Föredrar du mailinglista eller forum?

Föredrar du mailinglista eller forum?

  • Jag föredrar mailinglista/mailreflektor

    Votes: 8 28,6%
  • Jag föredrar forum

    Votes: 20 71,4%

  • Total voters
    28
Jag röstade på forum eftersom jag tycker att man får en bättre överblick när mer än en diskussion pågår.

Mailinglistor har fördelen av att mailen laddas ner på nolltid och sen kan man koppla ner förbindelsen och läsa/svara i lugn och ro. Men det gäller bara om man har uppringd förbindelse och det är väl snart ett minne blott.

73 de Uffe
sm7sek
 
forum vs. lista

Som ham.se numera "format sig"" är det helt klart fördel som ett FORUM,
ju fler områden i forumet, desto bättre med forum-layout.

tycker att maillistor, passar bra för regelbunden information typ. protokoll, utskick, bulletiner, klubbverksamhet - men som ett diskussionsforum ??? Näe.

/N C L
 
Helt klart bäst med ett forum därför att mailinglistor är så stökigt att hålla reda på och nästan kräver en särskild email-adress för varje lista för att inte bli allt för oöverskådlig. Dessutom är det större risk att få virus i datorn. Tack för ett forum som fungerar utan JavaScript!.
 
Last edited:
Postlista kontra forum

Martin Björnström said:
Det hade varit intressant att veta om ni föredrar mailinglistor eller forum?
Motivera gärna ert svar!

Postlista. Den har ett drag av amatörradio och arbetar näst intill i realtid. Forumet kräver att jag loggar in och letar efter nyheterna.
 
SM7SEK said:
Mailinglistor har fördelen av att mailen laddas ner på nolltid och sen kan man koppla ner förbindelsen och läsa/svara i lugn och ro. Men det gäller bara om man har uppringd förbindelse och det är väl snart ett minne blott.
73 de Uffe
sm7sek
At ladda ner snabbt och läsa/svara i lugn och ro gäller väl lika mycket en fast förbindelse. Dessutom serverar reflektorn allt som händer i stort sett i realtid.
I ett forum måste man gräva efter nyheterna och det ger en hel del klickande för att hitta alla trådar!
 
sm5io said:
At ladda ner snabbt och läsa/svara i lugn och ro gäller väl lika mycket en fast förbindelse. Dessutom serverar reflektorn allt som händer i stort sett i realtid.
I ett forum måste man gräva efter nyheterna och det ger en hel del klickande för att hitta alla trådar!

Jo ett forum kan verka lite stökigt först. Men när man väl sett strukturen och om man besöker det på daglig basis är det inte specielt tillkrånglat.

Dessutom finns det små trix att ta till.
Ett är att kryssa i så att man loggas in automatiskt. Då slipper man skriva in inloggningsuppgifterna varje gång.
Tips nummer två är att klicka på "dagens inlägg" så ser man direkt vad som hänt efter senaste besöket.

En finnes är ju att forumet skickar ett mail när det hänt något i en tråd man bevakar.
Man kan dessutom bevaka trådar utan att ha skrivit något i dom.

Så forumen är inte riktigt så bökiga som man ibland vill påskina.
Men visst är det en liten inlärningströskel att ta sig över innan man inser fördelarna med forum.


73 de Uffe
sm7sek
 
I mitt inlägg ovan glömde jag att nämna den utmärkta sökfunktionen som finns i forum.
Prova den!

73 de Uffe
sm7sek
 
Back
Top