Förslag på trådlös router

SM4WII

Well-Known Member
Hejsan, är det nån som har några förslag på trådlösa routrar som inte stör på kortvåg?
Har en trådbunden nu som stör på alla kortvågsband och har för avsikt att byta den.
 
Hej på dig. Jag kör med en Zyxel Prestige 660HW och den stör också så länge jag har nätverkskablar kopplade.Men jag brukar koppla ur de 2 kabelkopplade maskinerna när jag hör något intressant DX och då blir det helt tyst här.Trådlöst (Laptopen)tex som står bredvid med HRD i det stör ingenting.Men direkt när jag kör i kabeln till denna Linuxmaskinen och en annan maskin då får jag en massa tjut lite överallt över frekvenserna.Och det är ändå "Skärmade" kablar detta, plockar jag i ett par oskärmade då blir det betydligt värre.
 
Hej SM4WII. jag kör med en D-Link 802.11g/ 2.4 GHz (Modell: DI-524) ock det funkar störningsfritt för mig över hela kortvågen och 2m-70cm. Kör enbart med skärmade kablar.

73 de SM4YZV/Björn
 
Måste varna dig för trådlösa accesspunkter! Har gjort ett antal tester på "hemma routrar" som de felaktigt brukar kallas och märkt att många inte klarar av att ge t.ex. 100mbit/s trådbundet och drar ner internet hastigheten enormt! I dagens läge kör jag endast men kvalitets accesspunkter som klarar det dom lovar. RouterBOARD är jävligt bra prylar som alltid ger de dem lovar, dock lite komplicerade att konfigurera för nybörjaren.

En DI-524 har jag hemma nånstans och kommer ihåg att den gav mig följande på bredbandskollen:
Ta emot: 0.5MBit/s
Skicka: 48MBit/s
Internet: 100MBit/s

Kolla gärna reviews om den accesspunkt/router du tänkt på innan du köper.
 
Hejsan, tack för svar.
Jag har 8Mb här i skogen så det blir nog inte så stor skillnad med den trådlösa.
Huvudsaken är att den inte stör så mycket på radiolan. Har en Netgear RP614 v.4 nu och det är konstigt att inte försvaret köpt in den som störsändare.
Har dock oskärmade kablar men 2m är helt utstört i närheten av den även om man drar ur alla kablarna.
Tänkte skaffa trådlösa nätverkskort till de två stationära datorerna, ev kanske detta kan funka på Servern nere i käpparen också med lite tur.
 
Testa en Linksys WRT54G eller liknande, de har linux som bas OS och man kan lägga in egen firmware i den så som DD-WRT eller openWRT som är special gjorda för just dessa routrar. Har ej testat samtidigt som när jag kör kortvåg men värt pengarna att köpa iaf.
 
I all hemelektronik är det ofta den switchade nätadaptern (av billighetstyp) som stör och detta brus har en förmåga att leta sig ut genom kablaget. Börja med att prova med spänning från linjärt spänningsagreggat och se om bruset minskar.
 
Köpte en D-Link DSL-2640B tillslut och hittills är jag nöjd med den, har inte hittat någon störning än så länge på kortvågen, innan var det ett tjut varje 100kHz på hela bandet.

ADSL'en stör lite på de lägre banden, bland annat på 2182kHz som jag brukar lyssna på ibland tyvärr.
Slår jag av strömbrytaren jag har till telefonen på inkommande ledning så blir det tystare.
 
Testa Linksys (CISCO), WRT54GL som är byggd på Linux mjukvara oxo .. äger en sådan och är kanonnöjd.

/M
 
Hej!

Jag fick kraftiga störningar från en Linksys WRT54GL, med ett Biltema switchat 5V (eller 12V?) nätagg. Jag vet inte om det var routern eller nätagget, men jag gissar på nätagget.

//SM5OCI
 
Usch för Biltema-elektronik! (och liknande billighetsskräp) Tidigare sålde de linjära adaptrar där man kunde ställa utspänningen 5/9/12v etc Tyvärr med en så dumt utformad elektronik att de störde värre än switchade adaptrar.
 
Back
Top