Förslag om att dra igång en vägradioRepeater i SM0

THOMAS ØWQT

Well-Known Member
Förslag har kommit upp om man inte skulle dra igång en sk. vägradio frekvens för våra amatörer som är ute på vägarna och åker till en början då i sm0 distriktet det hela går då ut på att man kan begära hjälp om något skulle hända exp trafikolyka,vilt ute på körbanan,fel på bilen,begära hjälp via räddningstjänsten då en amatör kan sitta som typ vägbas och då kan larma erfodlig hjälp.jag tror att det här kan vara något att använda radio inte bara att prata med sina amatörkolleger utan också kuna få hjälp.

mera info kommer.

intresserade att var delaktiga i det projekt kan maila mig sm0wqt@svessa.se

73 de Thomas
 
Hej på er.
Det låter väl bra att ha en vägradio frekvens.
Men det går väl bra att använda 145.500 som ju är (eller var) en
frekvens som är avsedd för mobil trafik.


73,2 de Peter
 
Påminner om K18 eller var det K16 ? på 70-talet, då fanns dessa bas-stationer. Idag har Telia monterat ner telefonautomaterna med naledning av alla mobiltelefoner, undrar om det finns underlag för detta, vi får se ...
Lycka till !
 
jag tror att intresset för just en sån här verksamhet skulle uppskattas av många amatörer som ligger på väggarna och kör det här med telefon jo visst det har ju alla men vi är ju radioaamatörer som vill ativera sin rigg i sin bil på ett anulunda sätt jag med fler tror på det här.

73 de Thomas.
 
Bra idé Thomas!!
Ligger mycket på vägarna och det är inte lätt att få ett snack längs Europavägarna.

//Kristian
 
hej kristian !
det är en social grej med i det hela också men också en säkerhet för dom som finns ute på vägarna och åker att veta att det finns nån som alltid finns tillhands om något skulle inträffa någonstans där man befinner sig. Ps har du någon kontakt med KRULL.

vore kul att träffas det var ett tag sen jag ligger på kortvåggen 3750 khz på 2m 145.762.5 mhz 70cm Ru 5 och 145.450 mhz har dubbla mottagare på mina riggar så då kan man passa många frekvenser.

73 de Thomas www.sm0wqt.tk sm0wqt@svessa.se hör av dig så får du mitt hem nr.
 
Låter som en bra ide' Jag är lastbilschaufför och ligger alltid på ena vfo'n qrv på 145.500 mobil freq. Ropar cq lite då och då, och ibland får man qso med andra mobilstationer, mest semestrande utläningar! och även nån bas staion ibland. Jag kör mycket mellan GBG & Stockholm m.m. MVH:Thomas (sm6wxi)
 
finns det några som vill hjäpa till med att dra igång det hela.
även från andra distrikt vore det bra om det fanns amatörer som vara med att starta upp det hela.

maila mig med förslag sm0wqt@svessa.se
 
Har hört att det finns så många repeatrar i SM0 att dom har fått problem med samordning men jag har säkert hört fel.

73 Magnus
 
SMØWQT said:
jag tror att intresset för just en sån här verksamhet skulle uppskattas av många amatörer som ligger på väggarna och kör det här med telefon jo visst det har ju alla men vi är ju radioaamatörer som vill ativera sin rigg i sin bil på ett anulunda sätt jag med fler tror på det här.

73 de Thomas.


:cool:

Hej Thomas!

Det är bra grejer du kommer med, det skulle säkert fungera mycket bra. Vi radioamatörer kan göra mycket nytta från mobil enhet och bas-enhet.
Tror inte det är så många lastbilar som använder amatörradio, de ligger kvar på 27MHz. Men det finns många amatörer ute i trafiken, som kan larma eller som själva vill ha hjälp. Visst finns det mobiltelefon, men med hjälp från amatörer blir säkerheten ännu bättre.

/Janne
 
Det vore över huvud taget kul om fler passar och använder 145.500! Inte primärt som nödkanal, utan för att det åtminstone ska finnas någonstans man kan få ett QSO då man är ute och åker, kanske i områden som saknar repeatertäckning. Så jag tycker snarare att det handlar om att aktivera direkfrekvensen 145.500 och att ropa CQ där då och då!
Är man ute efter en tyst nödkanal då blir det ju något helt annat, förstås. Hur tänkte du, Thomas?
SM5DXV Sture
 
Håller med Sture. Att aktivera 145.500 för både vanliga qso och nödtrafik vore kanon.

Kan berätta att vi bilade från Kalmar till Kiruna och sen över till Finland
på semestern förra året. Då min mobilstn. saknar scanning så var det svårt
att passa repeatrarna och jag höll mig på 145.500 för det mesta.
Gjorde cq med jämna mellanrum men inte ett enda qso blev det på nästan 400 mil :(
 
varför inte kan inte du janne 6wxa skicka in en till QTC så kan vi börja här istockholm o du kan väl börja nere i fristad / borås jag tror att det kan bli en jätte bra grej om man slår våra huvuden ihop så va säger ni ska vi dra igång i hela svergie på 145.500 så hjälps vi åt med det här.en seriös satsning med våran hobby till en säker trafiksäkerhet.

// Thomas WQT
 
STURE :
jag vill att det ska funka som det gjorde på gammla privatradio tiden på kanal.18 då det fanns vägbasar som passade frekvensen k-18 men här skulle vi kuna passa 145.500mhz alltså det ska finnas frivilliga radioamatörer som ligger vissa tider på dyngnet o passa 145.500 om det är någon som behöver hjälp på något sätt så ska den radioamatör som passar vägfrekvensen kunna hjälpa med att ringa bärgare,polis ambulans. brandkår alltså räddningstjänsten man ska kunna hjäpa till med telefonsamtal om det är någon som nu inte skulle ha någon egen mobil service är det rätta ordet som vi ska kuna ge våra amatöradio kolleger som är ute på vägarna runt om i vårat av långa land. allt är på en frivillig bassis men vi måste ha kunskap med det vi håller på med.får vi nu ett glatt gäng i våra olika 7 distrikt så kan det här bli en otrolig bra grej.

73 Thomas WQT
 
Du kan väl kontakta SM6WXI Thomas, han kan väl lägga in något i QTC. Thomas är ju ute i trafiken med sin lastbil nästan varje dag.
Som du vet har vi väldigt mycket jobb med Sjuhärads Radioamatörer + Sylra.
Men vi kommer att vara QRV på 145.500, lycka till med arbetet. SM6WXI hittar du på vår medlemslista och han ställer nog upp till 100%.

/Janne
 
Back
Top