Förslag till bästa val av tx-antenn

SA4TGR

Well-Known Member
Hej,

Ni kanske minns att jag var i farten med att försöka få ordning på omfattande hf-störningar här på QTH:t. Jag har sedan dess undersökt och testat vidare men kommit till slutsatsen att det är omöjligt. Störkällorna är allt för många och hoppet är lågt till att bli av med ens de större p.g.a. deras typ och närhet till antennen. Min nya inriktning är att endast SÄNDA hemifrån och lyssna via remote. Det är inte optimalt men det är bra mycket roligare än att inte kunna köra någonting alls. Jag har nu därför en helt annan inriktning på QTH:t. Har bara precis börjat labba med tx och kör f.n. en random wire på strax över 70 meter med en halvdan jord bestående av några tiotals meter kabel utlagd på marken. Detta körs genom en Icom Ah-4 remote tuner stående på balkongen, eller ja, i fönstret till balkongen med en enkel stege mellan tuner och början av antennen

Alternativen på tänkbara antenner är många nu när jag inte behöver bry mig om mottagna störningar. Däremot får jag tänka på den RFI jag själv istället kan tänkas orsaka. Ska försöka få till en choke härnäst för att minska ev utsända störningar. Har ni några klyftiga förslag på optimal antenn med de möjligheter som finns på gården? En längre tråd som inte syns nämnvärt kan jag komma undan med, men det får inte bli ett virrvarr av trådar i luften. Helst ej heller en antenntyp som troligt orsakar störningar. Än så länge har jag hållit mig till ändmatat vilket så klart inte är optimalt vad gäller detta. Orsaken är att det är enkelt då matningspunkten hamnar på min balkong. Jag kan teoretiskt dra ut matarkabel till mittenträdet på gården och hitta på något där men det är ett ganska rejält projekt.

Träden på gården är inte speciellt höga, knappt som huset. Jag kan inte fästa någonting i anslutning till gården till höger på bilden. De är närmast rabiata när det gäller att ha trådar som går minsta cm över deras tomtgräns. I övrigt: se bilden och var fria att spåna fritt om alternativ. Önskade band: 80-10 meter (160 blir nog svårt).

AF1QipMalrAespeweWlVfxsLYVrfUAtiel9F52isFISmpqTRbEpOum_7EQ_Yf3S2hgWoUg


Bild: https://photos.google.com/share/AF1...?key=bGZ2Ty1Ta1pYQ2JISzdPZ0JpSlRFSzZfUUo3Qld3
 
Ingenting är enkelt när man bor med grannar tätt inpå.
Bäst är nog ändå att hänga upp en symetrisk dipol och mata den med bandkabel eller stege fram till atu:n.
Kan du inte förlänga din 70m tråd till ca 84m och förlägga den som en loop-antenn? Detta kräver förståss flera lämpliga fästpunkter.
Själv kör jag med ca 40m ändmatad tråd och det blir ju 1/4-vl på 160m vilket syns tydligt när man mäter impedansen, inget problem för min atu.
 
Nej, så är det ju gällande grannar. Ja en symmetrisk antenn kanske är den enda rätta vägen att gå i tanke på att inte störa grannarna. Gisslet är att jag måste dra ut en rejäl matarkabel för att nå fram till mitte nav gården. Det är säkert 25-30 meter. Stege kan bli lite trixigt p.g.a. jag måste dra denna nära mark och runt hörn med plåtar, elkablar och dyl. Man kan ju försöka att få till distans till saker o ting men jag måste även hålla det hela dolt. Ett alternativ skulle kunna vara att flytta ut hela ATU:n (det är en remote atu, AH-4) varpå jag istället kan dra coax men jag är inte superpigg på att sätta ut den i regn och rusk om jag inte abs. måste.

Loop är en intressant möjlighet som faktiskt skulle kunna ha matningspunkten i närheten av balkongen. Gisslet är fästpunkter. Som man ser på bilden är träden en tänkbar punkt, men sen blir det svårare utan att förlägga en del av loopen längst med kåken (RFI-risk). Min tuner vill inte heller ha 1/4 multiplar av en frekvens jag vill stämma av.
 
