Förlåt en dum fråga ...

SM2BPA

Well-Known Member
När man har ett variabelt pifilter på den sändare man använder,
hur avstämmer man då när man kopplar till en extern antennatuner.

Man måste väl avstämma
både pifiltret och antennatunern ... eller?
Hur går det till när man t.ex. har QSY:at till en ny frekvens?

Själv har jag TS120V hemma i sommarstugan och den har bara en fast utgång på ca 50 ohm utan avstämbart pifilter i sändaren. Jag använder därför en extern antennatuner (MFJ949) och avstämmer därför alla antenner med den burken.

Men hur gör man när man bara har en enda koaxutgång med sändarens interna variabla pifilter?
 
Det här är rätt svårt...

För att kunna stämma av antennanpassaren krävs det att det finns HF-uteffekt, vilket man bara har när transceivern är rätt avstämd osv.

Vid mindre utflykter i frekvensplanet räcker det att efterjustera till minimum SWR på "tunern" och sedan för maximal uteffekt på transceivern, men när man t.ex. bytt band blir det värre.

För att nedbringa påfrestningarna på slutrör och pi-filter kan det rekommenderas att först stämma av transceivern i en konstantenn och därefter stämma av antennanpassaren med kraftigt reducerad effekt.
Slutligen efterjusterar man ett kort ögonblick med full effekt.

En variant är att sätta en dämpare (6 - 10 dB) mellan transceiver och "tuner" under tiden man stämmer av, eller att stämma av "tunern" först med användning av någon form av impedansbrygga, t.ex. en "noise-bridge".


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Det här är rätt svårt...

För att kunna stämma av antennanpassaren krävs det att det finns HF-uteffekt, vilket man bara har när transceivern är rätt avstämd osv.

Vid mindre utflykter i frekvensplanet räcker det att efterjustera till minimum SWR på "tunern" och sedan för maximal uteffekt på transceivern, men när man t.ex. bytt band blir det värre.

För att nedbringa påfrestningarna på slutrör och pi-filter kan det rekommenderas att först stämma av transceivern i en konstantenn och därefter stämma av antennanpassaren med kraftigt reducerad effekt.
Slutligen efterjusterar man ett kort ögonblick med full effekt.

En variant är att sätta en dämpare (6 - 10 dB) mellan transceiver och "tuner" under tiden man stämmer av, eller att stämma av "tunern" först med användning av någon form av impedansbrygga, t.ex. en "noise-bridge".


73/
Karl-Arne
SM0AOM

...Det var det jag anade.
Jag ska köpa en till ny antennatuner, tyvärr bara en MFJ949E - (dock med inbyggd konstantenn) - av ekonomiska skäl. 2.500 kr extra är redan ganska mycket för min ekonomi.
Antennatunern jag har i sommarstugan för min TS120V saknar konstantenn och det går bra ändå efterom TS120V saknar i sin tur ett variabelt pifilter.

Jag kommer alltså att först stämma av sändaren på konstantennen - därefter skiftar jag över och stämmer av den externa antennatunern på antennen.
- För det är väl så det ska göras?
 
Du har en bra radio, TS120V. Jag undrar, eftersom du är fd. SM2:a, om din radio kommer från samma parti som den jag har. Jag köpte den av SM2DLA för en 7-8 år sedan tillsammans med ett 200W Yaesu transistorsteg. Med denna lilla radio har jag täckt upp hela klotet tillsammans med transistorsteget och en hor. loop. I ensamt majestät har det följt mig under åren som portabelrigg med sina 10W. Skitbra radio! Inget skrammel, glapp eller irriterande småfel. Den gode DLA var av den kalibern att han vart år öppnade radion och drog åt skruvar och kontrollmätte och trimmade v.b. Jag har för mig att han sa att det var många som köpte denna radiomodell i SM2 av någon anledning. Nån som importerat ett parti kanske?

/Lasse
 
Du har en bra radio, TS120V. Jag undrar, eftersom du är fd. SM2:a, om din radio kommer från samma parti som den jag har. Jag köpte den av SM2DLA för en 7-8 år sedan tillsammans med ett 200W Yaesu transistorsteg. Med denna lilla radio har jag täckt upp hela klotet tillsammans med transistorsteget och en hor. loop. I ensamt majestät har det följt mig under åren som portabelrigg med sina 10W. Skitbra radio! Inget skrammel, glapp eller irriterande småfel. Den gode DLA var av den kalibern att han vart år öppnade radion och drog åt skruvar och kontrollmätte och trimmade v.b. Jag har för mig att han sa att det var många som köpte denna radiomodell i SM2 av någon anledning. Nån som importerat ett parti kanske?

/Lasse

Jag har fått "ärva" denna TS120V av SM2AJA, Jan-Olov.
Jag jobbade nämligen på Sunderby Folkhögskola utanför Luleå och träffade där AJA:s son SM2IAR (Micke) som gav mig transceivern sedan hans pappa hade dött.
Själv har jag aldrig träffat Jan-Olov (AJA) men jag har inte heller tagit bort märktejpen med hans anropssignal från transceiverns frontplåt. Vill gärna hedra denne man.
Jag är lite skrockfull, nämligen ... :rolleyes:
 
Jag förstår fullkomligt vad du menar. Själv har jag en handpump som på undersidan är märkt "Tillhör Kalix Radioklubb". Inköpt på loppis i Luleå.

Hursomhelst behåll radion!

/Lasse
 
"Proviniens" kallas det. Inte oviktigt när det gäller kvalitetsgrejor som har förmågan att åldras med värdighet. Har en del gammal apparatur och det känns roligare när man vet dess historia.

/Lasse
 
"Proviniens" kallas det. Inte oviktigt när det gäller kvalitetsgrejor som har förmågan att åldras med värdighet. Har en del gammal apparatur och det känns roligare när man vet dess historia.

/Lasse

Visst är det så.

Den "ärvda" materiel som jag själv använder har en viss andakt runt sig.
BC-342:an och hembyggd VFO-styrd 80m sändare som jag köpte av
SM6ECR:s efterlevande används då och då med en tacksamhetens tanke.

In memoriam Olle/SM6ECR 1951-2002 RIP

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top