Förslag på antenn 10/6/2/0,7

SAØAWA

Well-Known Member
Söker antenn typ Maldol HMC-4 eller UHV-4, som Mobinet inte har längre.
Har en FT-8900R på G och skulle vilja ha tag på en antenn som täcker alla
4 banden.

Förslag?
 
Har själv Maldol-antennen och är nöjd med den.
Glöm dock inte att välja ett "Heavy-duty-fäste", t.ex. Maldol PRM-L eller liknande för rail-montage, då antennen väger lite mer än ett vanligt kvartvågsspröt (390 g), och med en ganska tjock toppspole kan man få lite moment nere vid fästet.
 
Last edited:
Även jag söker antenn till min FT-8900R.

Maldol HMC-4 verkar tyvärr ha utgått, och om man läser på eham så verkar Comet UHV-4 vara bättre än Diamond CR8900 - eller?

Comet UHV-6 fann jag på SRS hemsida, tror jag, och den var ju inte mycket dyrare än UHV-4 hos Mobinet. Samma fäste, möjlighet att få samma "flerbandsläge" men dessutom några extra band som kanske kan vara bra om jag får för mig att köra portabelt med IC-703an. Eller är det ingen idé att ens tänka på en sådan liten antenn och qrp?

Vad har Ni för erfarenheter och tankar kring dessa? Eller finns det andra antenner som skulle passa bättre?
 
Jag har en Diamond CR-8900! Svårt att tycka varken bu eller bä om den eftersom jag inte testat den ordentligt. Tycks kräva rätt rejält jordplan för 10 och 6, på 2 och 70 är den helt okej utan jordplan.

På 10 verkar den ha ganska kass verkningsgrad och är fruktansvärt smalbandig, enligt specen 300 KHz. Men flerbandsantenner är ju rejäla kompromisser så...

I mitt fall föll valet på CR-8900 av rent estetiska skäl, den föll mig mer i smaken än Comets motsvarighet UHV-4 som har en pinne som sticker ut rakt i från den övre spolen. Hallå det ser ju inte riktigt klokt ut...

Nåja, antennen står i skamvrån i nuläget. Jag har helt enkelt lite svårt för dessa amatörpinnar med massa spolar, konservburkar och flygande tefat :D

Själv funderar jag faktiskt på ett rakt spröt på en meter och stämma av eländet med en autotuner istället, för 10m och 6m alltså.
 
Back
Top