Min tuner vill inte heller ha 1/4 multiplar av en frekvens jag vill stämma av.
OK, det kan ju vara ett problem för vissa atu:er.
Jag har tillverkat en "pre-tuner" som automagiskt byter både L och C i takt med att jag byter band.
Detta gör att atu:n får ett enklare liv och kan jobba med SWR < 1:5 på alla band och jag slipper vara så noga med trådlängden.

Det finns en variant på en ändmatad OCFD som faktiskt gör livet enklare för oss "ändmatare" men alla ändmatade antenner kräver en bra och bredbandig choke.
Du kan även dra ut två trådar i en vinkel < 90 grader från din balkong och mata dom som en dipol men det kräver ju en fästpunkt till. Bengt KBW kör med en sådan antenn.
 
Du kan även dra ut två trådar i en vinkel < 90 grader från din balkong

Problemet är att gården är avlång och jag har balkongen i den ena änden. Med lite fantasi kanske jag kan få ut en vinkel på benen kring 60-70 grader, men det ena benet hamnar då inte så långt från marken och fästpunkten där blir svår då den gården är den fientliga som reagerar på minsta sak som hänger över deras mark. En idé är det dock att klura på.

Jag har tillverkat en "pre-tuner" som automagiskt byter både L och C i takt med att jag byter band.

- Smart lösning. Jag vet inte riktigt vad jag ska köra på i slutänden ännu, det är på experimentstadiet. Jag har nog rentav "fel" radio för att bara köra tx hemma. Har en IC-7300 vilket är en himla fin radio men fördelen ligger ju främst i mottagardelen som då blir till spillo. Kanske bättre att byta till något annat och lägga lite pengar på antenn och remote rx någonstans.
 
Kan en T2FD vara något?

Du slipper avstämmare och antennen är kort men ganska "synlig" och den har förluster.
 
Kan en T2FD vara något?

Du slipper avstämmare och antennen är kort men ganska "synlig" och den har förluster.
- Var på g att prova en när jag ännu försökte köra rx hemma då de ska vara tysta men det blev aldrig av. Ja det är ju inte en osynlig antenn, det är väl nackdelen. Eftersom jag ENBART ska sända på den också så är kanske en antenn med stora förluster på just det inte så optimalt? Slippa tuner är ju en fördel förvisso.
 
Man ska inte vara för rädd för förluster - en S-enhet är 6 dB så det finns marginaler :)
 
10%-varianten. Börja på sida 42.
Jag märkte det. Intressanta idéer. 10% är ju inte så långt från endfed heller i matningspunkten. Ska kika lite vad som är möjligt. Risken är väl om den ändå hamnar på ett ohanterbart ställe.
 
OBS!
10%-längden består av den koax som matar antennen så den hamnar ute i luften.
En choke separerar 10%-delen från din koax som går vidare in i lägenheten.
 
OBS!
10%-längden består av den koax som matar antennen så den hamnar ute i luften.
En choke separerar 10%-delen från din koax som går vidare in i lägenheten.

Det har du rätt i, missade det på bilderna! Smart!! undrar hur den beter sig vad gäller att spotta ut rfi jämfört med en vanlig endfed.
 
undrar hur den beter sig vad gäller att spotta ut rfi jämfört med en vanlig endfed.
Som alla ändmatade antenner så saknar den sin "andra halva" men 10% delen förbättrar egenskaperna en del.
Alla OCF-antenner behöver en choke och ju längre ut (off center) man matar desto sämre blir det.
En vertikal antenn eller en "random end fed wire" utan ett riktigt jordplan är ju lika illa.

Jag har flera CM-drosslar i serie lindade på olika ferritematerial för att klara mantelströmmarna i mitt antennsystem men då kan jag köra 1,8MHz-50MHz på samma 43m antennwire.
Min ATU har även CM-drosslar på matningsspänningen och kontrolledningarna.
Jag jordar i en ca 14m lång AL-balk på 160m och en 4m lång tråd på övriga band vilket blir ca 10% OCF.
Alla ändmatade antennsystem kräver antingen ett väldigt bra jordplan eller en väldigt bra choke eller kanske en kombination av dom båda.
I detta perspektiv framstår en dipol som ett väldigt enkelt antennsystem som oftast klarar sig med endast en choke eller 1:1 balun och somliga kör tom. helt utan balun.

Det finns både fördelar och nackdelar med alla antennsystem.
 
