknande för radioamatörer? Vi borde ju kunna vara föregångare.
En liten PTT-knapp på ratten är väl enkelt att åstadkomma. Bör vara tillåtet då det finns bilradio som man hanterar den vägen.
En högtalare är bra då kan man höra omgivande trafik och även amatörradion. Men sätt högtalaren nära örat exvis på nackstödet.
Mikrofonen då, en svanhals kanske, ett lätt öppet headset. Ptt-knappen kan även vara en låsbar knapp på sladden till headset.
Ett ämne för byggen!!!!
De flesta radiostationer är avsedda för elektretmíkrofoner och de är lätta att använda, små, hög utnivå, låter OK, och finns i billiga små headset till det mesta.
Med lite förstärkning kan man använda längre mikrofonavstånd i bilen, med mikrofonen fast på exvis solbländaren.

De
Roy SM4FPD
 
För 30 år sedan använde jag en Ericsson handsfree mobiltelefon vid tjänsteresor i bilen. Telefonen pluggade man in i ett ställ till höger om ratten, en mikrofon satt högt upp på vänster dörrstolpe, riktad mot föraren, och ljudet från telefonen gick via bilradions högtalare utan minsta risk för rundgång. Lösningen var mycket trafiksäker även efter dagens mått mätt, men försvann efter bara några få år från marknaden.

Varför i all sin dar kan inte någon (förslagsvis Sony) lansera den fiffiga lösningen på nytt? Marknaden måste vara enorm jämfört med för 30 år sedan och den moderna bluetooth-tekniken skulle möjliggöra inkoppling även till andra telefonfabrikat.

Göstha Sjöström, SM5DXU
 
Last edited:
Ehh alla moderna bilar har väl handsfree via Blåtand ? Jag har en 7 år gammal Volvo som har mic i taket och ljudet går ut i högtalarna. Men problemet är väl att ingen ringer nuförtiden. Skicka SMS och kolla statatusuppdateringar på fejan är väl det folk sysslar med i bilen. Då hjälper inte handsfree. Om det finns "riggar" som man kan koppla upp sig på handsfree vet jag inte men det kommer säkert i så fall...Annars borde väl ett vanligt headset funka om man snackar mycket mobilt...
 
Nu har det kommit ett undantag på den nya lagen.
se: https://www.svt.se/svttext/web/pages/110.html
Otroligt att en ny lag inte funkar och måste göras om dagarna efter.
Ofta går ju en lag som förslag ut till en massa kontroller.
Men den gäller ju fortfarande att det är förbjudet att "hålla kommunikationsutrustning i handen vid körning".
Men som jag nämnde att hålla en fet hamburgare i näven och bita av under körning det är tillåtet.
Men då är det förstås en annan lag, om vårdslöshet i trafik som gäller, om det sker en olycka.
Då måste ju olyckan först ha inträffat....

Kör man nu en IC-E2820 i bilen så har den ju en "bildskärm" eller manöverpanel som kräver sin man att hantera och se alla små texter.
Mikrofonen som följer med har en massa knappar. Med dessa kan man göra det mesta.
Dvs förbjudet att hålla micken i näven och knappa även om man gör det på känn? Men tillåtet att snegla på manöverenhetens LED skärm och knappa saker där.

Men för att öka säkerheten så borde ett billigt enkelt headset med PTT-knapp på ratten var fint för den som pratar mycket vid körning.

Men det är kanske viktige att se till att inte strålningen överskrider en viss nivå från antennen.... Och att mäta effekten i Pep.

Ev kommer problemet att vara ett icke problem i framtiden då biler mer och mer stör i radio. Dvs det blir omöjligt att använda radio i bilar.

Eller så kommer självkörande bilar att lösa problemet.....

De
SM4FPD
 
Jag har ägnat en stund åt att åter läsa igenom Transportstyrelsens rapport och remissvaren.

Efter långt utredande hade man i Transportstyrelsens rapport kommit fram till ett ganska välformulerat förslag som jag tror skulle ha fungerat.
Detta förslag har sedan tillstyrkts av ett stort antal remissinstanser.

Av oklar anledning har någon sedan petat i Transportstyrelsens förslag och lagt fram en annan ordalydelse för riksdagen att besluta om.
Detta har lett till att fullständig förvirring nu råder i åkeri- och bussnäringen och att regeringen i panik behövt besluta om särskilda undantag för blåljusverksamheten.

Det kan noteras att infrastukturministern skjuter över ansvaret för att lösa situationen på arbetsgivarna.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Har någon förändring skett i denna fråga eller är det fortfarande förbjudet? Någon som hört eller vet något?
 
Ser man på vad som sker i bilen, vad föraren sysslar med, så verkar inte lagen ha gjort någon skillnad.
För c:a en månad sen läste jag på SVTEXT nyhets att 600 pers hade bötfälts för att pyssla med mobiltelefon under körning.
Hälften börfälldes direkt efter att ha erkänt för polismannen, de andra gick till rättegång och det lär bölar dyras för dem.
Idag kanske vi ha dubbla siffran på bötfällda,

Ehuru någon som använt komradio, GPS. ätit hambugare vid ratten eller haft amatörradiomikrofon i näven, och åkt dit har jag inte hört, detta vore ju kul att få reda på.
Ser man vad som ligger på vägrenen och i diket så äts en del under körning.

SM4FPD
 
Back
Top