Förslag på rör istället för GU84B?

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena,
Så här vid solnedgången för rör-byggen tänkte jag skaka liv i mitt GU84-bygge som väntat några år. Jag har samlat på mig det mesta - utom röret. Nu verkar det som att tillgången på GU84B verkar har kroknat. Så jag funderar på vad jag skall köra istället? Det som sätter bygg-agendan är trafon som jag lät speciallinda i Tyskland för detta projekt. Det är en rejäl ringkärna räjtad till 2100V@1,0A. Tysk CCS! Den har också lindningar för G1 och G2 anpassade för GU84B, men jag misstänker att de kommer att vara tillfylles för alternativ. Så nu över till alternativen:

1, Leta vidare efter ett GU84B, till hyggligt pris. Men i så fall bör jag köpa två, om tillgången sinat. Och då blir det dyrt i alla fall :-(
2, GU78B verkar fortfarande finns gott om på Ebay. På databladen ser de ut som att jag skulle kunna köra med ett sådant utan några modifieringar av kretsen. Trots en förhållandevis låg prislapp verkar detta rör ändå inte så populärt? Finns det någon fälla med detta?
3, Jag ser att OM-Power gått över till FU728 i sina PA:n där man tidigare körde GU84. Kan det vara ett alternativ? (förutsatt att man köper från en tillförlitlig källa). Priset på ett sådant är väldigt attraktivt. Men det drar ändå iväg ifall man skall köpa en sockel, som bara finns nytillverkat från RF-parts.

Andra förslag?

73. Uffe SM0NOR

PS... det byggs inte bara. I helgen blir det ARRL contest med hembyggt 4X811A. Jag drar ned takbelysningen och myser i ljuset av fyra glasrör :)
 
Back
Top