Förgyllda SMA kontakter

SM4FPD

Well-Known Member
Många har väl sett de snygga Kina enheterna , typ bredbansförstärkare, slutsteg, pre-amps, bandpasfilterbanker etc som finns på E-bay, alla med vackra guldskimrande SMA kontakter.
Jag funderade på om inte guldet slits bort om man skurvar dem många ggr.
Och filade lite för tt om guldpläteringen satt ordentligt.
det visade sig inte vara pläterat utan massiv gul metall.
LURAD!!!
Konstigt va? det som såg så fint ut, och som i framtiden kommer att ha en kontaktsyddande oxidskikt, som gör dem oanvändbara.
Vad kan detta vara för metall? Mässing? eller någon hemgjord Kina legering?
Magnetiskt är det i alla fall inte.
Ehuru mitttiftet är förgyllt har jag inte testat.
Nån som varit med om detta? Låtit sig luras av den fina guldskimrande kontakterna.

SM4FPD
 
Har då och då köpt "sådant" till jobbet där vi behövt koppla inne i olika burkar
och där exvis BNC blir för stort. En del av dessa "sådant" är gjorda av någon
pressad obskyr legering och sedan gulpläterade. Kretskortsvarianterna går att löda
på och fungerar upp till någon GHz, inte högre. Påsen är märkt "Kinaskräp - Endast
för lägre frekvenser". För exvis IF eller referensfrekvensdistribution runt 10 MHz
är dom helt OK.
 
Innan man vet vad det är för metall (legering) så kanske man inte kan förutsätta att den kommer att oxidera och bli obrukbar? Mycket av det som används i kontaktsammanhang är ju mässing, eller nickel, eller kadmierat/försilvrat koppar, eller fosforbrons eller nåt annat och det kan ju vara svårt att bara genom ytans färg avgöra vad det är. Fosforbrons ser väl ut som koppar, och mässing kan vara från gulvitt till rödgult beroende på vilken hårdhet man valt att sikta på osv. Den enda vanliga metall jag vet på rak arm, som ger ett isolerande (på riktigt) oxidskikt är aluminium och den egenskapen används ju i form av eloxering. Aluminium går inte att löda på normalt sätt, så om du ska kassera kontakterna kan du ju prova att löda på dem - går det med vanligt tenn med fluss är det inte Al i alla fall... Sen att kinesisk materiel inte alltid är det som man borde kunna vänta sig att det är, är ju tyvärr rätt känt numera...
 
Back
Top