Bengt .KBW,
bara en kommentar betr. Chris Trask´s artikel som jag hänvisat till ovan - han förtecknar ett antal "misconceptions" på första sidan i artikeln - den listan bör man ta med en nypa salt och i stället läsa vad hedersmannen Owen Duffy VK1OD skriver om Guanella strömbaluner på
A review of the Guanella 4:1 balun on a shared magnetic circuit
Jag tycker att Own´s resonemang visar att Trask har fel beträffande några av "missuppfattningarna" - Trask har också fått på huden av Tom Rauch/W8JI i frågan och Tom är en mycket kompetent person. Men - "aside from that" - i övrigt ger Trask en bra sammanställning av TLT-er och deras användning.
VK1OD har skrivit mer om baluner som är mycket läsvärt och inte så långrandigt.
73 Janne/SM0AQW
De som du nämner är de som man stöter på när man försöker krama ur nätet kunskaper om baluner.
Det verkar vara en strid mellan gemensam kärna gruppen och traditionalister som lindar på separata kärnor. Som jag ser det har VK1OD rätt, man förstör de goda "common mode" egenskaper som en Guanella har genom att det blir delat flöde mellan grenarna. Även om tricksar med olika lindningsriktningar på kärnan.
För övrigt angående konstruktion så har jag, som syns på en bild i ett annat inlägg, använt försilvrad koppartråd i PTFE slang, impedansen blir om dessa ligger sida vid sida, drygt 100 Ohm. Det är ganska nära det geometriska medelvärdet sqr(Zin*Zut) som ska vara just 100 Ohm för en 50/200 Ohms balun.
Vissa konstruktörer delar upp lindningen i två delar på toroiden, har inte gjort det men det bör väl förbättra balunen i det övre frekvensområdet?
Har även testat med luftlindade spolar av 75 Ohms koax men där blir det problem att täcka hela kortvågsområdet. Nedåt begränsas man av att induktansen inte blir tillräckligt hög, vilket i sin tur beror på att längden ska vara kortare än en kvartsvåg på högsta frekvensen.