Som alla ändmatade antenner så saknar den sin "andra halva" men 10% delen förbättrar egenskaperna en del.
Alla OCF-antenner behöver en choke och ju längre ut (off center) man matar desto sämre blir det.
En vertikal antenn eller en "random end fed wire" utan ett riktigt jordplan är ju lika illa.

Jag har flera CM-drosslar i serie lindade på olika ferritematerial för att klara mantelströmmarna i mitt antennsystem men då kan jag köra 1,8MHz-50MHz på samma 43m antennwire.
Min ATU har även CM-drosslar på matningsspänningen och kontrolledningarna.
Jag jordar i en ca 14m lång AL-balk på 160m och en 4m lång tråd på övriga band vilket blir ca 10% OCF.
Alla ändmatade antennsystem kräver antingen ett väldigt bra jordplan eller en väldigt bra choke eller kanske en kombination av dom båda.
I detta perspektiv framstår en dipol som ett väldigt enkelt antennsystem som oftast klarar sig med endast en choke eller 1:1 balun och somliga kör tom. helt utan balun.

Det finns både fördelar och nackdelar med alla antennsystem.

Ja det är lite att stå i. Just nu kör jag tråden via ah-4 utan någon choke överhuvudtaget. Får lite problem med routern på vissa frekvenser men annars märker jag inga problem. Tur, eller så finns problemen hos grannen istället? ;) Planen är att choka upp men jag har fastnat lite i faktumet att jag inte vet vad jag ska satsa på i antennväg riktigt. Endfed för att börja antennen på balkongen? eller dra coax ut till gården och köra någon slags dipol eller vertikal där? Behoven av choke och var varierar med valet. Samtidigt arbetar jag med att få ihop en bra hylla för utrustningen och lämplig mjukvara för att kunna köra riggen från andra datorer i lägenheten (vill inte dra 30 meter extra coax för att nå lämpligt rum för shacket). Så jag duttar lite här och där på ett förmodligen allt för oorganiserat sätt ;)
 
Någonstans måste den utmatade strömmen komma tillbaks och om du stoppar den med en choke så kommer den
gå över i andra metallföremål i närheten, som du skriver i värsta fall hos grannarna.

Det är ingen bra situation så jag stödjer dina ideér om att ha någon form a dipol. Om du mata den med bandkabel så kan den vara
oavstämd, brukar kallas att man har en duplet.
 
Någonstans måste den utmatade strömmen komma tillbaks och om du stoppar den med en choke så kommer den
gå över i andra metallföremål i närheten, som du skriver i värsta fall hos grannarna...
Om du kan koppla in en motvikt som är upp till 10 % av den ändmatade trådens längd så kommer det att fungera bra med en "choke", och andra metallföremål i närheten slipper agera motvikt. Lycka till!

/ Göstha
 
Last edited:
Någonstans måste den utmatade strömmen komma tillbaks och om du stoppar den med en choke så kommer den
gå över i andra metallföremål i närheten, som du skriver i värsta fall hos grannarna.

Det är ingen bra situation så jag stödjer dina ideér om att ha någon form a dipol. Om du mata den med bandkabel så kan den vara
oavstämd, brukar kallas att man har en duplet.

- Det är ju så och vart den hamnar kan ingen förutsäga. Hört någonstans att man ev. kan snoka runt med fältstyrkemätare för att få ett hum om vart RF-energin tar vägen. En balanserad antenn är ju dock att föredra naturligtvis. Kanske klokast att dra ut den där jäkla coaxen och få till något balanserat. Något i detta fallet blir nog en duplet då det saknas bra fästpunkter för en loop, i synnerhet sådana som inte är för nära huset.

Om du kan koppla in en motvikt som är upp till 10 % av den ändmatade trådens längd så kommer det att fungera bra med en "choke", och andra metallföremål i närheten slipper agera motvikt. Lycka till!

/ Göstha

- Jag har idag en tråd för motvikten som är bra mycket längre än så. Den är väl en 20-25 meter skulle jag tro. Inte labbat så mkt med riktigt korta motvikter, kanske de kan fungera bättre? Frågan är om en OCFD med 10% motvikt förbättrar läget påtagligt jämfört med min Ah-4 med nuvarande motvikt?
 
Back
Top