Första tranciver, Yaesu FT-857?

mansjungner

New Member
Hej,

Måns heter jag och är ny på detta forum. Efter många års planerande håller jag just som bäst läsa för att avlägga licens. Hoppas på detta under dec-06. Skall verkligen bli kul.

Min fråga gäller åsikter om att köpa en Yaesu-857 med istallerad DSP-2 filter och DTMF mic. Jag befinner mig just nu i USA på längre arbetsresa, och inne på HRO (Ham Radio Outlet) hade dom en ovan begagnad radio i mycket fint skick. Skulle få den för motsvarande 3700 Sek. Försäljaren demonstrerade den, ovh allt verkar vara ok. Tänkte nämligen passa på att ev. kunna få komponenterna lite billigare när jag ändå är här. Åsikter om detta? Dom hade även en QRP (FT-817ND) i samma skick för 3000Sek. Mitt primära intresse ligger nog lite spritt, men vill kunna köra både HF men ffa på sikt bekanta mig med satelittrafik vilket jag finner lockande.
Efter recensioner på nätet har kommit fram till att med en relativt kompetent all-mode tranciver, så har jag alla möjligheter att "rikta in" mig på det som jag framöver kommer att finna mest intressant., och är inte låst vid det ena eller det andra?
Vore tacksam för synpunkter och svar, och åsikter om detta som första radio.

vänligen,

Måns Jungner
Stockholm / Omaha NE, USA
 
Du kan ju börja med att kolla på http://www.eham.net
Där finns omdömen om en massa olika riggar och annan utrustning.
De tenderar att vara övervägande positiva så det är kanske mest
intressant att titta lite extra på de som är åt det mer negativa hållet...
 
Om man nu skall vara petig så är utrustning i USA inte ce-märkt och får igentligen inte användas i Europa. Men det är ju samma radio så det har ju igentligen ingen betydelse mer än att det är under halva priset mot vad det kostar i Sverige.

Det som man får tänka på är garantin. Den gäller ju inte i Sverige. Men skulle den gå sönder kan man ju köpa en ny och man har fortfarande inte betalat mer än vad en radio kostar här hemma.

Jag hade absolut satsat på 857:an. Det är en bra radio dessutom med dtmf mikrofon. Men det klart att man kanske skall vara lite försiktig med begagnad utrustning. En ny är ju ändå så mycket billigare än i Sverige...

Handla så mycket du kan när du är där om du inte skall göra mer resor...

eham.net är en bra site för att få omdömmen om olika modeller
 
Last edited:
CE-märkning

Blev lite osäker angående CE-märkning. Som radioamatör får man bygga utrustning själv och använda denna utan någon CE-märkning. Det är ju det som är själva grejen med att vara radioamatör. Därför låter det orimligt att man inte skulle få köpa radioutrustning för amatörradiobruk som inte är CE-märkt. Givetvis skall all annan utrustning vara CE-märkt såsom marin VHF, PMR, mm.

Rätta mej om jag har fel.

73 de SA7AEV
 
Ej CE märkt får användas men däremot inte säljas i EU.
Dock är många av de maskiner som säljs i USA också CE märkta för tillverkarna har oftast inte olika produktionsliner för att särskilja om produkter ska till EU eller andra länder.
Det händer, men.........
 
Är det inte också så att US maskiner inte innehar 1750Hz tonsändare.
Var en annan kille nere en gång å köpte en handjagare och frågade om 1750Hz.
Då killen i butiken tittade på honom som om han kom i från månen.
 
Ang. 1750Hz tonsändare så kan det mycket väl finnas på riggar köpta i USA. Köpte själv en IC-706MKIIG förra året i NY och den var försedd med 1750Hz tonsändare. Men, kolla för säkerhets skull.

CG SM7IWG
 
Back
Top