Förhindra förluster med stegematning.

sluggo

Well-Known Member
Hej.
Ibland problem att få ut sin stege från shacket till ytervärlden utan att passera plåtar,fönsterkarmar och annat plåtskräp.

Går att få bort sådant med bra tuner...MEN tror att det blir förluster ändå.
Hittade en bild på hur du kan passera väggar och plåtar utan detta problem.
Skall nu åtgärda mitt här hemma.

Längst ner till höger på denna sida från Hamuniverse.
The All Band HF Doublet - 80 thru 10 Meter Ladder Line Multiband Antenna

Funderar på hur det skall funka när jordflätorna på både yttersida och innersida skall jordas och sammankopplas till jord..?

Här kommer ju de båda ledarna i coaxkablarna verkligt nära jord, kan det vara bra verkligen, eftersom bandkabeln skall skyddas från metalliska föremål, framförallt jordade föremål har jag fattat för..? Igentligen står det ju conductans..

Bra om detta funkar.

Hoppas någon är insatt i detta för att svara.

Om jag ansluter RG58 på det sätt länken beskriver, kan jag då ha exempelvis så mycket som 6 meter utav detta, så att min bandkabel inte ligger mot något metalliskt på vägen ut??

73 de Erland
 
Last edited:
Kan jag kanske få en länk att läsa mig till detta?
Hälsn. Erland

Citerar mig själv.. :)
Jo jag lyckades hitta hur det funkar.
Mycket bra, inga tveksamheter längre. :)
Ha det gott/ Erland
 
Last edited:
Jag vill mena att det är ite särskilt kritiskt med hur man drar stegen, några decimeter trävägg, en halvmeter liggande på plåttaket etc är ingen som helst katastrof.
Klart att alla dessa saker är en störning av kabelns egenskaper, den kan förlora symmetri etc.
Men rent praktistk är det ringa.
Själv körde jag med 10 meter nergrävd 300 OHms bandkabel en tid, på 1845 kHz och antenne till den satt häftad på ett 60 meter långt staket. Det gick utmärkt att köra radio. Men det går bättre med 25
meters höjd och helt luftdragen bandkabel.

Skulle kunna tänka mig att detta var viktigare på den tiden man körde TV antenner, dvs VHF och UHF med balanserad stege. Men även då regnade det på stegen......
 
Back
Top