Fördelar med stegmatade dipoler?

Glömde kommentera ang W5DXP's lösning som jag också har tänkt testa fast det inte blivit av. Det är ju en elegant metod att ordna anpassning till 50 ohm och borde kunna appliceras på vilken antenn som helst.

Med denna metod hamnar dessutom CM-choken alltid i en lågimpediv punkt!

73/Lasse
 
Bengt .KBW,
bara en kommentar betr. Chris Trask´s artikel som jag hänvisat till ovan - han förtecknar ett antal "misconceptions" på första sidan i artikeln - den listan bör man ta med en nypa salt och i stället läsa vad hedersmannen Owen Duffy VK1OD skriver om Guanella strömbaluner på

A review of the Guanella 4:1 balun on a shared magnetic circuit

Jag tycker att Own´s resonemang visar att Trask har fel beträffande några av "missuppfattningarna" - Trask har också fått på huden av Tom Rauch/W8JI i frågan och Tom är en mycket kompetent person. Men - "aside from that" - i övrigt ger Trask en bra sammanställning av TLT-er och deras användning.
VK1OD har skrivit mer om baluner som är mycket läsvärt och inte så långrandigt.

73 Janne/SM0AQW


De som du nämner är de som man stöter på när man försöker krama ur nätet kunskaper om baluner.

Det verkar vara en strid mellan gemensam kärna gruppen och traditionalister som lindar på separata kärnor. Som jag ser det har VK1OD rätt, man förstör de goda "common mode" egenskaper som en Guanella har genom att det blir delat flöde mellan grenarna. Även om tricksar med olika lindningsriktningar på kärnan.

För övrigt angående konstruktion så har jag, som syns på en bild i ett annat inlägg, använt försilvrad koppartråd i PTFE slang, impedansen blir om dessa ligger sida vid sida, drygt 100 Ohm. Det är ganska nära det geometriska medelvärdet sqr(Zin*Zut) som ska vara just 100 Ohm för en 50/200 Ohms balun.

Vissa konstruktörer delar upp lindningen i två delar på toroiden, har inte gjort det men det bör väl förbättra balunen i det övre frekvensområdet?

Har även testat med luftlindade spolar av 75 Ohms koax men där blir det problem att täcka hela kortvågsområdet. Nedåt begränsas man av att induktansen inte blir tillräckligt hög, vilket i sin tur beror på att längden ska vara kortare än en kvartsvåg på högsta frekvensen.
 
Glömde kommentera ang W5DXP's lösning som jag också har tänkt testa fast det inte blivit av. Det är ju en elegant metod att ordna anpassning till 50 ohm och borde kunna appliceras på vilken antenn som helst.

Med denna metod hamnar dessutom CM-choken alltid i en lågimpediv punkt!

73/Lasse

Jo vi får vänta tills kunskapskanonerna dyker upp :)

Det som lockar mest med W5DXPs lösning vore att göra en autotuner av den. Inget kludd med servon m.m. Bara ett gäng bistabila reläer och en avkännare av SWR och man är hemma! Förutom controllern då ;)
 
BDZ de APQ,

Hej, vilken BENGT avser du? Vi är ju två bengtar här på HAM.SE. Bättre att använda APQ, EQL, BDZ osv...

73
Bengt
SM6APQ

Du har så rätt Bengt och ni är nog minst tre "Bengtar" här i forumet... Den här gången riktade jag mig till Bengt, SM0KBW!

73 de en av "Lassarna"
 
Den här tråden är så himla intressant och lärorik, jag hoppas inte den dör ut för jag har inte fått svar eller rättare kanske inte förstår allt!

Inför våren och sommarens portabla äventyr så har jag tillverkat en dipol, totalt 41 meter lång.
Likaså har jag med hjälp av inköpta spridare av CBS tillverkat stegar i några olika längder!
Ute i busken tar jag med mig en KX3:a som är utrustad med en automatisk tuner.
Emellan 600 ohms stegen och 50 ohms ingången på tranceivern behöver jag rimligen någon form av transformering!

