Första QSO från Mt Everest?

1987 genomfördes en större svensk expedition dit.
Man hade HF radio i baslägret, och VHF bland klättrarna.
HF riggen var en IC-735 som en av de som ofta gör inlägg här numera köpte när den kom hem.
Har du den kvar???? Ägaren till den enda IC-735 som varit på Mount Evert

Jag körde SM2DWH/BT0 med 59 1987-05-09 2040 på 14 MHz. QSL sitter fortfarande på väggen.

Ehuru det har körts amatörradio vid andra och kanske tidigare tillfällen vet jag inte.

Från baslägret med IC-735 kunde man då köra telefonuppkopplat via Stockholm radio.
De hade även en utrustning med sig som sammankopplade VHF nätet till HF. Dvs klättrarna kunde ringa mamma från toppen.
För att komma ända upp hade man en lättrepeater liggande i snön halvvägs upp.
VHF stationer var IC-2E. Varav två utgjorde relästationen. Relästationen ligger nog fortfarande kvar åt arkeologerna.

De hade även en NIKON filmskanner med, den fungerade som en FAX för diabilder och bilder kördes via HF som RTTY, en sådan skanner sände normalt filmbilder via telefonnätet.. Någon bild kom fram och fanns i tidningar. Dvs före digitalkamerans tid fick man framkalla och skanna in bilden.

Så gjorde även den första ryska månsonden, dvs tog en bild, framkallade filmen och skannande för att sedan sända den per radio.

De
SM4FPD
Roy
 
HF riggen var en IC-735 som en av de som ofta gör inlägg här numera köpte när den kom hem.
Har du den kvar???? Ägaren till den enda IC-735 som varit på Mount Evert

Visst är den kvar...
En uppskattad del av materielen å Stureby Radio.

Dock kör jag numera nästan bara telegrafi, så härom helgen
när jag skulle ropa på en gammal bekant på 80 m SSB så
var det oxid i mikrofongainkontrollen och därmed ingen uteffekt.
Så kan det gå.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det går att få in lite kontaktspray från framsidan i de där skjutreglagen.
En spray med lång smal pip in i springan så kan det bli bra, annars bara att dra den upponer tio ggr. Men Morse är heller inte fy skam.

Det vore kul att höra om någon annan har kört berget?
Nu var ju min historia från baslägret, på dryga 5 000 meter.
Kanske någon släpat med en amatörradiostation högre och tidigare????

LXXIII De
SM4FPD
 
Det bästa för M E del är att man då förutom hämtpizza kan ringa efter sophämtning. Det lär ju minsan behövas där sägs det. Kanske ringa efter fler syrgastuber om det tar slut.
Mobiltelefonins drivkraft är väl mest intäckterna, för den som investerat i infrastrukturen.
Dock kan det ju utveckla både mängden Pizzerior, gasflaskefyllningsindustrin och soptömmningsföretag, i ett område.
Och det sista är väl inte fel, fler jobb etc.

Nja Kenta, Mobiltelefon fusk eller ej, det är väl inte mer fusk än trådbunden telefoni var, eller är. Förr fick man skriva brev och det är väl varken mer eller mindre fusk.

de
SM4FPD
 
... Nja Kenta, Mobiltelefon fusk eller ej, det är väl inte mer fusk än trådbunden telefoni var, eller är. Förr fick man skriva brev och det är väl varken mer eller mindre fusk.
Precis. I annat fall var det väl fusk med brevduva också.

/ Göstha
 
Back
Top