Jag förstår att en extern S-match säkert är bästa alternativet.....,den finns inte i min arsenal ännu men samtidigt görs det inlägg om baluner!

Några menar, sätt en 1:1 eller 1:4 balun emellan.....
I nästa moment förkastas dessa lösningar.......

Det förekommer tankar på strömbalun av upplindad koax.....

KBW:s beskrivning av en Guanella 4:1 känns som ett trevligt byggobjekt...

Vad kan funka i min situation?
 
KBW:s beskrivning av en Guanella 4:1 känns som ett trevligt byggobjekt...

Vad kan funka i min situation?

En 4:1 balun kan aldrig vara optimal på alla frekvenser då antennen kommer att uppvisa ömsom hög och ömsom låg impedans och det är förmodligen därför man anser 4:1 alternativet olämplig.

Jag har gjort så här....
Min 4:1 Guanella kan kopplas om mellan 4:1 och 1:1.
Genom att simulera antennen har jag sedan koll på vid vilka frekvenser som jag ska köra med respektive impedansomsättning.
Ganska enkelt faktiskt.

http://www.google.se/url?q=http://www.ad5x.com/images/Articles/K5OORbalunRevA.pdf&sa=U&ei=K0YIUeL9E4aD4gTG-IGACg&ved=0CBcQFjAB&usg=AFQjCNHOtoRMQ-ZtHJnRTh1vGeANUW_1KQ

/Micke
 
Last edited:
En tanke eller snarare insikt som kommit under tiden vi diskuterade i denna tråd är att det bara är CM förlusterna som kärnorna måste hantera, själva effektöverföringen sker i kabeln om det nu är två parallella trådar eller koax som är upplindad.

Detta till skillnad mot den vanliga spänningsbalunen som bygger på flöde i kärnan, kan vara därför det alltid föreslås -2 material till dessa baluner som nämnts i en annan tråd.
 
En 4:1 balun kan aldrig vara optimal på alla frekvenser då antennen kommer att uppvisa ömsom hög och ömsom låg impedans och det är förmodligen därför man anser 4:1 alternativet olämplig.

Jag har gjort så här....
Min 4:1 Guanella kan kopplas om mellan 4:1 och 1:1.
Genom att simulera antennen har jag sedan koll på vid vilka frekvenser som jag ska köra med respektive impedansomsättning.
Ganska enkelt faktiskt.

http://www.google.se/url?q=http://www.ad5x.com/images/Articles/K5OORbalunRevA.pdf&sa=U&ei=K0YIUeL9E4aD4gTG-IGACg&ved=0CBcQFjAB&usg=AFQjCNHOtoRMQ-ZtHJnRTh1vGeANUW_1KQ

/Micke

Tvåhålskärnor borde ge en viss koppling mellan de två spolarna och försämra CM dämpningen, det togs upp tidigare i tråden av AQW tror jag. Två toroider är nog att föredra.

Däremot är det en smart idé med en omkopplare
 
Lämplig omkopplare är en omkopplare som har stort avstånd mellan kontaktelementen.
Om man inte hittar en lämplig omkopplare så kan man använda kortslutningsbyglar som passar i vanliga bananjack.

/Micke
 
En tanke eller snarare insikt som kommit under tiden vi diskuterade i denna tråd är att det bara är CM förlusterna som kärnorna måste hantera, själva effektöverföringen sker i kabeln om det nu är två parallella trådar eller koax som är upplindad.

Kul man kan citera sig själv!

Nästa tanke är att det också är svaret på vad som händer vid reaktiv last. den är förmodligen även den "balanserad" och förmedlas via balunens trådar till den obalanserade utgången, den längd som är upplindad kommer naturligtvis förskjuta reaktanserna i motsvarande grad.
 
Back
Top